نخست وزیر عراق در تهران به دنبال چیست؟

کد خبر: 1189238

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق پس از سفر به اردن و کویت، ایران را به عنوان سومین مقصد سفرهای خارجی خود انتخاب کرد و امروز رسما برای دیدار با مقامات ایرانی وارد تهران شد.

نخست وزیر عراق در تهران به دنبال چیست؟

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در سومین مقصد سفرهای خارجی خود از آغاز دوران نخست وزیری‌اش، امروز سه شنبه وارد تهران شد.

وی که پیش از این به اردن و کویت سفر کرده در نظر دارد در تهران با مقامات ارشد ایرانی دیدار و گفتگو کند.

خبرگزاری رسمی عراق در این باره در گزارشی اعلام کرد که این سفر به دعوت رسمی سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران انجام شده و طی آن فواد حسین وزیرخارجه عراق، حیان عبدالغنی وزیر نفت عراق و قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق، السودانی را همراهی می‌کنند.

بنابر اعلام خبرگزاری رسمی عراق، دیدار با مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهوری ایران در صدر برنامه‌های این سفر قرار دارد.

موضوعات اصلی سفر چیست؟

وبگاه بغداد الیوم امروز نوشت: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق صبح امروز سه شنبه در سومین سفر رسمی خارجی خود، وارد تهران شد. السودانی که پیش از این به اردن و کویت سفر کرده، در نظر دارد در تهران با مقامات ارشد ایرانی گفتگو کند.

وی پیش تر در بغداد با سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده بود. بنابر اعلام دفتر نخست وزیری عراق دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه، موضوعات اقتصادی و سرمایه گذاری و ادامه نشست‌های مقامات دو کشور درباره موضوعات امنیتی در راستای تقویت ثبات و امنیت در منطقه گفتگو کرده بودند. بنابراین گزارش، در این سفر سه مساله فوق در رأس اولویت‌های السودانی در گفتگو با مقامات ایرانی قرار دارد.

سایه تحولات اقلیم شمال بر سفر السودانی

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق که در بین هیأت همراه السودانی در این سفر حضور دارد، روز یکشنبه هفته گذشته در گفتگو با شبکه «روداو» که در اقلیم شمال عراق فعالیت می‌کند، اظهار داشت: موضع بغداد و اربیل درباره تحولات اخیر یکسان است و دولت عراق با نقض حاکمیت این کشور از سوی ایران و ترکیه، مخالف است.

وی بدون اشاره به حضور عناصر تروریستی در مناطق مرزی اقلیم شمال عراق با ایران و عملیات‌های تروریستی گاه و بی‌گاه آنها، بیان داشت: محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در سفر به تهران، درباره نقض حاکمیت عراق از سوی ایران، با مقامات این کشور گفتگو خواهد کرد.

الاعرجی افزود: ما یک کمیته عالی میان بغداد و اقلیم کردستان در راستای تفاهم با ایران و ترکیه درباره تحولات اخیر تشکیل داده ایم.

پیش از این، دولت عراق در روز چهارشنبه گذشته در پی عملیات ایران علیه گروه‌های تروریستی در اقلیم شمال عراق، نیروهای مرزبانی خود را در خط مرزی دو کشور مستقر کرده بود.

در همین رابطه، وبگاه العین الاخباریه در گزارشی در تلاش برای حساس جلوه دادن سفر السودانی به تهران، نوشت: سفر السودانی به تهران به منزله راه رفتن وی روی طناب است به ویژه اینکه وی تلاش دارد از تشدید تنش‌ها در صحنه داخلی عراق ممانعت کرده و در عین حال از جلوه دادن این صحنه که وی پیرو ایران است، جلوگیری کند!

این وبگاه در ادامه گزارش خود نوشت: السودانی در شرایطی در سومین سفر خارجی خود به تهران آمده که با چالش‌های متعددی در داخل و خارج مواجه است.

نقش‌آفرینی در مذاکرات تهران – ریاض

پیش از این سفر، فواد حسین وزیرخارجه عراق در گفتگو با روزنامه بحرینی الوطن به برخی مسائل اشاره کرده بود که ممکن است در سفر السودانی به تهران مورد بررسی قرار گیرد.

فواد حسین در این گفتگو با اشاره با تلاش برای ترمیم روابط عراق با کشورهای همسایه با هدف تضمین امنیت منطقه گفت: روابط ما با کشور همسایه، ایران، قوی است. عراق همواره تلاش کرده است تا از روابط مستحکم خود با ایران برای بهبود روابط این کشور با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس استفاده کند چرا که امنیت جمعی در منطقه بازتاب مثبتی بر امنیت داخلی عراق دارد. تقویت روابط با ایران به نفع عراق است و به حفظ امنیت منطقه کمک می‌کند. بهبود امنیت در سطح منطقه باعث تقویت امنیت داخلی عراق و سایر کشورها می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق با اشاره به مذاکرات ایران و عربستان هم افزود: عراق برای نزدیک کردن دیدگاه‌های کشورهای همسایه تلاش کرده است. در نتیجه این تلاش‌ها، ایران و عربستان در چند نشست مشترک شرکت کردند و هر زمان که تهران و ریاض آماده از سرگیری مذاکرات باشند، بغداد آماده کمک است.

با توجه به سخنان اخیر وزیرخارجه عراق به نظر می‌رسد موضوع نقش آفرینی میانجی‌گرانه بغداد در گفتگوهای تهران و ریاض نیز در جریان سفر السودانی به تهران مورد بررسی قرار گیرد، به ویژه اینکه دو طرف این گفتگوها در روزهای اخیر مواضع مثبتی درباره آن اتخاذ کرده اند.

در همین رابطه، یک مقام مسئول در دفتر نخست وزیری عراق روز گذشته اعلام کرد که السودانی پس از سفر به تهران به ریاض پایتخت عربستان سعودی سفر خواهد کرد.

بهره سخن

به نظر می‌رسد محمد شیاع السودانی که در آغاز دوران نخست وزیری خود قرار دارد تلاش دارد ضمن سر و سامان بخشیدن به تحولات داخلی عراق، در سفرهای خارجی خود این پیام را به طرف‌های منطقه‌ای و بین المللی برساند که عراق خواستار روابط متوازن با همه طرف‌های منطقه‌ای است. انتخاب چهار کشور اردن، کویت، ایران و عربستان سعودی به عنوان مقصدهای اصلی سفرهای خارجی وی از این مساله حکایت دارد که السودانی در موضوع سیاست خارجی سعی بر احترام به همه طرف‌ها در راستای تحقق منافع مشترک است، مسأله‌ای که در بلندمدت به ثبات و آرامش عراق و منطقه نیز کمک خواهد کرد./ مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها