واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات مقامات آلمانی درباره تحریم سپاه/ سفر رئیس مجلس به آذربایجان

کد خبر: 1183041

سخنگوی وزارت خارجه: اظهارات مقامات آلمانی درباره تصمیم برای تحریم سپاه در ادامه اقدامات غیرمسئولانه این کشورها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و ناشی از رویکرد غلط آنها در قبال دولت و ملت ایران است.

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات مقامات آلمانی درباره تحریم سپاه/ سفر رئیس مجلس به آذربایجان

 نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی امور خارجه امروز دوشنبه (۹ آبان ماه) با اصحاب رسانه در محل وزارت امورخارجه ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: جنایت رخ داده در حرم احمدبن موسی در شاهچراغ شیراز را از جانب خودم و از جانب همه خدمتگزاران ملت شریف ایران در دستگاه دیپلماسی محکوم میکنم که متاسفانه منجر به شهادت جمع زیادی از شهروندان عزیز و بیگناه ایرانی اعم از زن و کودک نوجوان خردسال و سالخورده شده است و جمعیت زیادی هم مجروح شدند.

آرتین به عنوان مظهر مظلومیت شناخته می‌شود

وی ادامه داد: این اقدام تروریستی و این حادثه تلخ و شهادت جمعی از فرزندان ایران زمین را به محضر مقام معظم رهبری و آحاد ملت شریف ایران به ویژه به خانواده های داغدار که از آن را از دست دادند، تسلیت میگویم و از خداوند برای خانواده های داغدار صبر و اجر برای عزیزان از دست رفته علو درجات و مجروحان این حادثه تروریستی از خداوند شفای عاجل مسئلت می‌کنم.قلب همه ایرانیان این روزها در ابراز همدردی و محبت با آرتین به عنوان مظهر مظلومیت تبلور یافته است، کودک معصومی که در اوج مظلومیت با چشمان معصوم و کودکانه خود در این جنایت مرگبار شاهد از دست دادن پدر و مادر و برادر است.

آنهایی که مدعی باغ نشینی بودند در مقابل جنایت شاهچراغ زبان به کام گرفتند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: متاسفانه کسانی که خود را مدعی باغ نشینی و دیگران را مدعی جنگل نشینی توصیف می‌کنند، در این روزها زبان به کام گرفته و سخن نمی‌گویند و حمایت از حقوق بشر را حمایت از حقوق زن حمایت از حقوق کودک را که همواره مدعی آن هستند را به فراموشی سپرده‌اند و یا با عبارات و واژه‌های دوگانه و سه گانه مطالبی را اظهار می‌کنند و از کنار آن به سادگی و راحتی عبور می‌کنند و نقشه خود را در دامن زدن به خشونت و اغتشاش و تحریک و ایجاد زمینه برای این گونه اقدامات تروریستی و تلخ به فراموشی می‌سپارند و مسئولیت خود را در این ارتباط نادیده می‌گیرند.

کنعانی تاکید کرد: اگر نقش برجسته ایران و سردار نامدار قاسم سلیمانی در مبارزه با تروریسم تکفیری و داعشی نبود، قطعاً جامعه جهانی و همه دولت‌های مدعی حقوق بشر تا این زمان درگیر جنایات ناشی از این جریان تروریستی بودند و قطعاً نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران و نقش این سردار بزرگ ایرانی در دور کردن این تهدید بزرگ از روی سر جامعه جهانی در تاریخ ثبت خواهد شد و آزادگان جهانی حتما با انصاف و قضاوت عادلانه جهانی به این نگاه می‌کنند و نقش ایران و سردار ایرانی را به یاد خواهند سپرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد مداخله کشورهای غربی در ایران به خصوص کانادا و وزرای خارجه غربی تاکید کرد: متاسفانه در طول تحولات اخیر در جمهوری اسلامی ایران شاهد اظهارات مداخله جویانه و هم اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه و اقداماتی که عملاً در درخواست های مسالمت جویانه بخشی از اقشار جامعه فهیم ایرانی را با اقدامات نسنجیده و تحریک آمیز خود به اغتشاش و آشوب کشاندند و شرایط نامناسبی را ایجاد کرده‌اند که حتی زمینه برای شنیدن صدای افرادی که دارای دیدگاه‌های انتقادی مسالمت آمیز بودند را تغییر دادند و و زمینه را برای نقش آفرینی خشونت طلبان و اغتشاشگران فراهم کردند و مبنای این مداخلات را هم حمایت از حقوق زنان و حقوق اقلیت‌ها قرار دادند.

زنان و کودکان در معرض تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار دارند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در ایران اقلیت‌ها موضوعیت ندارد و اقوام ایرانی حضور دارند که همه بخشی از جامعه بزرگ ایران تاریخی و تمدنی هستند و اجزای اصیل جامعه بزرگ ایرانی هستند.از حقوق زنان و دفاع از این حقوق صحبت می‌کنند. اینگونه اظهارات مداخله‌جویانه است و اظهارات توأم با نفاق و دورویی است و آنهایی که از حقوق زنان صحبت میکنند، چرا در ارتباط با تحریم‌های یکجانبه دولت آمریکا و همراهی و اطاعت پذیری اروپا از تحریم‌های یکجانبه آمریکا توجه نکردند که تحریم‌های بدون تبعیض علیه فرد، فرد ملت ایران که شامل دختران و زنان ایرانی و کودکان ایرانی هم شده است.

وی ادامه داد: در کجای این تحریم‌های طولانی و بی‌سابقه دولت آمریکا، مقامات اروپایی که الان در امور ایران و زنان مداخله میکنند، در این تحریم‌ها بدون تفکیک و بدون تبعیض زنان و کودکان ایرانی هم در معرض همه تحریم‌ها قرار دارند و بیماران ایرانی هم در معرض همین تحریم‌ها هستند. بنابراین ادعای امروز آن‌ها با نفاق است و اظهارات آن‌ها در مربوط به مسائل مربوط به زنان و اقوام ایرانی غیر واقع بینانه است و منطبق با حقایق ایران نیست. جایگاه زنان در ایران و حقوق زنان در ایران و حقوق دختران و مادران در ایران نه فقط درخواست از قوانین، بلکه منبعث از تاریخ تمدن و فرهنگ ایرانی است.

سپاه یک نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی ایران است و تحریم آن کاملا غیرقانونی است

وی در پاسخ به سوالی در مورد قرار گرفتن سپاه در لیست تروریستی توسط آلمان گفت: اظهارات مقامات کشور آلمان در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و چنین اقدامی کاملاً قانونی است و امیدواریم هم دولت آلمان و هم دیگر دولت‌ها که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

استرالیا سال‌هاست که نسبت به حقوق پناهجویان بی‌تفاوت بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد ممانعت استرالیا از بازدید کمیته پیشگیری از شکنجه سازمان ملل از بازداشتگاه‌ها گفت: در ارتباط با گزارش سازمان ملل در ارتباط با استرالیا که در اخبار هم دیدیم و مطلع شدیم، متاسفانه دولت استرالیا هم جزو کشورهای مدعی حقوق بشر است و همواره نسبت به اتفاقات سایر کشورها از جایگاه یک کشور مدعی و مداخله‌جویانه اظهارنظر می‌کند. سالهاست که نسبت به حقوق پناهجویان در این کشور بی‌تفاوت بوده و آنها را نقض می‌کند. در ارتباط با بومیان استرالیا هم همین وضعیت وجود دارد و گزارش‌های رسمی متعددی از نقض حقوق بشر در ارتباط با پناهجویان موجود در بازداشتگاه‌های این کشور منتشر شده است و آخرین نمونه هم اشاره درباره جلوگیری از ورود هیئت کمیته فرعی گیری از شکنجه سازمان ملل که در اخبار و گزارش‌های منتشر شده است، بود. این نشان دهنده این است که شعارها و عمل ها همخوانی ندارد و تفاوت در گفتار و عمل را در تعداد قابل توجهی از کشورهای مدعی حقوق بشر می بینیم که معمولاً از حقوق بشر به عنوان یک ابزار و یک رویکرد برای اعمال نظر سیاسی و تحمیل دیدگاه‌های سیاسی علیه دیگران استفاده می کنند.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نشست شورای امنیت در ارتباط با اتفاقات اخیر در ایران گفت: آنچه که مطرح است این نشست  موسوم به آریافرمولاست که یک نشست غیرررسمی در شورای امنیت سازمان ملل است و جلسه آن هم همان طور که اشاره کردید به درخواست آمریکا و آلبانی در سالنی غیر از سالن اصلی شورای امنیت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود. هدف اصلی این برگزاری هم اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران است و در ادامه فعالیت های مداخله‌جویانه مشخص دولت آمریکا در ارتباط با تحولات داخلی ایران است. متاسفانه امپراتوری رسانه‌ای دولت آمریکا هم در خدمت چنین هدفی همچنان به کار گرفته می‌شود و با تحریف و وارونه نمایی حقایق مرتبط با جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند که فضای سیاسی را برای شکل گیری چنین نشست‌هایی و رویکردهای سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران فراهم کنند.

وی افزود: نکته جالب این است که از یک سری افراد معلوم الحال با هویت ایرانی هم میخواهند استفاده کنند و در این نشست دعوتشان میکنند تا علیه جمهوری اسلامی ایران صحبت کنند. افرادی که به رغم هویت و تابعیت ایرانی خودشان در سالیان طولانی گذشته و در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران و زنان و کودکان ایرانی در سخت ترین شرایط تحریم‌ها تحت تحریم های غیرقانونی و دولت آمریکا بوده‌اند و حتی تامین واکسن هم برای شهروندان ایرانی  به دلیل تحریم‌های یک جانبه دولت آمریکا مهیا نبود،و حتی امکان تامین پانسمان‌ها برای کودکان پروانه‌ای ایران فراهم نبود، این افراد معلوم الحال هیچ صدایی در هیچ تریبونی نداشتند و حالا  دعوت شده و قرار است علیه ایران از آن تریبون صحبت کنند. متاسفانه رویکرد ضد ایرانی جاوید رحمان به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران در این زمینه بی تاثیر نیست.

ایران به هیچ طرفی در جنگ اوکراین، سلاح صادر نمی‌کند

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال تسلیحات نظامی به روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران صادر کننده سلاح به هیچ طرفی از جمله روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین نیست. ایران همواره مخالف جنگ در اوکراین، سوریه، یمن است و ضرورت استفاده از راهکارهای سیاسی را برای حل و فصل اختلافات میداند. همه تلاش‌های دیپلماتیک ایران از ابتدای شکل گیری این بحران جنگ تا الان برخلاف کشورهای مدعی که علیه ایران فرافکنی می‌کنند و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ صادر می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران، رویکردش تلاش‌های سیاسی برای پایان دادن به جنگ و استفاده از مکانیزم سیاسی برای حل و فصل این اختلاف بود و این سیاست را ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد حادثه جشن هالووین و دخالت‌های کره جنوبی در اتفاقات ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تحولات اخیر در ایران مواضع، رویکرد و عملکرد تک تک کشورها را با دقت بررسی کرده و مورد توجه قرار داده است و در ارتباط با کشورهایی که نیاز بود به صورت آنی و فوری واکنش نشان دهد، این اقدام را انجام داده است.ما یک واکنش انسانی نشان دادیم و مسائل سیاسی را با مسائل انسانی در هم نمی‌آمیزیم. کشوری که ما در طول سالیان طولانی گذشته رابطه بسیار خوبی با این کشور داشتیم اما متاسفانه در نتیجه تاثیر پذیری از اعمال فشار خارجی و مشخصا دولت آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، در طول سال های اخیر به ویژه در بلوکه کردن دارایی های ناشی از صادرات ایران بسیار غیرمسئولانه عمل کرده است و در مورد تحولات داخلی ما نیز موضع غیرسازنده و غیرمسئولانه داشتند.

وی ادامه داد: اگر مدیریت بلد بودند، باید این جشن را مدیریت میکردند. متاسفانه در این حادثه هم پنج شهروند ایرانی جان خود را از دست دادند. رویکرد ما انسان دوستانه و مبتنی بر نگاه انسانی بود و تسلیت گفتیم و ابراز همدردی نیز کردیم و امیدوار هستیم که دولت کره جنوبی هم بتواند با حسن تدبیر به وضعیت مجروحان رسیدگی کند. ما از اولین ساعاتی که خبر را شنیدیم به وظایف کنسولی خود عمل کرده و آخرین وضعیت را نیز پیگیری خواهیم کرد.

فعالیت شبه رسانه اینترنشنال، مانند یک رسانه تروریستی است

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد عملکرد شبکه اینترنشنال گفت: اخیر گفتگوهای دوجانبه‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان نبوده که این موضوع به طور مستقیم مطرح شود اما به طور قطع دستگاه دیپلماسی از مجاری دیپلماتیک نظر و دیدگاه خود را به طرف عربستانی در این ارتباط به طور جدی اعلام کرده است. به درستی اشاره کردید عملکرد این شبه رسانه همانند عملکرد یک اتاق جنگ و اتاق عملیات علیه ملت جمهوری اسلامی ایران است و فعالیت‌هایش شبیه فعالیت‌های یک رسانه تروریستی است و جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط تا الان اقداماتی را از طرق مختلف انجام داده و اقدامات تکمیلی را برای برخورد حقوقی با این شبکه در دست پیگیری دارد و نتایج آن را در زمان مقتضی اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تصمیم آمریکا و اروپا در ارتباط با ایران تکرار اقدامات غیرسازنده و ناشی از درک نادرست آنها نسبت به تحولات داخلی ایران است.در یک مقطعی به اینکه تحریم‌ها بی اثر است، علاقه‌مند به گفتگو با جمهوری اسلامی ایران شدند. جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده و نمی‌کند. ایران وارد روند مذاکرات شد و در روند مذاکرات به دلیل محاسبات غلط خودشان و شرایط داخلی دولت آمریکا و منافع سیاسی که احیاناً رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا مطالبه می‌کرد، دچار نوعی غفلت از منافع اساسی خود در پیگیری روند گفتگو و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران شدند. در حال حاضر نیز با نگاه توام با محاسبات غلط دست به ابزار ناکارآمد قدیمی یعنی اعمال تحریم‌ها می‌زنند.

کنعانی در مورد سفر معاون وزیر خارجه قطر به ایران اظهار کرد: ما با قطر رابطه بسیار نزدیک و دوستانه‌ای داریم و قطر همواره جزو کشورهایی بود که در قضایای مرتبط با مسائل ایران و طرف‌های مذاکره کننده خارجی در موضوعات انسانی و هم در موضوعات فنی کشور شریک و همکار ما بوده است. بنابراین هم سفر گذشته و هم تماس‌های منظم میان وزارت خارجه ایران و قطر و همچنین در سطوح عالی بین دو کشور برقرار است و و گفتگوی اخیر در سفر اخیر مستثنی نبوده و در همین چارچوب انجام شده است.

سفر رئیس مجلس به آذربایجان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد سفر قالیباف به آذربایجان گفت: این سفر در راستای چارچوب مناسبات خوب و نزدیک میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان است که توافقات و زمانبندی این سفر از قبل انجام شده است. در کنار سایر ابعاد مناسبات و همکاری‌های دوجانبه، در حوزه پارلمانی نیز این سفر میتواند زمینه‌ساز گسترش همکاری‌ها میان دو کشور شود.

وی در مورد سوالی در مورد خط راه آهن خواف-هرات گفت:  این خط راه آهن جزو اولویت‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران و برای تقویت مناسبات و تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور بوده است اما متاسفانه در نتیجه شرایط داخلی افغانستان همانطور که اشاره کردید، اجرای پروژه‌های از قبل تعریف شده دچار خلل و نقص آن است و این است که به طور طبیعی این آشفتگی ها و  نابسامانی های سیاسی در روند همکاری‌های ملت ها از جمله در حوزه های اقتصادی و تجاری تاثیر فوری میگذارند. امیدوار هستم شرایطی شکل بگیرد که بتوانیم این پروژه را تکمیل کنیم اما در ارتباط با جزئیات این پروژه الان اطلاعات دقیقی ندارم.

کنعانی در مورد توقیف یک نفتکش خارجی حامل سوخت قاچاق در خلیج فارس گفت: در جریان این خبر قرار نگرفتم اما قاچاق سوخت موضوع جدیدی نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سوالی در مورد ورود کماندوهای افغانستان و اینکه قرار است ایران اینها را به روسیه برای جنگ در اوکراین اعزام کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران مستقیم و غیرمستقیم عضو کمپین جنگ در اوکراین نیست و جزو کمپین صلح است. اینکه عده‌ای در تلاش هستند تا با هر وسیله‌ای توجه اذهان را به سمت ایران فراهم کنند، تلاشی است ناشیانه برای اینکه نقش مستقیم خود را که یک طرف جنگ هستند پنهان کنند.

وی در پاسخ به اظهارات رابرت مالی در مورد توقف فوش سلاح به ایران تاکید کرد: این اظهارات فرافکنانه است و جمهوری اسلامی ایران برخلاف آمریکا یک طرف جنگ نیست. همچنین مذاکرات برجام ارتباطی به موضوعات دیگر ندارد لذا اگر آمریکا اراده سیاسی برای توافق دارد، ایران یک شریک برای توافق است. دولت آمریکا باید مسئولانه تصمیم گرفته و عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد کمیسیون مشترک ایران و روسیه گفت: شانزدهمین کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و روسیه در گروزنی در حال برگزاری است و این فرصتی است تا در خصوص آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان دو کشور تبادل نظر شود و در حال حاضر نیز آقای صفری معاون دپیلماسی اقتصادی در روسیه حضور دارند.

وی در مورد اظهارات رافائل گروسی اینطور گفت: قطعا اگر آژانس سیاسی کاری نکند، جمهوری اسلامی ایران معتقد است که با مذاکرات فنی و کارشناسی مسائل بین دو طرف قابل حل و فصل خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سیستم مالی دوجانبه ایران و روسیه که با هدف حذف سوئیف و دلار از معاملات انجام شده است،‌ گفت: به اندازه‌ای که اطلاع دارم در این ارتباط پیشرفت‌های بسیار خوبی مبتنی بر توافق دوجانبه داشته‌ایم برای اینکه بتوانیم از شبکه پرداخت متقابل در سیستم بانکی شهروندان دو کشور استفاده کنیم. در این زمینه اشکالات و مشکلات تکنیکی و فنی کوچکی وجود داشت که در طرفین در تلاش برای حل و فصل موضوع بوده‌اند.

کنعانی عنوان کرد: اینکه در این زمینه الان آخرین وضعیت کجاست، اطلاعات جدیدی ندارم اما به اندازه‌ای که اطلاع دارم پیشرفت‌ها بسیار خوب بوده و می‌تواند جزو یکی از توفیقات دو کشور در حوزه اقتصادی در آینده نزدیک باشیم.

وی درباره واکنش وزارت خارجه به اظهارات جان کربی درخصوص اینکه آمریکا به دنبال ادامه مذاکره برجام نیست، گفت: مواضع سیاسی که اتخاذ می‌کنند یک چیز است و پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود چیز دیگری است در مجموع کنشگری فعال در ارتباط با برجام وجود دارد و دچار رکود سیاسی در نقل و انتقال دیدگاه‌ها نیستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: اما در ارتباط با اینکه این روند به نتیجه برسد، همان است که اشاره کردید ما معتقد هستیم که اراده سیاسی دولت آمریکا است که می‌تواند برای بحث پیشبرد برجام و شکل‌گیری توافق کمک کند و این هم به اراده سیاسی آمریکا برمی گردد و تاکید می‌کنیم ما منتظر توافق برای تامین منافع و مصالح خودمان نمی‌مانیم و جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجی و روابط خارجی خود را به برجام گره نزده و نخواهد زد.

وی در ارتباط با بحث تبادل زندانیان گفت:‌ ما قبلا هم تاکید کرده‌ایم که مذاکرات تبادل زندانیان با آمریکا از طرق طرف‌های ثالث در جریان بوده و توافقاتی هم صورت گرفته اما اجرای آن هنوز عمل نشده است ما حسن نیت خودمان را قبلاً در مذاکرات نشان دادیم در اجرای تعهد هم با نگاه به مسائل انسانی و رویکرد انسان‌دوستانه یک گام برای این موضوع برداشته‌ایم اما طرف آمریکایی تاکنون در این ارتباط اقدام عملی مثبتی انجام نداده است و امیدواریم مبتنی بر آن چیزی که در مواضع سیاسی اعلام می‌کنند در عمل هم از موضوع انسان دوستان اقدام کنند و توافق تبادل زندانیان انجام شود.

ایران طرفدار آتش‌بس در یمن است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برنامه وزرات خارجه برای تشویق دوطرف برای تمدید آتش بس در یمن گفت:‌ ما طرفدار آتش‌بس از نوع آتش ‌بسی که منجر به شکل‌گیری روند سیاسی و حل ریشه‌ای بحران شود هستیم. جمهوری اسلامی ایران مشوق و کمک کننده هم برای شکل‌گیری آتش بس و هم برای پایداری آتش بس بود.

کنعانی ادامه داد: امّا آتش بس شرایطی داشت به طور طبیعی دوطرف آتش بس باید به شرایط و الزامات آن پایبند باشند. دوره آتش‌بس سپری شده و تجدید نشد است. اینکه این آتش‌بس مجدداً شکل بگیرد و روند سیاسی فعال شود به دوطرف منازعه بستگی دارد. طرف یمنی در این زمینه شروط و درخواست‌هایی متناسب با واقعیات موجود در صحنه یمن دارد که ظاهرا تاکنون طرف مقابل پاسخگو نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین چنانچه اراده سیاسی در طرفین درگیری وجود داشته باشد حتماً جمهوری اسلامی یک پای ثابت برای کمک به تجدید آتش‌بس و شکل‌گیری روند سیاسی برای حل ریشه‌ای بحران یمن است. ما هم طرفدار آتش‌بس هستیم و هم طرفدار روند سیاسی حل و فصل ریشه‌ای بحران یمن و امیدواریم که این روند شکل بگیرد.

ایرنا

حجم ویدیو: 5.09M | مدت زمان ویدیو: 00:01:09 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها