«فردا» بررسی می‌کند: چرا جبهه اصلاحات اثری در سیاست و در جامعه ندارد؟

سیاست‌ورزان محفلی!

کد خبر: 1186905

دیدار اخیر جبهه اصلاحات ایران با همسر تاجزاده و حرف‌های مطرح‌شده در این دیدار نشان داد اصلاح‌طلبان هیچ طرح سیاسی خاصی برای ادامه مسیرشان دارند و صرفا خواهان دیده شدن هستند.

سیاست‌ورزان محفلی!

گروه سیاست سایت فردا: اخیرا جعی از اعضای جبهه اصلاحات ایران به دیدار فخری محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده رفته‌اند که در این دیدار بهزاد نبوی هم حکومت را متهم به «اتخاذ روش‌های غیردموکراتیک با اعتراضات مردمی» کرده است.

در ادامه محتشمی‌پور هم گفته است: «تاجزاده باور دارد حاکمیت وجود و فعالیت احزاب و تشکل‌های سیاسی و مدنی منتقد را تحمل نمی‌کند و در پی ایجاد محدودیت بیشتر و بلکه تعطیلی آنهاست. بنابراین احزاب تاثیرگذار باید مراقب تهدیدات و محدودیت‌های پیش روی خود باشند و تلاش کنند موجودیت خود را حفظ کرده و فعالیت‌های‌شان را در چارچوب قانون گسترش دهند».

به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در شرایطی که کشور دچار التهاب است، می‌کوشند در این بین ماهی خود را از آب گلالود بگیرند و برای جبران بی‌اقبالی‌شان در سطح جامعه به طرح موضوعاتی بپردازند که قدری مورد توجه قرار بگیرند. چنین تحرکاتی در حالی است که آنها نه امروز بلکه سال‌هاست مورد نظر هیچ یک از بخش‌های جامعه نیستند و جامعه از تمام طیف‌های اصلاح‌طلبی عبور کرده است زیرا می‌داند که حتی مسیر اصلاح امور هم از اصلاح‌طلبان مرسوم نمی‌گذرد. اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی هم حامیان سنتی خود را از دست داده‌اند و هم حتی نتوانسته‌اند جایگاهی در بین نسل‌های تازه داشته باشند؛ شرایطی که برخی از شکست کامل جبهه اصلاحات در تمام ابعاد از آن یاد می‌کنند.

حالا اصلاح‌طلبان به خیال اینکه هنوز ممکن است نام تاجزاده برای طیف‌هایی جذاب باشد، به خانه تاجزاده رفته‌اند تا خودی نشان دهند؛ در حالی که باتوجه به شواهد و قرائن نه تنها تاجزاده، نبوی و دیگر شخصیت‌های سرشناس اصلاح‌طلب بلکه خود سید محمد خاتمی هم مخاطبی ندارد؛ کمااینکه دیدیم پس از انتشار سخنان اخیر خاتمی تقریبا هیچ بخشی از جامعه چه آنها که خواهان آرامش در کشور هستند و چه حتی آنهایی که به خیابان می‌آیند اعتنایی به حرف‌های خاتمی نشان ندادند؛ چه رسد به دیدار اصلاح‌طلبان با همسر تاجزاده!

با این اوصاف گویا اصلاح‌طلبان هم تمام مسیرها را پیش روی خود مسدود می‌بینند و هم آنکه قدرت سیاسی خاصی هم در آنها وجود ندارد تا بتوانند در مسیر سیاسی آینده خود طرح‌های تازه و کاربردی داشته باشند و همین است که امروز می‌بینیم سیاست‌ورزی آنها محدود به محفل‌های دورهمی‌ شده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها