رضایی کوچی: باید مدل اجرای نهضت ملی مسکن را تغییر دهیم

کد خبر: 1186735

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان "ساخت ۴ میلیون مسکن با مکانیزم فعلی وجود ندارد"گفت: البته هنوز هم دیر نشده اما باید مدل اجرای نهضت ملی مسکن را تغییر دهیم.

رضایی کوچی: باید مدل اجرای نهضت ملی مسکن را تغییر دهیم

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان "ساخت ۴ میلیون مسکن با مکانیزم فعلی وجود ندارد"گفت: البته هنوز هم دیر نشده اما باید مدل اجرای نهضت ملی مسکن را تغییر دهیم.

محمدرضا رضایی کوچی با بیان این‌که باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شود تا بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود، اظهار کرد:‌ در 8 سال گذشته به دلایل مختلف و عدم اعتقاد مدیران به ساخت مسکن، سالانه 300 هزار واحد مسکونی ساخته شد، یعنی سالی حدود 700 هزار واحد کسری داشته‌ایم، از این رو با کمبود حدود 5 میلیون واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم.

وی با یادآوری این‌که ابلاغ قانون جهش تولید مسکن و تکلیف دولت برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی با هدف ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا بود، افزود: بر این اساس تکالیفی برای دستگاه‌ها مشخص کردیم چرا که یک دستگاه به تنهایی از عهده این مسئولیت بر نخواهد آمد لذا همه دستگاهها باید همکاری کنند.

وی اضافه کرد: معتقدم با مکانیزم فعلی امکان ساخت 4 میلیون واحد مسکونی وجود ندارد، البته هنوز هم دیر نشده اما باید مدل اجرا را تغییر دهیم و سایر دستگاه ها نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: در قانون پیش‌بینی شده منابع بازگشتی تسهیلات مسکن مهر به صندوق ملی مسکن واریز شود که از این محل مردم تاکنون 40 هزار میلیارد تومان پرداخت کردند، اما فقط 2 هزار میلیارد تومان آن به صندوق ملی مسکن واریز شده است.

رضایی ادامه داد: در بودجه سال جاری پیش بینی شده 30 هزار میلیارد تومان از محل تبصره 18 به صندوق ملی مسکن واریز شود که این موضوع نیز تاکنون محقق نشده است. از طرفی در قانون جهش تولید مسکن دستگاه‌ها مکلف شدند زمین‌های مازاد خود را برای ساخت واحدهای مسکونی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا این وزارتخانه برای ساخت مسکن استفاده کرده و زمین ها اطراف شهر‌ها به شهرها الحاق نکند.

به گفته وی، طبق برآوردهای انجام شده حداقل 30 هزار میلیارد تومان برای تامین آب و برق و زیرساخت‌های شهرهای الحاقی نیاز است، در حالی که می توانستیم با استفاده از زمین های موجود در بافت های فرسوده و محدوده شهری این واحدهای مسکونی را بسازیم.

وی با اشاره به عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن افزود: از 360 هزار میلیاردی که بانک‌ها موظف شدند برای ساخت مسکن تسهیلات پرداخت کنند، تنها 18 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده و عمده بانک ها در این حوزه همکاری نکردند، بی تردید اگر بانک‌ها در پرداخت تسهیلات همکاری لازم را نداشته باشند، مردم توان پرداخت تمام مبلغ مسکن‌های ساخته شده را ندارند. ضمن اینکه پرداخت تسهیلات با سود 18 درصد و اقساط 6 میلیون تومانی برای کارمندی که دریافتی‌اش 8 میلیون تومان بوده بسیار دشوار است. در حالی که باید از منابع موجود در صندوق ملی مسکن نرخ سود تسهیلات کاهش پیدا کند که امر هم محقق نشده است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها