حمله تروریستی با دست‌فرمان سیا

کد خبر: 1184744

بیانیه وزارت اطلاعات درباره دستگیری 26 نفر از عوامل تروریستی شاهچراغ بیانگر نقش‌آفرینی دست‌های خارجی در این حادثه است

حمله تروریستی با دست‌فرمان سیا

 وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای از دستگیری 26 تروریست تکفیری خارجی مرتبط با عملیات تروریستی شاهچراغ خبر داد. آنچه در این اطلاعیه اهمیتی مضاعف دارد، نخست اعترافات عناصر دستگیر شده مبنی بر فراخوانده شدن از سوی داعش به منظور انجام عملیات‌های تروریستی همزمان با آشوب‌ها در ایران است  که گواه بر برنامه  جدی و دست واحد سرویس طراح و هدایت‌کننده کلیه ظرفیت‌های ناامنی در ایران است. موضوعی که پیش از این در بیانیه تفصیلی وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران به عنوان کلیدی ترین محور قابل تأمل آشوب‌های اخیر در کشور بدان اشاره شده بود. نهاد اطلاعاتی کشور در آن بیانیه از نقش سازمان سیا در طراحی ، اجرا و مدیریت آشوب های اخیر پرده برداشته بود. موضوع قابل تأمل در بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، مشخص شدن بیش از پیش حجم فعالیت سازمان سیا در زنده نگه داشتن آشوب و  ناآرامی در کشور است. برای همین درباره حادثه تروریستی شاهچراغ انگشت اتهام بیش از همه به سوی سازمان سیا است. براساس بیانیه جدید وزارت اطلاعات دشمن برای عملیات تروریستی  شیراز عناصر سه کشور دیگر را وارد بازی خود کرد. هدایت کننده اصلی این عملیات تبعه جمهوری آذربایجان بوده و دیگر دستگیرشدگان نیز غیرایرانی و از اتباع جمهوری  تاجیکستان (عامل حمله تروریستی) و افغانستان (عامل پشتیبانی  حمله تروریستی)‌ بوده‌اند. دیگر عناصر دستگیر شده نیز نقش لجستیکی و پشتیبانی این عملیات را برعهده داشتند. تبعه آذربایجانی پس از ورود به کشور بر اساس دستورالعمل ارائه شده با سرشبکه های داعش در  ایران  ارتباط می گیرد. نکته قابل تأمل اینکه  داعش عملاً به عنوان پادوی  امریکا در خدمت سیا قرار دارد و این سازمان در راستای اهداف خود از آنان استفاده می کند.  نکته مهم دیگر  ماجرای تروریستی شاهچراغ ، بر مطالبه جدی ایران از کشورهای همسایه برای تقویت همکاری‌ها در مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن خاکشان به مأمن و پایگاه فعالیت گروه‌های تروریستی از هر جنس مهر صحت می‌گذارد و مسئولیت این کشورها در این مقابله را یادآور می‌شود. نکته دیگری که در این اطلاعیه مورد توجه قرار گرفته است، توجه به نقش عوامل رسانه‌ای و سیاسی است که در راستای عناد با جمهوری اسلامی و به‌واسطه موضع‌گیری‌های خود در قامت محرک و تهیه آتش اغتشاشات زمینه و شرایط را برای این اقدامات تروریستی مهیا ساختند و ناگزیر باید پاسخگوی سهم خود از بروز چنین جنایت تروریستی باشند.  غروب چهارشنبه چهارم آبان بود که یک تروریست تکفیری با تیراندازی در حرم شاهچراغ سبب به شهادت رسیدن 13 نفر از زائران و زخمی شدن بیش از ۲۰ نفر از زوار شد. فرد تروریست اگرچه در حین دستگیری زخمی و پس از آن در بیمارستان به هلاکت رسید اما پیگیری‌های اطلاعاتی تنها چند روز بعد به شناسایی و بازداشت عنصر دوم عملیاتی و 6 نفر از عوامل پشتیبانی تیم جنایتکار تروریستی آن حرم مطهر منتهی شد؛ پیگیری‌هایی که حتی پس از آن نیز ادامه یافت و وزارت اطلاعات در دومین اطلاعیه خود پیرامون حادثه تروریستی شاهچراغ با اعلام اینکه تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند به تشریح اطلاعات به‌دست آمده در این باره پرداخت.

یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های ضدتروریسم

در این اطلاعیه با تصریح اینکه «سلسله عملیاتی که سربازان گمنام امام زمان(عج) بلافاصله پس از وقوع فاجعه‌ تروریستی چهارم آبان ماه آغاز کرده بودند، به‌صورت شبانه‌روزی و بی‌وقفه استمرار پیدا کرده است. این پیگیری‌ها در ابعاد اطلاعاتی، ضداطلاعاتی، امنیتی و فنی در جریان بوده و یکی از پیچیده‌ترین و گسترده‌ترین عملیات ضدتروریستی این وزارت را رقم زده»، آمده است: مجموعه رصدها، تحقیقات و عملیات صورت گرفته تاکنون منجر به شناسایی و بازداشت کلیه‌ عوامل هدایت صحنه، عملیاتی و پشتیبانی آن اقدام تروریستی شد. مضاف بر آن تعداد دیگری از عواملی که برای عملیات مشابه وارد کشور شده بودند نیز بازداشت شدند. بدین ترتیب تاکنون ۲۶ تروریست تکفیری دستگیر شده‌اند.

عنصر اصلی، تبعه جمهوری آذربایجان

اطلاعیه وزارت اطلاعات در ادامه با تأکید بر اینکه کلیه‌ افراد دستگیر شده، غیرایرانی و با ملیت‌های جمهوری آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان هستند، افزود: عنصر اصلی هدایت و هماهنگ‌کننده‌ عملیات در داخل کشور، تبعه‌ جمهوری آذربایجان بوده که از فرودگاه بین‌المللی حیدرعلی‌اف در باکو پرواز کرده و از مرز هوایی فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است. این فرد پس از رسیدن به تهران خبر حضور خود را به عنصر هماهنگ‌کننده در جمهوری آذربایجان اعلام نمود. بلافاصله از طریق سرپل عملیاتی داعش در افغانستان با شبکه اتباع خارجی داعش نیز ارتباط گرفته و حضور خود در تهران را به اطلاع آنها رسانده است. بر اساس این اطلاعیه عنصر پشتیبانی‌کننده‌ صحنه‌ عملیات در شیراز، فردی افغانستانی به‌نام «محمد رامز رشیدی» با نام مستعار «ابوبصیر» و عامل تیراندازی در حرم مطهر «سبحان کمرونی» با نام مستعار «ابوعایشه» تبعه‌ تاجیکستان بود.

برنامه تروریست‌ها برای ادامه عملیات در زاهدان

وزارت اطلاعات در ادامه با اشاره به اینکه تروریست‌های مذکور، در استان‌های فارس، تهران، البرز، کرمان، قم و خراسان رضوی مورد تعقیب قرار گرفته و دستگیر شده‌اند و تعدادی از آنها نیز در مرزهای شرقی و هنگام فرار از کشور بازداشت شدند، افزود: نفراتی از تروریست‌های یادشده، در حال آماده‌سازی و فراهم آوردن تمهیدات لازم برای عملیات تروریستی دیگری از جمله در زاهدان بودند. به‌عبارت دیگر، خون‌های مطهر و به‌ناحق ریخته شهدای مظلوم  حادثه شاهچراغ موجب کشف مقاصد و اهداف بعدی جنایتکاران تکفیری و پیشگیری از چند عملیات تروریستی دیگر شد.

رصد اطلاعاتی ادامه دارد

اطلاعیه دوم وزارت اطلاعات در ادامه تأکید کرد: رصد و تحقیقات همه‌جانبه‌ اطلاعاتی و فنی، همچنان به‌صورت همه‌جانبه، شبانه‌روزی و سراسری ادامه دارد و همان‌طور که در اطلاعیه‌های پیشین اشاره شد، این تحقیقات تا شناسایی و مجازات آخرین تروریست تکفیری دخیل در فاجعه‌ حرم شاهچراغ، چه در داخل و چه در خارج از کشور باشند، ادامه خواهد یافت. قطعاً «آرتین»های مغموم وطن، گرفتن انتقام «آرشام»های پرپر شده را خواهند دید ان‌شاءالله. وزارت اطلاعات در ادامه متذکر شد: سربازان گمنام امام زمان(عج) در همه‌ مراحل تحقیقات و عملیات پیش‌گفته، از همکاری تمام عیار مردمی برخوردار بودند که ضمن تقدیر خاضعانه و صمیمانه به پیشگاه مردم عزیز، تقاضا دارد که همچون گذشته فرزندان مجاهد و گمنام خود را در این مأموریت حساس مساعدت فرمایند.

پاسخ وزارت اطلاعات به ادعای کذب دشمنان

وزارت اطلاعات سپس با یادآوری اینکه پس از وقوع حادثه‌ غمبار صدرالاشاره، تعدادی از بلندگوهای وابسته به دشمنان شناخته شده‌ ملت ایران و دنباله‌های داخلی آنها، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم عملیات تروریستی شیراز را به جامعه‌ اطلاعاتی پرافتخار کشور منتسب کردند تا (به‌زعم آنها) اغتشاشات داخلی را مهار نمایند، افزود: وزارت اطلاعات ضمن محفوظ دانستن حق پیگرد قانونی نسبت به عناصر عنودِ دامن‌زننده به آن اتهام ناجوانمردانه و خائنانه، اعلام کرد که یافته‌ها از اظهارات عناصر تکفیری بازداشت شده، مبین سوءاستفاده‌ تکفیری‌ها از فضای اغتشاشات و ناامنی برای انجام اقدامات تروریستی بوده است. اعترافات جداگانه‌ چند نفر از تروریست‌ها حاکی است که به‌دنبال وقوع اغتشاشاتی در کشور، فراخوانی از عناصر تکفیری برای انجام عملیات در جای‌جای کشورمان صورت گرفته است.

تکمیل‌کنندگان پروژه داعش پاسخگو باشند

این اطلاعیه در پایان تصریح کرد: این دقیقاً مضمون همان عملیات ترکیبی است که در بیانیه‌ تبیینی مشترک این وزارتخانه و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مورد اشاره قرار گرفت. بدین ترتیب کسانی که آن جنایت وحشیانه و بی‌سابقه را به جامعه‌ اطلاعاتی کشور منتسب کرده‌اند، در واقع نقش مکمل عملیات تروریستی و جنگ روانی داعش را ایفا نموده‌اند و از این جهت باید پاسخگوی مشارکت خویش در سناریوی خونبار داعشی- صهیونیستی باشند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها