ایزدخواه از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع شد

کد خبر: 1190546

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر اقتصاد قانع شد.

ایزدخواه از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع شد

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۶۵ درصد نقدینگی کشور محصول فعالیت بانک های خصوصی است، گفت: آیا وظیفه بانک ها بنگاهداری است، اساسا مگر مدیران بانکی تخصص صنعتی، کشاورزی و بیمه دارند؟

 روح الله ایزدخواه در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس به ارائه توضیحاتی درباره سوالش پیرامون وضعیت اجرای حکم قانونی مالیات مضاعف بر بنگاهداری بانک ها پرداخت.

وی توضیح داد: موضوع اجرای قانون مالیات مضاعف بر بنگاه داری بانک مساله بغرنج و اساسی در اقتصاد امروز در حوزه بانکی است؛ در قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر تکالیف مهمی در حوزه بازارهای مالی برای دولت و بانک ها مشخص شده که ذی‌نفع اصلی آن بخش خصوصی و فعالان اقتصادی است.

ایزدخواه ماموریت اصلی بانک ها را حوزه اعتباری نه ورود به حوزه واقعی اقتصاد و دخالت در سرمایه گذاری ها و رقابت با بخش خصوصی و مردمی خواند و افزود: بانک ها امروز به جز املاک داری و انباشت اموال، حضور پررنگی در شرکت های سرمایه گذاری، تجاری، بیمه، کشت و صنعت، دارویی و موارد دیگر دارند.

نماینده تهران با اشاره به شاخص نسبت سرمایه گذاری بانک ها گفت: این شاخص حد سرمایه گذاری بانک نسبت به سرمایه پایه‌اش را تعیین می کند که نباید بیشتر از ۲۰ درصد باشد با فرض اینکه این سرمایه گذاری صرفا در حوزه بانکی صورت گیرد؛ بانکی داریم که این نسبت در آن ۱۲۳۰ درصد است. این نسبت در یک بانک دیگر ۵۷۹ درصد و بانکی دیگر ۳۹۵ درصد است.

به گفته وی، طبق گزارش های دیوان محاسبات، ۴۳۱ شرکت تابع در ذیل بانک‌ها وجود دارد که بانک‌ها ۵۰ درصد سهام این شرکت‌ها را داشته و حتی هیات مدیره آن‌ها را تعیین می کند./ ایسنا

 روح الله ایزدخواه در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه) مجلس سوالی از احسان خاندوری وزیر اقتصاد درباره وضعیت اجرای حکم قانونی مالیات مضاعف بر بنگاه داری بانک ها مطرح کرد.

بعد از توضیحات وزیر اقتصاد، ایزدخواه گفت که با توجه به قول وزیر برای ارائه لایحه اصلاحی از رای گذاشتن سوال منصرف می شوم.

علی نیکزاد نایب رییس مجلس نیز خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوری عدم بنگاه داری بانک ها مورد تاکید مقام معظم رهبری است. درباره حضور بانک ها در برج سازی و مسکن و عدم واگذاری اموال بانک ها تدبیر کنید تا دوستان مجبور نشوند که سوال مطرح کنند./ ایسنا

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها