باهنر: گاهی مخالفان را به‌سمت معاندشدن هل می‌دهیم /کرسی‌های آزاد اندیشی فعال شود

کد خبر: 1184603

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین گفت: هیچگونه محدودیتی برای تغییر قوانین در کشور وجود ندارد . قانون اساسی تصریح کرده است که این قانون می‌تواند هر ۱۰ سال یکبار مورد بازنگری قرار گیرد و البته این مسئله نیز همراه با استثنائاتی است از جمله اینکه تغییرات نمی‌تواند شامل اصولی باشد که جمهوریت و اسلامیت نظام را مورد خدشه قرار دهد.

باهنر: گاهی مخالفان را به‌سمت معاندشدن هل می‌دهیم /کرسی‌های آزاد اندیشی فعال شود

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه امروز فضا به گونه ای تنگ شده که نمی توان در مورد برخی افراد نقد داشته باشیم، اظهار داشت: باید بپذیریم همه افراد دارای نواقصاتی هستند مردم باید اعتراضات قانونی خود را در چارچوبی بیان کنند باید فضای اعتراض را از نظر فیزیکی و حقوقی در کشور فراهم کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمد رضا باهنر در نشست خبری گرامیداشت ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و بررسی مسائل روز کشور گفت: برای تببین وقایع اخیر باید از پنجره های مختلف به این مساله نگاه کنیم و دلایل را به صورت کارشناسی بررسی کنیم.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه دشمنان در حال پیاده کردن سناریوهای مختلف برای تغییر نظام اسلامی هستند، اظهار داشت: در طول انقلاب استکبار جهانی حتی لحظه‌ای با ایران کنار نیامده و از بدترین ابزارها از زمان جنگ تحمیلی تا اصابت موشک به هواپیمای مسافربری برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی استفاده کرده است.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین استفاده از عناصر داعشی در آشوب‌های اخیر را کثیف‌ترین ابزار علیه ملت ایران خواند و بیان داشت: در وقایع اخیر دشمنان از عناصر داعشی علیه ملت ایران استفاده کردند، این اوج استیصال دشمن است.

وی افزود: در وقایع اخیر کشور، افرادی را برای آشوب آموزش دادند و از هر ابزاری برای ضربه زدن به همبستگی و اتحاد ملت ایران استفاده کردند،ولی با هوشیاری ملت ایران موفق نخواهند شد.

باهنر بیان داشت : بر اساس بیانیه سازمان ملل و حقوق بشر در جنگ ها حتی کشورهای متخاصم هم حق استفاده از هر ابزاری را ندارند و در بیانیه حقوق بشر از برخی رفتارها منع شده اند اما کار دشمن، دشمنی است و در هر وقایع بر موج سوار می شوند و دشمنی خود را توسعه می دهند .

وی با طرح این سوال که آیا زمینه ای در کشور وجود داشته است که دشمن بتواندموج سواری کند، بیان داشت: در وقایع اخیر متاسفانه تعدادی از مردم عادی و نیروهای انتظامی کشته شدند که با این حوادث تلخ سرمایه های کشور را از دست می دهیم این موضوعات خسارت بار است و حتما هزینه های سنگینی برای کشور به همراه دارد و باید زمینه ای این مسائل را بررسی کنیم که این اتفاقات رخ ندهد.

دبیر کل جامعه مهندسین با اشاره به مشکلات معیشتی و اشتغال در کشور بیان داشت:برخی ناکارآمدی و فساد در کشور وجود دارد و مردم نسبت به این مسائل انتقادهای دارند اما با حضور خود در راهپیمایی ۱۳ آبان ماه نشان دادند که اهل بصیرت و هوشیار هستند.

رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری اضافه کرد: در کشور سه واژه پر تکرار فساد، ناکارآمدی مطرح می‌شود اما گوش مسوولان سنگین است و مطالبات مردم را نمی شنوند، این انتقادات از تریبون های رسمی نظام، مجلس و دولت بارها تکرار شده است ، اما ده برابر واقعیت تبلیغ می شود. اینقدر این واژه ها را تکرار کردیم و افکار عمومی به گونه ای شکل گرفته است که برخی بر این باورند اگر فردی چند سال نماینده مجلس یا وزیر شود از رانت های اقتصادی استفاده کرده است، اما اینگونه نیست و با واقعیت فاصله زیادی دارد.

باهنر با اشاره به راهکار برای چارجوب اعتراضات مدنی در کشور گفت: مسایل و مشکلاتی در کشور وجود دارد که باید به صورت کارشناسی به آنها پرداخته شود و کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها با حضور فرهیختگان و نخبگان تشکیل شود تا بتوان در فضای مساعد چالش های کشور را بررسی کرد.

باهنر با بیان اینکه امروز فضا به گونه ای تنگ شده که نمی توان در مورد برخی افراد نقد داشته باشیم، اظهار داشت: باید بپذیریم همه افراد دارای نواقصاتی هستند مردم باید اعتراضات قانونی خود را در چارچوبی بیان کنند باید فضای اعتراض را از نظر فیزیکی و حقوقی در کشور فراهم کنیم تا مردم اعتراضات قانونی و مطالبات خود را بیان کنند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در مورد ضرورت تغییر برخی از قوانین برای حل مشکلات ساختاری در کشور بیان داشت: تغییر و اصلاح قانون اساسی در کشور هیچ محدودیتی ندارد؛ بر اساس اصل ۱۷۷ قانون اساسی هر ۱۰ سال یک بار می توان در قوانین تجدید نظر کنیم، البته به غیر از اصولی که متضمن جمهوریت و اسلامیت نظام است.

وی اظهار داشت: اگر قانون اساسی بگویید مجلس نمی خواهیم چون نماد جمهوریت است، هیچ کس نمی تواند مجلس را در کشور حذف کنند اما می توانند دوره مجلس را از ۴ سال به ۶ سال تغییر دهند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه تمامی قوانین اساسی امروز حاکم بر کشورها اجازه تغییر نظام را از طریق رای نمی دهند، گفت: حتی بر اساس قانون اساسی آمریکا، مردم  این کشور نمی توانند نظام لبیرال دموکرات را به کمونیستی تغییر دهند این اصل با هیچ روش دموکراتیک قابل تغییر نیست باید به این مسائل توجه داشت.

وی با بیان اینکه از نظر ساختاری مشکلاتی در کشور وجود دارد، بیان داشت: برای اینکه نظام مردم سالاری دینی در کشور به نتیجه برسد به چند حزب قوی و پاسخگو در کشور نیاز داریم برخی گروهها در کشور مجوز فعالیت حزب از وزارت کشور گرفته اند اما عملا حزب نیستند و کارکرد حزبی ندارند.

باهنر با بیان اینکه مجلس در حال حاضر خاستگاه منطقه‌ای، قومی، صنفی و حزبی دارد و هر نماینده پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود است، اظهار داشت: نیازمند مجلسی هستیم که موضوعات ملی در اولویت باشد که این امر نیازمند اصلاح ساختارها است./ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها