گرانی پیاز و سیب زمینی پای وزیر را به مجلس کشاند

کد خبر: 1188557

رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد از کلید خوردن طرح سوال از ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مجلس خبر داد.

گرانی پیاز و سیب زمینی پای وزیر را به مجلس کشاند

مهدی روشنفکر اظهار داشت: سوال از وزیر جهاد کشاورزی در 4 محور کلید خورده و برای بررسی تقدیم هیئت رئیسه شده و این هیئت سوال را جهت رسیدگی به کمسیون مربوطه باید ارجاع کند.

وی با اشاره به محور اصلی سوالات خود از وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: گرانی سیب زمینی و پیاز،  عدم حمایت از کشاورزان، اجرای ضعیف قانون رفع موانع تولید و اجرای ناموفق توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار از جمله محور اصلی سوال از وزیر کشاورزی است.

مهدی روشنفکر رئیس مجمع نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد افزود: مجلس خود را در کنار دولت می‌داند نه در مقابل و طرح سوال، تذکر و احیانا استیضاح با هدف کمک به دولت برای رفع مشکلات مردم و تحقق برنامه‌های دولت است.

وی عنوان کرد: طرح 4 سوال از وزیر جهاد کشاورزی را روز یکشنبه 6 آذرماه به هیئت رئیسه ارسال می‌کنیم.

روشنفکر با بیان اینکه با کمک کارشناسان حوزه کشاورزی مشکلات و چالش‌های حوزه کشاورزی احصا می‌شود، افزود: در صورت رفع مشکل و اتخاذ تصمیم درست برای کمک به توسعه بخش کشاورزی توسط مجموعه وزارت جهاد دیگر نیازی به طرح تذکر، سوال و استیضاح نیست.

به گزارش تسنیم، شرح سوال نماینده بویراحمد، دنا و‌مارگون در مجلس شورای اسلامی از وزیر جهاد کشاورزی به شرح ذیل است:

دلیل گرانی پیاز و سیب زمینی چیست؟

دلیل افزایش قیمت 30 تا 40 درصدی پیاز و سیب زمینی در هفته‌های اخیر چیست؟

با وجود تولید بالای سیب زمینی و پیاز در کشور، به دلیل برخوردهای غیر کارشناسی وزیر محترم جهاد کشاورزی در بستن تعرفه دیرهنگام و نامناسب و در پیش گرفتن مسیرهای نادرست، قیمت سیب زمینی سیر صعودی دارد و بالاتر نیز خواهد رفت.

بدون شک تشکل‌های ناکارآمد بخش کشاورزی که در یک و نیم سال اخیر با سیاست‌های غلط تعطیل شده و ورودی به بازار ندارند در این افزایش قیمت بی‌تأثیر نبوده که آقای وزیر باید پاسخگو باشد.

 با بستن تعرفه تنها انبار پیاز و سیب‌زمینی افزایش یافته و احتکار و تزریق قطره چکانی محتکران بازار را به هم ریخته و آقای وزیر تقصیر را به گردن ابطال یک دستور توسط یک قاضی انداخته است.

چه کسی باید از کشاورزان حمایت کند؟

جناب آقای وزیر چه کسی باید کشاورزان را حمایت کند و برآورد شما از وضعیت کشاورزی پس از حذف (ناعادلانه کردن) یارانه‌ها چیست؟

 آیا میدانید یک میلیون و 500 هزار تومان برای یک کیسه 50 کیلویی فسفات آمونیوم و یک میلیون تومان برای پتاس چه فاجعه‌ای را در تولید محصولات اساسی در سال آتی خواهد داشت؟

 آیا میدانید شغل های زیادی فقط در دامداری و آن هم در بخش خرد حذف شده و آواره شهرهای بزرگ شده‌اند، تولیدکنندگانی که خود امروز به لطف مدیریت حضرتعالی به مصرف کننده تبدیل شده‌اند. دامداران عشایر و روستایی به عنوان محور امنیت غذایی کشور به دلیل قیمت بالای نهاده دامی و نبود علوفه دام های خود را فروخته و شغل خود را از دست داده‌اند.

دلیل اجرای ضعیف قانون رفع موانع تولید چیست؟

جناب آقای وزیر دلیل اجرای ضعیف قانون رفع موانع تولید (اعمال ماده 54) در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان بویراحمد، دنا و مارگون چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد تا کنون در این راستا کار خاصی که منتج به نتیجه و ثبت نهایی پلاک‌های دارای مشکل شود در این استان صورت نگرفته است.

دلیل بی برنامه‌گی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه باغات دیم در اراضی شیب‌دار چیست؟

با توجه به خشکسالی‌های یک دهه اخیر یکی از طرح‌های بسیار موثر برای ایجاد اشتغال و توسعه پایدار طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار بوده است که با توجه به پتانسیل استان کهگیلویه و بویراحمد متاسفانه اجرای این طرح ملی در این استان بسیار ضعیف اجرا شده و ظرفیت این طرح برای ایجاد اشتغال، توسعه و تولید در استان استفاده نشده است.

 این در حالی است که این طرح از سرفصل‌های اصلی کار وزارت جهاد کشاورزی است و البته تعهد وزارتخانه برای اجرای این طرح در استان عملی نشده است.

 ضروری است اقای وزیر دلیل بی‌برنامگی وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار را بیان کنند؟.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها