چرا قرارداد 25 ساله ایران و چین اجرا نمی‌شود؟

کد خبر: 1190510

سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید که توافقات دوجانبه بین ایران و چین روندی رو به پیشرفت دارد.

چرا قرارداد 25 ساله ایران و چین اجرا نمی‌شود؟

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر این که گفته شده اجرای توافق 25 ساله ایران و چین با توقف روبه روست و پروژه ای از سوی چینی ها اجرایی نمی شود ، تصریح کرد : روابط جمهوری اسلامی ایران و چین کاملا رو به رشد و رو به جلو است و نمونه خوبی از همکاری‌های موفق دو کشور در یک رابطه دو جانبه است.

ما با واقعیتی به نام تحریم‌های غیر قانونی روبه رو هستیم که امکان همکاری‌های متعارف و به ویژه علنی را با برخی از کشورها با محدودیت و مشکل مواجه می‌کند، اما روابط ایران و چین در حوزه‌های مختلف خوشبختانه برقرار است و رایزنی‌های مستمری بین تهران و پکن برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد و در همین چارچوب آمار و ارقامی که از حجم مبادلات دو کشور منتشر می‌شود، دلیل روشنی بر موفق و رو به پیشرفت بودن همکاری‌های دو کشور است.وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود روند اجرایی توافقات دو جانبه بین ایران و چین در چارچوب برنامه جامع همکاری 25 ساله و دیگر توافقات دو جانبه بین دو کشور را رو به پیشرفت توصیف کرد و گفت: ان شاءا... این روند مبتنی بر اراده سیاسی رهبران دو کشور پیشرفت بیشتری خواهد داشت. طی  روزهای گذشته انتشار خبر قرارداد گازی 60میلیارد دلاری  چین با قطر  و برخی اظهارنظرهای دیگر شائبه تاخیر در اجرای این قرارداد را پررنگ کرده بود.

استقبال ایران از خبرهای خوب مرزی با عراق

به گزارش خراسان، ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود با رسانه ها در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر نخست وزیر عراق به تهران و توافقات صورت گرفته بین دو کشور در این سفر با بیان این‌که «گفت‌وگو درباره مسائل مرزی و امنیت مرزی یکی دیگر از محورهای رایزنی مقامات ایران و عراق بود»، افزود: در جریان رایزنی‌ها در این باره مجدد بر اهمیت اجرای نتایج گفت‌وگوهای قبلی دو کشور در این زمینه تاکید شد و دولت عراق قول پیگیری و اجرای توافقات صورت گرفته را داد.

وی در همین باره تصریح کرد: در این روزها خبرهای خوبی را می‌شنوید که دولت عراق مصمم است نیروهای مرکزی خود را در مرزهای مشترک دو کشور مستقر کند. این اقدام رو به جلو و مهمی در راستای تامین ثبات در مرزهای دو کشور است و امیدواریم با استمرار این اقدامات، دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران در باره تامین امنیت کامل مرزهای دو کشور محقق شود.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در باره مذاکرات ایران و عربستان و نقش عراق در پیگیری انجام گفت‌وگوها بین تهران و ریاض گفت: ما معتقدیم مناسبات دو کشور ایران و عربستان در راستای منافع دو جانبه و منطقه است و انجام گفت‌وگو و مذاکره سیاسی برای رفع اختلافات می‌تواند زمینه ساز ازسرگیری روابط دو کشور در چارچوب منافع دو کشور و منافع منطقه‌ای باشد و تا کنون نیز در همین چارچوب عمل کرده‌ایم.

کنعانی با اشاره به برگزاری پنج دور مذاکره بین ایران و عربستان، گفت: با اجرای توافقات گذشته زمینه برای برداشتن گام‌های جدید مهیا می‌شود.

موضع ایران در قبال شبکه اینترنشنال

وی در زمینه پیگیری‌های ایران در باره نوع پوشش تحولات و اخبار ایران از سوی شبکه ایران اینترنشنال، تصریح کرد: موضع ایران در قبال این شبکه کاملا روشن است، نقش این شبکه به عنوان یک شبکه تروریستی در دامن زدن به بی ثباتی و اغتشاشات داخلی کاملا روشن است. اقدام ایران در این زمینه حقوقی و قانونی خواهد بود. البته اقداماتی انجام شده و جزئیات آن در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهد شد، مجموعه ظرفیت‌های ایران برای برخورد حقوقی و قانونی هم با این شبکه و هم کشور میزبان آن و هم حامی و حامیان مالی آن به کار گرفته خواهد شد و در این زمینه عمل می‌شود.سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اتفاقات داخلی ایران و تاثیر آن بر مناسبات با دیگر کشورها نیز اظهار کرد: آن چه در دو ماه و اندی در داخل کشور رخ داد، موضوع داخلی است، ولی سوءاستفاده برخی طرف های خارجی از این شرایط داخلی برای پیگیری اهداف سیاسی این کشورها موضوعی کاملا روشن و آشکار بود.وی ادامه داد: از نظر ما استفاده از تحولات داخلی کشورها برای پیگیری منافع سیاسی، کاملا مردود و غیرقابل قبول است. متاسفانه تعدادی از کشورهای مشخص در این زمینه اقدامات غیرقانونی و مداخله جویانه انجام دادند و از رویکردهای غیرسازنده در سوءاستفاده از تحولات داخلی ایران برای پیگیری اهداف سیاسی خود بهره بردند و در این چارچوب ایران واکنش لازم را در حوزه دیپلماتیک و دیگر زمینه های ممکن نشان داده است./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها