نماینده مجلس: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده است

کد خبر: 1186175

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکردها ارائه شده قابل مدیریت است.

 نماینده مجلس: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکردها ارائه شده قابل مدیریت است.

محمدرضا پور ابراهیمی داورانی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران و در تشریح نشست امروز دوشنبه 23 آبان  این کمیسیون که به منظور بررسی برنامه دولت سیزدهم در مدیریت بازار ارز و اتخاذ راهکارهای مناسب با توجه به شرایط اخیر بازار تشکیل شده بود، اظهار کرد: محورهای مهمی در جلسه امروز بررسی شد اولین موضوعی که در این جلسه مطرح شد درباره اقدامات بلند مدت و میان مدت بانک مرکزی در مدیریت بازار ارزی بود.

وی افزود: دو عامل ناترازی بودجه و ناترازی نظام بانک مولفه‌های تولید تورم در اقتصاد کشور هستند که اگر دولت برای آنها اصلاحات لازم را انجام ندهد، در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت دچار چالش‌های ارزی می‌شویم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  تاکید کرد: قرار است با هماهنگی بخش‌های مختلف که بانک مرکزی یکی از مجموعه‌های مرتبط با دولت در این حوزه محسوب می‌شود، موضوعات مختلف را پیگیری کنیم تا با اصلاح امور، نتایج این ناترازی ها اثر منفی در حوزه کاهش ارزش پول ملی نداشته باشد.

* افزایش منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته

پورابراهیمی با اشاره به اینکه اقدامات کوتاه مدت بانک مرکزی باید به شکل ویژه‌ای پیگیری می‌شد و نمایندگان نیز در نشست امروز مطالب بسیار خوبی را ارائه کردند، ادامه داد: گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که منابع ارزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش پیدا کرده است، این منابع ناشی از صادرات نفتی و غیر نفتی می‌شوند. بخشی از منابعی را نیز که قبلا در اختیار موضوع ارز ترجیحی گذاشته بودیم در چرخه جریان تعرفه ارزی دولت قرار می‌گیرد و عملا بازار از تعادل منطقی تری نسبت به گذشته برخوردار می‌شود.ضمن اینکه میزان منابع مورد نیاز، بر اساس سیاست‌های ارز ترجیحی باعث شده حدود 40درصد از مصارف سال گذشته کم شود.

وی با تاکید بر اینکه براساس گزارش بانک مرکزی در زمینه عرضه ارز و همچنین موضوعات مرتبط با حوزه مصارف و بازار آن نگرانی نداریم، افزود: بازار ارز به واسطه تقاضای کاذب و ایجاد هیجانات دچار التهاب شده و بر اساس رویکردها ارائه شده قابل مدیریت است.

* اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز به تقویت جدی نیاز پیدا می‌کند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی مسئولیت کامل اجرای سیاست‌های ارزی در کشور را دارد، گفت: گزارش ارائه شده بیانگر این است که برخی از حوزه‌های تصمیم گیر در دولت بعضا باعث ایجاد تفاوت‌هایی در اجرای تصمیمات سیاست‌های ارزی می شوند و اگر این رویکرد استمرار پیدا کند طبیعتا اختیارات بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز به تقویت جدی نیاز پیدا می‌کند.

پورابراهیمی ادامه داد: با هماهنگی رئیس مجلس پیشنهاداتی را در قالب نامه‌ای در زمینه اصلاح نرخ نیمایی که اکنون نیازمند آن هستیم و ایجاد نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها برای رئیس جمهور ارسال می‌کنیم.

وی عنوان کرد: عدم وجود نرخ بازار توافقی برای حواله‌ها در زمینه عملکرد صادرکنندگان خرد، صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی ایجاد مشکل کرده است. بخش زیادی از گزارش‌ها و مشکلاتی را که اتاق بازرگانی و کمیسیون صادرات اتاق ایران مطرح کردند عملا با راهکارهای بانک مرکزی امکان اصلاح ندارند ولی با راهکارهایی که در توافق با دولت و مجموعه تخصصی بخش خصوصی داریم اصلاحات را انجام می‌دهیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان داشت: جمع بندی ما این بود که بتوانیم آنچه را که در حوزه تصمیمات ساختاری دولت است مانند تصمیم در خصوص نرخ نیمایی و نقش کمیته مداخلات ارزی در بخش بازار غیررسمی و اتخاذ سیاست‌هایی که بتوانند دغدغه مردم در موضوعات ارزی را برطرف کنند را برعهده بانک مرکزی بگذاریم.

پورابراهیمی گفت: خوشبختانه بر اساس پیشنهاداتی که در کمیسیون مطرح شد و بانک مرکزی بخشی از آن را انجام داده امکان ایجاد ظرفیت برای استفاده از ابزارهای پوشش ریسک در بازار وجود دارد و مردم می‌توانند ارزش دارایی های خود را در برابر تغیرات نرخ ارز بدون استفاده از خرید طلا و ارز با استفاده از ابزارهای تعریف شده، حفظ کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تصریح کرد: جمع بندی گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص اقدامات جدید بانک مرکزی بعد از نهایی شدن گزارش، ارائه می شود./فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها