دستور مهم به ارکان عدلیه: از دروغگو و مدعی بدون سند نگذرید و او را احضار کنید

کد خبر: 1189146

محســــنی‌اژه‌ای گفت: رسیدگی‌های مسئولان قضایی به پرونده‌های اغتشاشگران علاوه بر سرعت و قاطعیت با رعایت عدل و انصاف و قانون همراه بود، چرا که ما در دستگاه قضایی قائل بر این هستیم که در هیچ مرحله‌ای از رسیدگی‌های قضایی نباید از مدار عدل و انصاف خارج شویم و قانون را زیر پا بگذاریم.

دستور مهم به ارکان عدلیه: از دروغگو و مدعی بدون سند نگذرید و او را احضار کنید

حجت‌الاســـلام والمســـلمین محســــنی‌اژه‌ای، روز گذشته در بخشی از نشست شورای عالی قوه قضائیه، از زحمات و کار شبانه‌روزی قضات و مسئولان قضایی رسیدگی‌کننده به پرونده عناصر اغتشاشات اخیر، قدردانی به عمل آورد و به کار قضایی فشرده صورت گرفته در قبال پرونده عناصر اغتشاشات به محض شناسایی و دستگیری آنها اشاره کرد و گفت: رسیدگی‌های مسئولان قضایی به پرونده‌های اغتشاشگران علاوه بر سرعت و قاطعیت با رعایت عدل و انصاف و قانون همراه بود، چرا که ما در دستگاه قضایی قائل بر این هستیم که در هیچ مرحله‌ای از رسیدگی‌های قضایی نباید از مدار عدل و انصاف خارج شویم و قانون را زیر پا بگذاریم.

عوامل شهادت مأموران در اولویت

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه گفت: مراحل مختلف رسیدگی به پرونده عناصر دخیل در یک فقره قتل در تهران که منجر به شهادت فردی شده بود، از مرحله دستگیری تا صدور کیفرخواست، محاکمه و ارسال پرونده به دیوان عالی کشور، در کمترین زمان ممکن قانونی صورت گرفت. در این راستا، برخی احکام در دیوان عالی تأیید شده‌اند و برخی دیگر نیز در مرحله رسیدگی است. رئیس عدلیه افزود: پرونده عناصر دخیل در جنایتی که در تاریخ ۲۶ آبان در مشهد به وقوع پیوسته بود رسیدگی و تکمیل شد و برای سه‌شنبه وقت دادگاه تعیین شده است. رئیس قوه قضائیه با اشاره به شناسایی و دستگیری تمامی عناصر دخیل در جنایت رخ داده در استان البرز که به شهادت «روح‌الله عجمیان» منجر شد، گفت: به محض اینکه همه افراد دخیل در این پرونده بازداشت شدند پرونده عناصر دخیل در شهادت شهید عجمیان ظرف روزهای گذشته تکمیل شده و به دادگاه ارسال شده است و قطعاً در این هفته جلسه دادگاه برگزار می‌شود. قاضی‌القضات به تکمیل پرونده قضایی عناصر دخیل در جنایت رخ داده در اصفهان که به شهادت یک فرد منجر شد نیز اشاره کرد و گفت: ۱۰ نفر از عناصر دخیل در جنایت رخ داده در اصفهان که به شهادت یک فرد منجر شد نیز دستگیر شدند که ۳ نفر از آنها در حال فرار بودند و ۷ نفر از آنها نیز متعاقباً و طی روزهای گذشته دستگیر شدند که پرونده این افراد تا آخر هفته جاری یا نهایتاً ابتدای هفته بعد تکمیل و کیفرخواست آنها صادر خواهد شد.

حوادث تروریستی در حال تکمیل پرونده

رئیس دستگاه قضا همچنین تصریح کرد: در قبال جنایت رخ داده در استان خوزستان نیز عده‌ای دستگیر شدند اما هنوز دستگیری‌های پرونده کامل نشده است و عده‌ای دیگر نیز باید دستگیر شوند؛ علی‌ایحال دستگاه قضایی نهایت تلاش و مساعی خود را به کار بسته و به کار خواهد بست تا این پرونده نیز تکمیل شود و به سرانجام برسد.

ادعای بدون سند، احضار و مطالبه مستندات

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه ضمن بیان این نکته که امروز دیگر جای ابهامی برای هیچ فرد منصف و ایران دوستی نسبت به توطئه و کید دشمنان برای ضربه زدن به کشور وجود ندارد، به حربه دشمنان در دروغ پردازی و شایعه‌پراکنی اشاره کرد و در همین راستا گفت: به مسئولان ذیربط قضایی در سراسر کشور از جمله دادستان تهران دستور داده‌ام که چنانچه فردی حرف دروغی یا ادعای بدون سندی را منتشر کرد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن او را احضار کنید و مستندات ادعایش را از او بخواهید؛ چنانچه فرد مزبور بدون سند و مدرک این حرف دروغ را نشر داده باشد و سوء‌نیت او نیز احراز شود اما ابراز تنبّه کند و اعلام دارد که درصدد جبران برمی‌آیم، طبیعتاً مواجهه مقتضی به عمل خواهد آمد. اما چنانچه فرد منتشرکننده دروغ، نه تنها مستنداتی ارائه نکرد که حتی سوء‌نیت او نیز محرز گشت و ابراز تنبّه و جبران خطا نیز در رفتار او مشاهده نشد، مشخص است که در راستای اهداف دشمن اقدام می‌کند. لذا برای او به سرعت کیفرخواست صادر خواهد شد و پرونده‌اش به دادگاه ارسال می‌شود.

آزادی ۷۱۵ بازداشتی اغتشاشات در ۱۲ استان

پس از پیروزی تیم ملی فوتبال کشورمان برابر ولز در چهارچوب رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه به مراجع و مراکز ذیربط قضایی دستور داد به شکرانه عنایت پروردگار و مسرت و سرور ملی حاصل از ظفرمندی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران، نسبت به آن دسته از زندانیان که شرایط بهره‌مندی از ارفاقات قانونی را دارا هستند، نهایت مساعدت و معاضدت انجام گیرد و مقدمات آزادی و بازگشت آنها به آغوش گرم خانواده‌های‌شان در اولین فرصت ممکن فراهم شود. در همین راستا، صالحی دادستان عمومی و انقلاب تهران در جلسه شورایعالی قضایی خبر داد: در راستای دستور اخیر رئیس قوه قضائیه مبنی بر بهره‌مندی زندانیانی که واجد شرایط اعطای ارفاقات قانونی هستند، تاکنون ۱۹۵ نفر از متهمان بازداشتی در تهران که واجد این شرایط بودند آزاد شدند. این درحالی است که روز یکشنبه در استان تهران ۴۶ نفر آزاد شده بودند که با اعلام دادستان تهران این تعداد به ۱۹۵نفر افزایش یافته است. همچنین مطابق اعلام مرکز اطلاع‌رسانی قوه‌قضائیه تا ظهر دیروز ۱۴ نفر در استان هرمزگان، ۲۰ نفر در استان آذربایجان غربی،۵۷ نفر در استان البرز، ۶ نفر در استان کرمان، ۱۸ نفر در استان کردستان، ۲۰۴ نفر در استان فارس، ۷۸ نفر در استان مازندران، ۸۰ نفر در استان مرکزی، ۳۰ نفر در استان بوشهر و ۶ نفر در استان خراسان جنوبی آزاد شدند. همچنین در استان سمنان ۷ نفر آزاد و ۲۳ نفر از متهمان اتفاقات اخیر که تأثیر عمل آنان در ارتکاب بزه خفیف بوده از ارفاقات قانونی بهره‌مند شدند. در دستور رئیس دستگاه قضا تصریح شده بود، بدیهی است کسانی که در قضایای اخیر مرتکب جنایت شده و مدافعان امنیت مردم را شهید و مجروح کردند و اموال مردم را به آتش کشیدند و قرآن را سوزاندند، قابل اغماض و بخشش نیستند و تأکید بر این است که برای عناصر و مسببان اصلی حوادث اخیر، هیچ جای ارفاق وجود ندارد. گفتنی است، اجرای دستور رئیس قوه در سایر استان‌های کشور نیز در دستور کار قرار دارد و تعداد دیگری از متهمان واجد شرایط، از ارفاقات قانونی بهره‌مند خواهند شد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها