اعتراف پنتاگون درباره ادعای کی‌یف/ هیچ مدرکی علیه تهران نداریم

کد خبر: 1185063

سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که ارتش آمریکا هیچ مدرکی دال بر اینکه تهران برای مسکو موشک بالستیک تأمین کرده، در اختیار ندارد.

اعتراف پنتاگون درباره ادعای کی‌یف/ هیچ مدرکی علیه تهران نداریم

به گزارش راشاتودی، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در جریان یک نشست مطبوعاتی اذعان کرد که واشنگتن درباره ادعای کی‌یف مبنی بر اینکه ایران برای روسیه موشک بالستیک تأمین کرده، هیچ مدرکی در اختیار ندارد.

رایدر درباره ادعای تحویل موشک بالستیک از سوی تهران به مسکو گفت: در حال حاضر هیچ اطلاعاتی دال بر اینکه ایران موشک‌های بالستیک به روسیه تحویل داده تا در جنگ اوکراین استفاده کند، در اختیار نداریم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه پنتاگون همچنان به رصد دقیق مساله ادامه می‌دهد، مدعی شد که آمریکا درباره تمایل احتمالی مسکو برای به دست آوردن این توانمندی (موسک بالستیک)، «نگرانی‌هایی» دارد.

اظهارات و ادعاهای رایدر چند روز پس از آن مطرح شده که میخائیل پودولیاک، معاون ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با تکرار ادعای بی‌اساس کی‌یف، خواستار حمله به تأسیسات و کارخانه‌های ایرانی سازنده پهپاد و موشک‌های بالستیک شد.

کی‌یف در هفته‌های اخیر به دفعات مدعی شده که ایران برای روسیه، پهپادهای «کامیکازه» تأمین کرده است. اوکراین مصرانه روی ادعای خود تاکید دارد که پهپادهایی که مسکو آن را «گرَن -۲» نامیده، در حقیقت پهپادهای شاهد ۱۳۶ ساخت ایران هستند. برخی رسانه‌ها نیز با هدف خبرسازی، مدعی شدند که ایران به روسیه موشک بالستیک فروخته است.

هم مسکو و هم تهران به دفعات تبادل تسلیحات در بحبوحه عملیات نظامی روسیه در اوکراین را تکذیب کرده‌اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که تهران پیش از آغاز جنگ اوکراین، «تعداد اندکی پهپاد» برای روسیه تأمین و در عین حال ادعاها درباره اینکه تهران برای مسکو موشک ارسال کرده را قویاً تکذیب کرد.

روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) با اشاره به ناکامی کی‌یف در اجرای توافق‌نامه‌های «مینسک» نیروهای خود را به اوکراین اعزام کرد. توافق‌نامه مینسک با هدف اعطای جایگاه ویژه به جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در داخل قلمرو اوکراین، طراحی شد و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۴ با میانجی‌گری آلمان و فرانسه میان طرفین به امضا رسید.

کرملین در فوریه ۲۰۲۲ جمهوری‌های دونباس را به عنوان دولت‌های مستقل به رسمیت شناخت و از اوکراین خواست تا به طور رسمی خود را کشوری بی‌طرف اعلام کرده و هرگز به هیچ ائتلاف نظامی غربی به ویژه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ملحق نشود.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها