کامران ندری در گفت‌وگو با «فردا»:

دولت در حوزه اقتصاد گزینه‌های زیادی ندارد

کد خبر: 1189070

کامران ندری گفت: باتوجه به چالش‌هایی که در اقتصادمان داریم، چندان دامنه الزامات سیاستی گسترده نیست و دولت در حوزه اقتصاد گزینه‌های زیادی ندارد. شاید افزایش نرخ بهره بانکی در این شرایط تا حدودی بتواند کمک کند که آن هم هزینه‌های خود را دارد.

دولت در حوزه اقتصاد گزینه‌های زیادی ندارد

گروه سیاست سایت فردا: در میانه چالش‌های متعدد چه در حوزه داخلی و چه در عرصه بین‌المللی و در شرایطی که غربی‌ها سعی می‌کنند از هر راهی فشار خود بر ایران را وارد کنند، وضعیت اقتصادی هم خوب نیست و می‌بینیم هم نرخ ارز دچار نوساناتی است، هم قیمت طلا افزایش یافته است و هم آنکه قدرت خرید مردم به ویژه در حوزه اقلام اساسی و خوراکی بیش از پیش کاهش یافته است. در این شرایط پرسش آن است که چه باید کرد؟

 

کامران ندری، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «واقعیت این است که باتوجه به چالش‌هایی که در اقتصادمان داریم، چندان دامنه الزامات سیاستی گسترده نیست و دولت در حوزه اقتصاد گزینه‌های زیادی ندارد. شاید افزایش نرخ بهره بانکی در این شرایط تا حدودی بتواند کمک کند؛ یعنی مردمی که نگران ارزش پولشان هستند بهره بالاتری را دریافت کنند ممکن است قدری انگیزه مردم را برای اینکه به سراغ سایر دارایی‌ها کم کند. جز افزایش نرخ بهره که آن هم هزینه‌هایی برای اقتصاد دارد، وجود ندارد. اقدام بی‌هزینه در اقتصاد وجود ندارد و تنها گزینه در کوتاه‌مدت را افزایش نرخ بهره می‌دانم که راهکار کم‌هزینه‌ای نیست و حاکمیت باید هزینه‌هاش را بپردازد و طبیعتا تبعات منفی برای بورس و تولید خواهد داشت. نمی‌دانم به لحاظ روانی سیاست‌گذار اقتصادی ما آمادگی این موضوع را دارد یا خیر. واقعیت این است راهکار مؤثر دیگری وجود ندارد».

او ادامه داد: «اقتصاد ما تحت تأثیر تعاملات با خارج قرار دارد. تا امروز هم خوب مقاومت کرده‌ایم و علی‌رغم فشار بالایی که به مردم وارد شد، مردم صبوری و شکیبایی از خود نشان دادند و تورم بالا را تحمل کردند حالا از این به بعد چه قدر برای مردم قابل قبول باشد را نمی‌دانم. سیاست‌گذار خودش را در وضعیت بدی قرار داده است و هزینه‌هایی که به مردم از طریق تورم بالا تحمیل می‌شود روزی از آستانه تحمل مردم خارج می‌شود و همین حالا هم برخی صدایشان درآمده است».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «شعارهایی که دولت داد مشخص بود که محقق نمی‌شود و مدتی که گذشت نشان داد روی این شعارها فکر نشده بود. الان یک‌سال‌ونیم از دولت سیزدهم می‌گذرد و این شعارها محقق نشد. حالا اینکه چرا این شعارها داده شد نمی‌دانم اما به هر حال شدنی نبود. دولت سیزدهم تا الان نتوانسته است».

ندری درباره پیش‌بینی‌اش از وضعیت اقتصادی با توجه به تحولات حوزه دیپلماسی گفت: «من تصور می‌کنم باتوجه به وضعیت موجود در ارتباط ایران با جامعه بین‌المللی وضعیت اقتصادی بهتر نخواهد شد. به هر حال هر خبر منفی در حوزه مذاکرات یا هر موضوع دیگری تأثیرش را به سرعت بر اقتصاد می‌گذارد».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها