بورل: برجام و کمک نظامی ایران به روسیه از هم جدا هستند

کد خبر: 1186299

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با جداگانه دانستن مسائل کمک نظامی ایران به روسیه و توافق هسته‌ای، اما گفت در صورت نیاز اقدامات تحریمی بیشتری علیه تهران انجام می‌شود.

 بورل: برجام و کمک نظامی ایران به روسیه از هم جدا هستند

«جوزپ بورل» در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه و ضد ایرانی هفته‌های اخیر خود، از احتمال اعمال تحریم‌های بیشتر بر تهران به بهانه کمک به روسیه و اغتشاشات خبر داد.

بورل شامگاه دوشنبه طی کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «به انجام اقدامات محدودکننده و هدف قرار دادن کشورهای سوم مانند ایران و بلاروس برای جلوگیری از کمک نظامی به روسیه ادامه می‌دهیم».

به نوشته وبگاه سرویس اطلاع رسانی خارجی اتحادیه اروپا، وی با حمایت از اغتشاشات و آشوبگران در ایران، اظهار داشت: «ما درباره ایران و واکنش سرکوب‌گرانه مسئولان به اعتراضات عمومی صحبت کردیم».

این مقام اروپایی با تکرار اتهام‌زنی‌ها درباره دخالت ایران در جنگ اوکراین، مدعی شد: «همچنان اصرار داریم که ایران ارائه تسلیحات به روسیه را که در حال ارتکاب جنایت علیه مردم اوکراین است، متوقف کند. پهپادهای ارائه شده ایران به روسیه که گفته می‌شود ماه‌ها قبل از شروع جنگ بوده، اکنون در جنگ استفاده می‌شود و نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است».

بورل در ادامه اضافه کرد: «ما هم‌اکنون هم تحریم‌هایی را علیه ایران چند هفته قبل اعمال کرده و در صورت نیاز گام‌های بیشتری برمی‌داریم».

او در پاسخ به سوالی درباره تاثیر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی بر مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین و احیای توافق هسته‌ای، «ببینید، این‌ها مسائل متفاوتی هستند. برجام یک مسئله شورای امنیت سازمان ملل است. من به‌عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات جهت بازنگری در توافقی برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران عمل می‌کنم. این مسئله هنوز سر جای خود است و باید ببینیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعاهای «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط اتحادیه اروپا نیز، «در مورد این مسئله صحبتی نکردیم، اما بگذارید بگویم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همین الان هم در لیست سیاه است. آنها ذیل رژیم تحریم‌های سلاح‌های کشتار جمعی ایران و نقض حقوق بشر قرار دارند».

بورل تلویحا با رد درخواست بائربوک در این‌باره، افزود: «افزودن یک سازمان به لیست تروریستی اتحادیه اروپا، باید با تصمیم شورای [اروپا] و قانونی که باید با اتفاق نظر همه اتخاذ شود، انجام گیرد».

شامگاه دوشنبه همچنین «رابرت مالی» نماینده آمریکا در امور ایران ضمن تلاش برای مقصر نشان دادن تهران برای عدم پیشرفت مذاکرات وین، گفت که تمرکز آمریکا نه روی احیای برجام بلکه روی اغتشاشات داخل ایران است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها