کنعانی: برخی دنبال مخدوش کردن روابط ایران و آژانس هستند/ قطع میانجیگری عراق را در مذاکرات ایران و عربستان، تایید نمی‌کنم

کد خبر: 1186092

سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: کمیته کنسولی در سفارت ایران در قطر برای جام جهانی مستقر شده است عزیزانی که نیازمند خدمات کنسولی هستند می توانند با این کیته ارتباط برقرار کنند.

کنعانی: برخی دنبال مخدوش کردن روابط ایران و آژانس هستند/ قطع میانجیگری عراق را در مذاکرات ایران و عربستان، تایید نمی‌کنم

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی گفت: هفته گذشته نشست هماهنگی با حضور وزیر ارشاد، میراث ‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، رئیس کمیته ملی المپیک، رئیس فدراسیون فوتبال و معاونین و مدیران کل سایر دستگاه‌های ذیربط و همچنین اکثریت مدیران و معاونین وزارت امور خارجه برگزار شد.سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر با تمام قوا در این ارتباط فعال است و ظرفیت‌های خود را به‌کارگیری کرده و کمیته خاصی در آنجا مستقر شده است.

وی ادامه داد: در طول هفته گذشته گفت‌وگوی برخط وزیر امور خارجه با سفرا و سرکنسول‌های جمهوری اسلامی در کشورهای اروپایی را داشتیم آخرین وضعیت نمایندگی‌های ما همچنین اتباع ایرانی مستقر در این کشور مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفته است دریافت رونوشت‌ سفرای جدید فرانسه و مالزی و دیدار وزیر امور خارجه با دبیرکل سازمان همکاری‌های اکو را داشتیم.

در مورد اغتشاشات، در چارچوب دیپلماسی و امنیتی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وزارت خارجه اسناد افرادی که منجر به خشونت طلبی شده است به کشورهای دیگر ارایه داده است گفت: رفتار و گفتار کشورهای حتما مورد رصد و پایش و عکس العمل دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بوده و در این ارتباط عمل کرده است. کنعانی بیان کرد: در ارتباط با مداخلاتی که منجر به ایجاد خسارت در جمهوری ایران شده است و عملکرد آن دسته از کشورهایی که شهروندان آنها مرتکب جرایمی شده‌اند و یا به نحوی از انحا در ارتباط با اغتشاشات ایفای نقش کرده‌اند و بازداشت شدند هم مشخصا در ارتباط با خود این شهروندان اقدام قضایی لازم صورت گرفته و ادامه دارد و هم دستگاه دیپلماسی با توجه به وظایف ذاتی خود در تماس‌ها و گفت‌وگوهای با این کشورها، اقدام لازم را انجام داده است.

وی ادامه داد: نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ما در ارتباط با وزارتخانه‌های خارجه کشورهای حوزه ماموریت در چهارچوب ملاقات‌های دیپلماتیک موارد را منتقل کرده‌اند در ارتباط با مواردی که نیاز به ارائه شواهد داشت این اقدام را انجام دادند مواردی که نیاز به اعتراض رسمی و صدور یادداشت رسمی و ثبت موارد داشت این اقدام صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: دستگاه دیپلماسی در مرکز در تهران همین مسئولیت را در ارتباط با سفارتخانه‌های کشورهای مقیم و کشورهایی که اینگونه اقدامات ساختارشکنانه و غیرقانونی را داشتند انجام داد. سفرای تعدادی از این کشورها به وزارت امور خارجه احضار شدند در احضارهایی که صورت گرفت، شواهد و قرائن و در مواردی اسناد لازم به سفرا و روسای نمایندگی‌های دیپلماتیک ارائه شده است و در این ارتباط، هم اعتراض شده و هم درخواست پیگیری شده و هم از نمایندگان خواسته شده که در این ارتباط پاسخ مراکز خود را بگیرند و دریافت کنند.

کنعانی گفت: در تعدادی از این ملاقات‌ها و احضارهایی که صورت گرفت در ارتباط با شهروندان تعدادی از کشورها که اقدام به رفتارهای مجرمانه کرده‌اند و منجر به دستگیری و بازداشت آنها شده، اطلاعات لازم داده شده است و شواهد و مدارک ارائه گردیده و توضیحات لازم به این سفرا و نمایندگی‌ها داده شده است.وی افزود: بخش دیگری از اقدامات هم در چهارچوب ارتباطات و تماس‌ها و همکاری‌های دستگاه‌ها و سرویس‌های امنیتی میان نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران با همتایان کشورهای ذیربط انجام شده است. بنابراین جمهوری اسلامی ایران هم در چارچوب دیپلماسی و هم در چارچوب وظایف دستگاه‌های امنیتی و سرویس‌های امنیتی اقدامات لازم را انجام داده است.

هیاتی از آژانس انرژی اتمی به تهران می‌آید

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایرانی گفت: ارتباط مستقیم و غیرمستقیم جمهوری اسلامی ایران و مشخصا سازمان انرژی اتمی کشور ما با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دارد. تایید می‌کنم که هیاتی از جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته به وین سفر کردند و با مقامات سازمان گفت‌وگو و تبادل نظر داشتند.

کنعانی بیان کرد: ایران به تلاش‌های سازنده خود در ارتباط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور حل و فصل سوالات و ابهامات پادمانی ادامه می‌دهد و در همین چارچوب گفت‌وگوهایی با آژانس صورت گرفته و ادامه دارد. طرفین برای برداشتن گام‌های بعدی هم با یکدیگر توافقاتی را انجام داده‌اند به احتمال بسیار زیاد توافقی صورت گرفته که هیاتی هم از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به جمهوری اسلامی ایران سفر کند و گفت‌وگوها و مذاکرات را با یکدیگر ادامه دهند.

وی عنوان کرد: در ارتباط با آژانس و مذاکرات در حال انجام از آنجایی که بخشی از مسائل مرتبط با آژانس به موضوعات مذاکرات رفع تحریم هم ارتباط دارد متاسفانه کمافی‌سابق طرف‌هایی هستند که تلاش می‌کنند که بر روند مذاکرات فنی جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاثیرات منفی بگذارند و روند مذاکرات را مخدوش کنند. این رفتار سازنده جدید نیست ما قبلاً هم شاهد چنین رفتارهایی بودم.

متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیر سازنده از سوی کشورهای اروپایی هستیم

وی درباره قطعنامه آمریکا و تروئیکای سه کشور اروپایی گفت: به رغم تعامل نزدیک و مستمر جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متاسفانه شاهد رفتار عجولانه و غیرسازنده این کشورها هستیم که مجدداً در تلاش برای استفاده سیاسی از آژانس و تبدیل آن به محملی برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری اسلامی ایران هستند.

کنعانی افزود: جای تعجب و تأسف دارد که در حالی که مذاکرات فنی و تکنیکی هیات عالی جمهوری اسلامی ایران با آژانس ادامه دارد و سفر هیاتی ایرانی به وین انجام شده و متقابلاً قرار است سفر هیات آژانس هم به تهران برای ادامه مذاکرات انجام شود ما با یک رویکرد سیاسی از سوی این چهار کشور در چارچوب آژانس مواجه هستم.

وی عنوان کرد: طبیعتا اقدام به صدور قطعنامه در شورای حکام هیچ کمکی به حل و فصل امور فنی و پادمانی جمهوری اسلامی ایران نخواهد کرد و صرفاً در روند همکاری‌ها فنی اخلال ایجاد می‌کند و ما قطعا مخالف چنین روندی هستیم این کشورها قبلا هم دست به اینگونه اقدام غیرسازنده زده‌اند و قطعنامه‌ای را در آژانس صادر کردند. صدور قطعنامه همکاری های فنی ایران با اژانس را دچار مشکل می‌کند و ما طرف‌های اروپایی را به سمت دیپلماسی هدایت می‌کنیم.

نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در تجزیه طلب مستقر در اقلیم کردستان سکوت نخواهیم کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره حمله توپخانه‌ای ایران به اربیل عراق گفت: این خبر امروز منتشر شده و بنده هم از طریق منابع خبری و رسانه‌ای در جریان این خبر قرار گرفتم و الان جزئیات نمی‌تواند ارائه کنم و دستگاه‌های ذیربط در این ارتباط خبررسانی انجام خواهند داد.

کنعانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این تاکید کرده بود که نسبت به تهدید امنیت و امنیت سرزمینی خود به ویژه در مناطق و شهرهای مرزی و روستاهای مرزی، تهدیداتی که از ناحیه اقلیم کردستان عراق متوجه جمهوری اسلامی خواهد شد در آنجا نسبت به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب سکوت نخواهد کرد و مبتنی بر قوانین و مقررات بین‌المللی از امنیت خود و شهروندان خود حمایت و دفاع می‌کند و چنین اقدامی در همین چارچوب صورت گرفته است.

وی درباره ادعای عربستان مبنی بر حمله ایران به عربستان گفت: ما در این ارتباط موضع سخنگوی داشتیم. ما ادعاهای رسانه‌ای را که با اهداف سیاسی در مسیر ایران‌هراسی صورت می‌گیرد را رد می‌کنیم و نمی‌پذیریم امنیت همسایگان مرزی و منطقه‌ای را امنیت جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران به مسیر دیپلماسی پایبند است و در این چارچوب درخصوص مسائل مورد نظر خود با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی عمل می‌کند. جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد تنش و بی‌ثباتی در منطقه نیست و همواره رفتارهای مسئولانه‌ای در ارتباط با ثبات و امنیت منطقه‌ای داشته است و در همین چارچوب عمل می‌کند و به مسیر مذاکره با عربستان سعودی و توافقاتی که در مذاکرات گذشته در همان چهارچوب صورت‌گرفته پایبند است و امیدوار است که طرف مقابل هم با اجرای توافقاتی که صورت گرفته است زمینه را برای ادامه گفت‌وگوها فراهم کند.

کنعانی ادامه داد: در ارتباط با رفتارهای غیردوستانه‌ای که صورت می‌گیرد جمهوری اسلامی تلاش خواهد کرد که در مسیر دیپلماسی، رفتارهای غیرسازنده را اصلاح کند و تذکر و توجه لازم را بدهد.بنابراین ما اینگونه اخبار را تایید نمی‌کنیم متاسفانه دولت آمریکا هم در راستای سیاست ایران‌هراسی و هم ایجاد تشنج در منطقه و اخلال در روند گفت‌وگوهای سازنده میان ایران و کشورهای منطقه مواضعی را مطرح می‌کند که در چهارچوب همان سیاست‌های غلط مخرب منطقه‌ای دولت آمریکا است و برخی رسانه‌ها هم متاسفانه به این چارچوب دامن می‌زنند.

ایران هیچ تجهیزات و تسلیحاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه ارسال نکرده است

وی در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای اوکراین مبنی بر ارسال سلاح از ایران به روسیه گفت: جمهوری اسلامی ایران بارها و بارها مواضع خود را در سطوح مختلف صریح، واضح و شفاف بیان کرده است. ما در ارتباط با بحران اوکراین پایبند به سیاست بی‌طرفی فعال هستیم. بی‌طرفی به این معنا که ما یک طرف جنگ نیستیم و فعال به این معنا که از ابتدای بحران تلاش کرده‌ایم در چارچوب مناسبات خوب، دوستانه و نزدیکی که با دو طرف بحران اوکراین و روسیه داشته‌ایم تلاش کنیم که طرفین را به مسیر دیپلماسی برای حل و فصل اختلافات برگردانیم و از این جنگ و استمرار آن جلوگیری کنیم.

کنعانی افزود: در ارتباط با مسائل مرتبط با ایران و روسیه همواره مطالبی از سوی طرف‌های مختلف به ویژه دولت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شود، متاسفانه از سوی مقامات اوکراینی هم به این موضوع دامن داده شده است، جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که ما هیچ تسلیحات و تجهیزاتی را برای استفاده در جنگ اوکراین برای روسیه ارسال نکرده‌ایم و یک طرف جنگ نیستیم.

وی ادامه داد: همکاری‌های دفاعی میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه هم مسبوق به شروع این جنگ بوده است بنابراین به عبارتی همکاری‌های دفاعی ما در چهارچوب همکاری‌های دوجانبه بوده و هم مبتنی بر مسیرهای مشخص و شفاف قانونی بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط، اصل را بر روابط دوستانه با کشورها می‌گذارد اوکراین هم از این قاعده و اصل مستثنا نیست ما رابطه نزدیک و دوستانه‌ای با اوکراین داشته‌ایم و همچنان در همین چهارچوب به روابطمان با اوکراین نگاه می‌کنیم.

کنعانی گفت: در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران حتی درخصوص اقدام دولت اوکراین به تقلیل سطح روابط دیپلماتیک هم کاملا حکیمانه و مدبرانه عمل کرد و خویشتنداری کرد تا مبتنی بر حسن نیت به حفظ چهارچوب‌های دیپلماتیک در روابط دوجانبه کمک کند.

وی ادامه داد: ما عضو هیچ ائتلاف نظامی و هیچ طرفی در جنگ علیه طرف‌های دیگر منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای نیستیم. در ارتباط با تهدیداتی که علیه جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود همه مطلع هستند که ایران در ارتباط با اقداماتی که امنیت ملی جمهوری اسلامی را مورد خدشه قرار دهد با قاطعیت و اقتدار عمل می‌کند و سوابق همین را نشان می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: مقام و یا کشوری که خارج از موازین بین‌المللی و خارج از چهارچوب‌های دوستانه اقدام به اتخاذ مواضع تهدیدآمیز می‌کند باید متوجه مسئولیت‌های بین‌المللی ناشی از اتخاذ چنین مواضع و رویکردهایی باشد و به مسئولیت عواقب آن هم فکر کند.

کنعانی درباره موضع وزارت امور خارجه درباره فلسطین گفت: ما در بحث فلسطین همواره جزو حامیان درجه یک موضوع فلسطین بوده‌ایم و برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌ایم و در ارتباط با حمایت از حقوق قانونی ملت فلسطین همواره از همه فرصت‌ها به ویژه در مجامع بین‌المللی استفاده کرده‌ایم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در هر چارچوبی که منفعت و منافع ملت فلسطین و احقاق حقوق قانونی این مردم مظلوم اقدامی انجام شود و طرحی باشد حتماً در چارچوب حمایت از حقوق قانونی ملت فلسطین عمل کرده و همچنان در این ارتباط عمل خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هزینه‌های سنگین حمایت از فلسطین را در طول سالیان متمادی کرده پرداخت کرده زیرا معتقد است که مسئله فلسطین یک مسئله جهانی است مصداق بارز نقض حقوق فاحش بشر و نقض حقوق طبیعی ملت‌ها است و جمهوری اسلامی در این ارتباط همواره در کنار ملت فلسطین بوده و خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ابلاغ قانون انتقال محکومان بین ایران و بلژیک به وزارت دادگستری از سوی رئیس جمهور ایران گفت:  آزادی دیپلمات ایرانی از موضوعات جدی مورد پیگیری ما از دولت بلژیک و از مطالبات صریح، واضح ما بوده است و همواره معتقد بوده و هستیم. امیدواریم در چارچوب پیگیری‌های انجام شده شاهد آزادی هر چه سریع‌تر این دیپلمات ایرانی باشیم.  

ایران با بادها و نسیم ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود

کنعانی در مورد اظهارات رییس جمهور آذربایجان گفت: موضع رسمی دستگاه دیپلماسی اعلام شد و سفیر آذربایجان هم به وزارت خارجه احضار شد و سیاست ایران مبتنی بر گسترش روابط با همسایگان است و آذربایجان هم مستثنی نیست اما کسی حق ندارد از این سیاست ایران سوء برداشت کند. ایران با بادها و نسیم ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود لذا کسی سکوت و صبر ایران را به ضعف ایران تعبیر نکند و سیاست ما با همسایگان مبتنی بر حفظ همسایگی است، اعلام مواضع و گلایه ها در پشت رسانه کمک کننده نیست.

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد تحویل سوخو ۲۵ از سوی روسیه به ایران گفت: این مورد نظامی است و من پاسخ نمی‌دهم.

استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که کارآمدی لازم را ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در مورد مواضع کشورهای اروپایی گفت: چند کشور معدود به رفتارهای سیاسی روی آورده و جمهوری اسلامی اجازه دخالت به این کشورها را نخواهد داد. توصیه ما این است که کشورهای اروپایی از استفاده ابزاری از حقوق بشر اجتناب کنند وبه چارچوب دیپلماتیک ایفا کنند. تحریم و استفاده از ابزارهای تحریمی ورق سوخته ای است که برای ایران کارامدی لازم را نخواهد داشت،ایران در مورد تحریم ما پاسخ متناسب و لازم را خواهد داد.

وی در خصوص اظهارات مقامات آلمانی اظهار داشت: مقامات آلمانی به سابقه کشور خود در دور نگاه کنند به سابقه حقوق بشر در ارتباط با تسلیح یک رژیم متجاوز علیه ایران، نگاه کنند، آلمان در جایگاهی نیست که ایران را مورد مواخذه قرار دهد.

ایران ابتکارات سازنده‌ای را برای حفظ مسیر مذاکرات منتقل کرده است

کنعانی در مورد مذاکرات وین گفت: کانال های تبادلی همچنان فعال است، ایران برای پیشبرد روند گفت ‌گوها و جمع بندی توافق، ابتکارات سازنده ای را منتقل کرده است. تلاش ها برای حفظ مسیر مذاکرات ادامه دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحریم سوخت لبنان از سوی آمریکا گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و لبنان یک رابطه دوستان و توام با همکاری مبتنی بر منافع متقابل و کمک به مردم لبنان است. اینکه آمریکا سیاست‌های یکجانبه خود را بر دولت به ملت‌ها تحمیل کند مبنای قانونی ندارد.

کنعانی بیان کرد: تحریم سوخت در شرایطی که به سمت فصل سرما پیش می‌رویم و قطعاً لبنان هم به سوخت برای تامین برق و هم برای نیازهای گرمایشی مردم نیاز دارد نه تحریم دولت لبنان بلکه تحریم ملت لبنان است. البته متاسفانه دولت آمریکا از این رفتارهای ضدبشری همیشه داشته و متاسفانه رژیم آمریکا از ابزار تحریم به عنوان یک ابزار غیرقانونی در مناسبات خود در ارتباط با کشورها استفاده کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی تحریم‌های یکجانبه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و مناسبات و همکاری‌های خود را با کشورهای مختلف به ویژه با دولت لبنان مبتنی بر منافع و مصالح متقابل ادامه می‌دهد و برای اینکه بتواند به دولت و ملت لبنان کمک کند از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. اقدامات آمریکا اقدامات راهزنانه است و این اقدامات مبنای قانونی ندارد و نوعی راهزنی بین‌المللی است و معتقدم کشورهای دنیا باید درباره این رفتارهای غیرقانونی دولت آمریکا واکنش جدی نشان بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران درباره مذاکرات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای ایجاد کریدور زنگزور گفت: جمهوری اسلامی از گفت‌وگوهای دیپلماتیک و راهکار سیاسی میان ارمنستان و آذربایجان برای حل و فصل اختلافات استقبال می‌کند و این موضوع جزو اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است که اختلافات منطقه‌ای به ویژه میان کشورهای همسایه در چارچوب‌های سیاسی حل و فصل شود.

کنعانی عنوان کرد: خط قرمز جمهوری اسلامی در ارتباط با مسائل قفقاز جنوبی و بحث قره باغ در عین اینکه اعتقاد داشت سرزمین‌های اشغالی باید آزاد شود و به دولت آذربایجان برگردد و این را در عالی‌ترین سطح هم اعلام کرد جزو تاکیدات مبنایی و اصولی جمهوری اسلامی ایران بود که با تغییر ژئوپلیتیک و مرزهای بین‌المللی که نحوه ارتباطات سرزمینی ایران را با همسایگان مخدوش کند مخالف است و این موضع جمهوری اسلامی است و در همین چارچوب به مسائل نگاه و عمل خواهد کرد.

مسیحی که ماکرون در کنار او قرار گرفته، کور میکند، شفا نمیدهد

وی در پاسخ به سوالی در اظهارات ماکرون در مورد برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران مسیر مذاکرات را مرتبط با هیچ تحول دیگری نمی‌داند. کشورهایی هستند که مسیر مذاکرات را به تحولات داخلی ایران گره زده‌اند بر اسب بازنده شرط بندی کرده‌اند. جمهوری اسلامی کشور مقتدر و باثباتی است و این را تجربه کرده اند و تجارب غلط گذشته را تکرار نکنند و برای خودشان و دیگران هزینه نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینکه در کنار مخالفینی قرار می‌گیرند که ماهیت آنها برای ملت ایران روشن است سیاست غلط و کوته‌بینانه‌ای است این مسیحی که رئیس جمهور این کشور در کنار وی قرار گرفته کور می‌کند اما شفا نمی‌دهد و نشان می‌دهد که دست آنها خالی است، بیایند و در کنار ملت بزرگ ایران قرار بگیرند، و به منافع بلندمدت خود توجه کنند.

کنعانی بیان کرد: همانطور که وزیر امور خارجه اشاره کردند توجه داشته باشند که تخریب روابط تاریخی و بلند مدت منافع ناشی از مناسبات دوجانبه را تخریب می‌کند بنابراین به منافع بلندمدت و مناسباتی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با این کشورها در حوزه‌های مختلف داشته باشند توجه ویژه کنند.

وی افزود: ما هیچگونه ارتباطی را بین مذاکرات رفع تحریم‌ها با هیچ تحول دیگری قائل نیستیم و معتقدیم که این کشورها بهتر است به روند مذاکرات اهتمام جدی نشان دهند، از همراهی با دولت آمریکا و رفتارهای غیرسازنده که این کشور در ارتباط با برجام داشته تبعیت نکنند. توجه داشته باشند که حمایت از اغتشاشگران برای این کشورها مسئولیت بین‌المللی دارد و باید به مسئولیت توجه کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: نکته دیگر در روند برجام این است که اتفاقا همین چند کشور اروپایی مواضع تند می‌گیرند از جمله فرانسه، آلمان و انگلیس در کنار دولت آمریکا، مسئول شرایط جاری برجام هستند اگر اینها به تعهدات خود عمل می‌کردند قطعا برجام شاهد این روند طولانی نبود. بنابراین در جایگاهی نیستند که ایران را متهم کنند لذا باید به مسئولیت خود در ارتباط با توافقات به طور جدی عمل کنند.

وی همچنین در مورد ادعاهای مطرح شده در خصوص مکان‌های مورد ادعای آژانس گفت: ادعاهای مطرح شده موضوعاتی است که در سال ۲۰۰۳ و قبل از آن مطرح شده و گزارشات فنی لازم توسط ایران داده شده و بازرسی‌های لازم و همکاری حداکثری بین ایران و آژانس انجام و توافق برجام امضا شد لذا طرح مباحث گذشته خلل در اجرای برجام است.

کنعانی در مورد تهدیدات نتانیاهو علیه ایران گفت: تهدید در ماهیت رژیم صهیونیستی است ایران  موضوع جدیدی نمی بیند که واکنش نشان دهد، ماهیت این رژیم بر اشغال و ترور است. جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با این رژیم موضوع جدیدی نمی‌بیند که واکنش نشان دهد. این رژیم بزرگ‌ترین عنصر و عامل بی ثباتی در منطقه و در بسیاری از مناطق جهان این رژیم است.

کنعانی درباره واکنش وزارت امور خارجه درباره تقاضای آلمان و ایسلند برای جلسه ویژه برای نقض حقوق بشر در ایران گفت: ما استفاده ابزاری از حقوق بشر را برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورها محکوم و رد می‌کنیم.

وی عنوان کرد: حقوق بشر موضوع مقدسی است و بسیار جای تاثر و تاسف دارد که کشورهایی با ادعای طرفداری از حقوق بشر از این موضوع مقدس برای اعمال فشار سیاسی علیه کشورهای مستقل استفاده می‌کنند. ما این موضوع را استفاده ابزاری دولت آلمان و برخی از کشورهای همسوی این کشور را برای اعمال فشار سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به منافع سیاسی خاص تلقی می‌کنیم.

 سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: رابطه ایران و آلمان رابطه طولانی است اما جمهوری اسلامی گذشته‌های مربوط به اقدام دولت آرمان در نقض حقوق بشر ملت ایران را فراموش نکرده است. بنابراین به مقامات آلمان به‌ویژه آن دسته از مقاماتی که با منافع حزبی و منافع سیاسی گروهی اقدامات تندی را علیه جمهوری اسلامی رقم می‌زنند به اقلا و حکمای آلمان توجه و تذکر می‌دهیم که در مقابل این تندروی‌ها بمانند و منافع بلندمدت روابط ایران و آلمان را قربانی منافع حزبی و کوتاه مدت نکنند.

کنعانی بیان کرد: ما هرگونه اقدام در ارتباط با صدور هرگونه قطعنامه‌ای را در شورای حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران رد می‌کنیم. در این ارتباط از ظرفیت‌های دیپلماتیک خودمان استفاده می‌کنیم و مذاکرات مختلفی را با کشورهای عضو شورای حقوق بشر ادامه می‌دهیم. امیدوار هستیم کشورهای مستقل اجازه سیاسی کردن موضوع حقوق بشر و استفاده از شورای حقوق بشر را برای استفاده ابزاری کشورهای مشخص به منظور اعمال فشار بر کشورهای مستقل قرار ندهند و جلوی این کار را بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه اگر رعنا رحیم پور بخواهد به ایران بازگردد، این امکان وجود دارد که کنعانی بیان کرد: شهروندان ایرانی برای بازگشت به ایران هیچ ممنوعیتی ندارند. هر فردی که علاقه‌مند به سفر به ایران است این تسهیلات برایش فراهم است مگر آنهایی که جرمی در ارتباط با ایران مرتکب شده باشند که باید پاسخگوی جرم خود باشند. هیچ شهروندی برای سفر و بازگشت به ایران با ممنوعیت مواجه نیست.

حقی برای رژیم صهیونیستی قائل نیستیم اما از هر رخدادی که موجب احقاق حقوق ملت لبنان شود، استقبال می کنیم

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: نگاه ایران به رژیم صهیونیستی واضح و روشن است و مشروعیتی برای رژیم قائل نیستیم، اما از هر رخدادی که موجب احقاق حقوق ملت لبنان شود، استقبال می کنیم، هیچ حقی برای رژیم صهیونیستی در منطقه قائل نیستیم و اما از احقاق حقوق ملت لبنان برای استفاده از منابع نفتی استقبال می کنیم این تحول نشان داد که رژیم صهیونیستی فقط زبان مقاومت را می فهمد،مقاومت ظرفیت خوبی را در اختیار لبنان قرار داده است.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها