اشک تمساح حقوق بشری برای اغتشاش

کد خبر: 1188457

 مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری با انتقاد شدید از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با دستور کار ایران، از این نشست که در سایه حمایت طرف‌های غربی از جمله آلمان و امریکا به صدور قطعنامه‌ای ضد ایرانی منتهی شد با عنوان کلاهبرداری سیاسی یاد کرد.

اشک تمساح حقوق بشری برای اغتشاش

شورای حقوق بشر سازمان ملل پنج شنبه با هدف محکوم کردن وضعیت حقوق بشر در ایران و در واقع به منظور حمایت از ناآرامی‌های داخلی، نشستی برگزار کرد که نتیجه آن صدور قطعنامه ضدایرانی با ۲۵ رأی مثبت، شش مخالف و ۱۶ رأی ممتنع بود. یکی از افرادی که در جریان این نشست مواضع ضد ایرانی داشت، آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان بود که طی هفته‌های گذشته با مواضع متعدد علیه ایران، به یکی از شناخته شده‌ترین چهره‌ها در این زمینه تبدیل شده است. وی ایران را به نقض حقوق شهروندان برای آزادی بیان و آزادی برگزاری تجمعات متهم کرد. فروزنده ودیعتی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست به اظهارات وزیر امور خارجه آلمان واکنش نشان داد: «می‌خواهم به وزیر خارجه رژیم آلمان که امروز در نمایشی که خودشان علیه ایران طراحی کردند و سخنرانی طولانی علیه کشورم داشت، توصیه کنم که توجه خود را به هزاران معترض مسالمت‌آمیز در خیابان‌های آلمان معطوف کند که خواهان عدالت اجتماعی بیشتر هستند، ولی با خشونت پلیس و نیرو‌های امنیتی سرکوب می‌شوند.» همانطور که انتظار می‌رفت، طرف‌های امریکایی هم ساکت نماندند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید با استقبال از این قطعنامه گفت: «این شورا با اکثریت قاطع آرا، به ایجاد یک هیئت حقیقت‌یاب، برای تحقیق در مورد نقض حقوق بشر در ایران رأی داد.»‌وی با ادعای نمایش آشکار تعهد روزافزون بین‌المللی در ادامه افزود: «از آلمان و ایسلند برای رهبری این تلاش سپاسگزاریم. ۲۵ کشور عضو شورا در کنار مردم ایران ایستادند. ایالات متحده و شرکای ما به بازخواست عاملان خشونت علیه معترضان ایرانی ادامه خواهند داد.»‌رابرت مالی، نماینده ویژه امریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده ارشد دولت بایدن نیز با تکرار ادعا‌های سالیوان، تصویب این قطعنامه را نشان‌دهنده عزم جامعه بین‌المللی برای توجه به موارد جدی نقض حقوق بشر خواند. وی در ادامه ادعاهایش افزود: «همانطور که نماینده امریکا در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل گفت، مقامات ایرانی نمی‌توانند این سرکوب خشونت‌آمیز را به صورت گمنام انجام دهند. جامعه بین‌المللی نظاره‌گر است.»

 سوءاستفاده غرب از عواطف مردم

خدیجه کریمی، مدیرکل امور بین‌الملل معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، در ابتدای این نشست با ابراز تأسف از اینکه گروهی سرکش از شورای حقوق بشر سوءاستفاده می‌کنند، گفت که حرکت با انگیزه سیاسی آلمان در مورد وضعیت حقوق بشر یک توطئه سازمان‌یافته برای اغراض پنهان است که به جایی نمی‌رسد. وی افزود: «در حالی که به دلیل اعمال تحریم‌های یکجانبه توسط رژیم امریکا و اجرای این تحریم‌های ظالمانه کشور‌های اروپایی به ویژه آلمان، انگلیس و فرانسه، حقوق مردم ایران به طور گسترده توسط به اصطلاح قهرمانان حقوق بشر نقض شده است، ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران و برگزاری جلسه ویژه فریبنده و کلاهبرداری است.» نماینده ایران خاطرنشان کرد: «کشور‌های مذکور فاقد اعتبار اخلاقی برای موعظه دیگران و درخواست جلسه ویژه درباره ایران هستند.»‌وی یادآور شد: «امسال سی‌وپنجمین سالگرد حملات تلخ شیمیایی توسط رژیم صدام و شهر کردنشین سردشت ایران است. باید یادآوری کنم که دولت آلمان که این روز‌ها وانمود می‌کند از حقوق بشر در ایران حمایت می‌کند، کشوری است که رژیم صدام را برای کشتن ۱۳ هزار شهروند ایرانی، به سلاح‌های شیمیایی مجهز کرد.» وی با بیان اینکه «این جنایت علیه بشریت است» پرسید: اینطور نیست؟

وی سپس به حادثه تأسف‌بار درگذشت دختر جوان ایرانی، مهسا امینی و گزارش پزشکی قانونی درباره علت مرگ نامبرده اشاره کرد و گفت که در جریان انجام تحقیقات، برخی از کشور‌های غربی دست به تحریک احساسات و عواطف عمومی مردم زده و باعث اغتشاش و حملات تروریستی در کشور شدند. کریمی در بخش دیگری از سخنانش به حضور فعال زنان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، ورزشی و اقتصادی پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره و در این رابطه آمار‌هایی را ارائه کرد. وی تأکید کرد که زنان ایران به اندازه کافی مهارت دارند تا درباره سرنوشت خود بدون دخالت جریان‌های خارجی تصمیم‌گیری کنند. پیش‌تر ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز درباره نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران گفته بود: «از نظر ما اقدامات تعدادی از کشور‌ها از جمله آلمان در ارتباط با حقوق بشر اقدامی سیاسی است. کشور‌هایی در شورای حقوق بشر حضور دارند و بعضی از آن‌ها عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که در طول تاریخ جنایات گسترده‌ای علیه بشریت انجام داده‌اند.»‌وی تصریح کرد: «اینگونه اقدامات از سوی کشور‌هایی که اینگونه سوابقی در تاریخ خود دارند نشان‌دهنده یک رویکرد غیرسازنده و نشان‌دهنده استفاده ابزاری از حقوق بشر است و اقدامات‌شان به جایی نخواهد رسید.»

 نشستی نامشروع و سیاسی

شماری از کشور‌ها نیز به شدت از این اقدام ضدایرانی انتقاد کردند. سفیر و نماینده دائم ونزوئلا طی سخنانی در جریان این نشست گفت: «برگزاری چنین نشستی، هیچ توجیهی ندارد. ما در جریانات اخیر، شاهد کمپین رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی علیه ایران بودیم.»‌وی ضمن اشاره به تحریم‌های سنگین علیه ایران، اقدام کشور‌های غربی در برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران را در ادامه سیاسی‌کاری‌های این کشور‌ها در سوءاستفاده از شورای حقوق بشر برای اهداف سیاسی این کشور‌ها دانست. همچنین، نماینده سوریه در نشست یادشده از «سیاسی شدن» موضوع حقوق بشر در ایران انتقاد کرد و او نیز همچون نماینده ونزوئلا از معیار‌های دوگانه شورای حقوق بشر سازمان ملل در رسیدگی به موارد نقض حقوق بشر در کشور‌های جهان انتقاد کرد. همچنین نماینده دائم کوبا با اعلام مخالفت با برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در مورد ایران، گفت: «برگزاری این نشست، نمونه دیگری از رفتار تبعیض آمیز دولت‌های غربی در شورای حقوق بشر است. ما مخالف تحمیل تحریم علیه ایران و دخالت در امور داخلی ایران و نقض حاکمیت ملی این کشور هستیم.» نماینده روسیه که به طور غیرحضوری در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل صحبت می‌کرد، قدرت‌های غربی را به استفاده سیاسی از موازین حقوق بشری متهم کرد و صدور قطعنامه برای کمیته حقیقت‌یاب را بدون موافقت جمهوری اسلامی «نا مشروع» خواند و گفت: «مداخله در امور داخلی ایران پایان داده شود». سفیر و نماینده چین در نشست ویژه شورای حقوق بشر گفت: «نباید حقوق بشر و شورای حقوق بشر تبدیل به وسیله دخالت در مورد داخلی کشور‌ها شود. چین از برگزاری این نشست ویژه حمایت نمی‌کند. ما توجه‌ها را به تحمیل تحریم‌ها علیه ایران جلب می‌کنیم. این تحریم‌ها که آسیب‌های جدی به مردم ایران وارد می‌کنند، باید متوقف شوند.» وی افزود: «از ایران تشکر می‌کنیم که توجه کافی به مسائل داخلی خود دارد. نماینده نیکاراگوئه، سفیر و نماینده پاکستان هم دیگر کشور‌هایی بودند که علیه چنین نشستی موضع‌گیری کردند.»

منبع: روزنامه جوان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها