سخنگوی قوه قضاییه: حجاب مسأله ای فراقوه‌ای است / آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشتی های اغتشاشات /حکم اعدام برای ۵ نفر در پرونده شهادت شهید عجمیان

کد خبر: 1190568

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دانشجویان ما به عنوان رزمندگان خط مقدم جبهه مقابله با طمع ورزی های آمریکا بارها نشان دادند تلاش‌های آمریکا برای تبدیل دانشگاه به پاتوق سیاسی برای دشمنان محکوم به شکست و اضمحلال بوده است.

سخنگوی قوه قضاییه: حجاب مسأله ای فراقوه‌ای است / آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشتی های  اغتشاشات /حکم اعدام برای ۵ نفر در پرونده شهادت شهید عجمیان

مساله حجاب فراقوه ای است/ ۱۲۰۰ بازداشتی آزاد شدند

مساله حجاب فراقوه ای است/ ۱۲۰۰ بازداشتی آزاد شدند

تهران - ایرنا - سخنگوی قوه قضاییه گفت: موضوع حجاب فراقوه ای است و لازم است در این زمینه هر سه قوه جلسات تخصصی تشکیل دهند و تصمیمات کارشناسانه بگیرند، ضمن اینکه کارگروههای تخصصی در این رابطه تشکیل شده است و کارشناسان دستگاه قضائی نیز حضور دارند و به دنبال بررسی راهکارهای عفاف و حجاب هستیم.

به گزارش خبرنگار قضایی ایرنا، مسعود ستایشی روز سه‌شنبه در چهاردهمین نشست خبری ضمن گرامیداشت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با اشاره به روز دانشجو افزود: روز دانشجو مبارک است؛ این روز یادآور استکبار ستیزی و ایستادگی دانشجویان در برابر آمریکای جهانخوار است؛ آمریکایی که خوی تجاوز طلبی این رژیم مظهر دسیسه چینی و خدعه و نیرنگ علیه ملت‌ها و به‌ویژه ملت ایران است.

وی اظهار کرد: دانشجویان به عنوان رزمندگان خط مقدم جبهه مقابله با طمع ورزی های آمریکا، بارها نشان دادند که تلاش‌های آمریکا برای تبدیل دانشگاه به پاتوق سیاسی برای دشمنان محکوم به شکست و اضمحلال است.

وی ادامه داد: راه‌اندازی مکرر کودتا، اغتشاشات و آشوب‌ها برای وابسته کردن دولت‌ها به این دولت خصم، جاسوسی و ترغیب به عدم رعایت انصاف و اخلاق در لوای دروغین حقوق بشر و آزادی و دموکراسی، روش آمریکای جهانخوار است.

ستایشی اظهارداشت: دانشجویان آزاده و باشرف ایران هرساله در این روز قیام می‌کنند و مهمترین درس دانشجویان ایرانی مقابله علمی و عملی با دسیسه های آمریکا علیه ملت ایران بوده است و اکنون که آنها برای بازگشتن به ایران اسلامی دسیسه می‌کنند با سد مقاوم و آهنین همچون دانشجویان برخورد کرده‌اند.

آزادی ۱۲۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضاییه از آزادی یکهزار و ۲۰۰ نفر از بازداشت شدگان اغتشاشات اخیر خبر داد و گفت: طبق تاکیدهای ریاست قوه قضاییه این آزادی‌ها به معنای چشم پوشی کامل از اقدامات برخی آشوب‌طلبان نبوده و به معنای این نیست که رسیدگی به این پرونده‌ها گذرا باشد.

ستایشی تصریح کرد: همه دادگاهها با جدیت در حال پیگیری است که اطلاع رسانی درباره این دادگاه ها به مرور انجام خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه ضمن ابراز تأسف از فوت و از دست رفتن ۲۰۰ نفر از شهروندان که به خاطر تحرکات و تحریکات بیگانگان و ایادی رسانه‌ای آنها از بین رفتند، گفت: قوه قضاییه به شدت حساس بوده و مطمئن باشید از خون این افراد نخواهد گذشت و کسانی که در این جریانات صدمه دیده‌اند، قوه قضاییه مورد به مورد مطالبه خواهد کرد و گریبان مسببان آشوب‌ها را هرگز رها نخواهد کرد.

ستایشی با اشاره به برخی دروغ‌پردازی‌ها و شایعه‌سازی‌ها گفت: افراد باید درباره ادعاهای خود سند ارائه دهند و ادعاهای بدون پشتوانه در فضای عمومی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و هر ادعایی باید با مدارک مستند و مستدل همراه باشد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حضور تیم ملی ایران در جام جهانی تصریح کرد: تلاش دشمن در تحریم ورزش خاصه فوتبال یا تصاحب فرزندان عزیز این مرز و بوم نافرجام و ناکام ماند. همه قلب‌های ملت ایران همواره برای ایران یکپارچه و متحد می‌تپد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اتباع خارجی گفت: تعدادی از اتباع در اغتشاشات اخیر دستگیر شدند و اتهام این افراد اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی بوده است و با تحقیقات و موشکافی‌هایی که در این راستا انجام شد، برخی از این افراد در مرحله دادسرا آزاد شدند و پرونده برخی دیگر از آنها در جریان رسیدگی قرار دارد و تحقیقات برای این موضوع ادامه دارد.

وی اظهارداشت: معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه با نمایندگی‌های این بازداشت‌شدگان در تماس هستند و دقیقا ابعاد و مسائل را در حدودی که قانون اجازه می‌دهد با آنها مطرح کردند و پرونده این افراد به زودی اگر منجر به صدور کیفرخواست شود در دادگاه رسیدگی خواهد شد.

حجاب مسأله ای فراقوه‌ای است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره مسأله حجاب گفت: موضوع حجاب فراقوه‌ای، فرهنگی، متعلق به ملت و پذیرفته شده از سوی آحاد جامعه در طول تاریخ بوده است.

وی ادامه داد: درباره این موضوع هر سه قوه باید جلسات تخصصی تشکیل بدهند و تصمیمات کارشناسانه بگیرند. اینگونه نیست که یک قوه بخواهد در مورد حجاب اظهارنظری کند.

به گفته او، در این زمینه کارگروه‌های تخصصی تشکیل شده است و کارشناسان قوه قضاییه هم در این کارگروه‌ها حضور دارند و به دنبال بررسی راهکارهای عفاف و حجاب هستیم.

صدور هفت حکم بدوی محاربه و افساد فی الارض در پی اغتشاشات اخیر

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره صدور احکام محاربه و افساد فی الارض در پی اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر گفت: تاکنون برای هفت نفر حکم بدوی محاربه و افساد فی الارض صادر شده است و اگر به این آرای صادر شده اعتراض شود، حسب مورد قابلیت فرجام خواهی در دیوان عالی کشور دارد.

وی ادامه داد: برخی از این پرونده‌ها فرجام خواهی و تصمیم اتخاذ و پرونده اعاده شده است و برخی دیگر نیز در جریان رسیدگی و فرجام خواهی قرار دارد.

نظارت قضایی بر افرادی که با قرار وثیقه آزاد شدند

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آزادی برخی از افراد در ایام برگزاری بازی‌های ایران در جام جهانی گفت: برخی افرادی که بازداشت شده بودند در شب قبل یا روز بازی سوم ایران در جام جهانی با تدابیر، تمهیدات و نظارتی که انجام شد، آزاد شدند.

وی ادامه داد: اتهام این افراد فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور بود اما به دلیل مطالب ابراز شده و تدابیر اتخاذ شده منجر به صدور قرار و وثیقه شد و با نگرش رأفت اسلامی و ایجاد روحیه همدلی آزاد شدند.

ستایشی تصریح کرد: نظارت قضایی خاص برای افراد احضار شده و آنان که احضار شدند و مراجعه نکردند در نظر گرفته شده است و کسانی که اظهارات غیرمستند و بی‌مدرک و محرک و مشوق افکار عمومی برای شرکت در آشوب داشتند بدانند که تحت نظارت قضایی قرار دارند و اگر اقدامی انجام دهند مجدد فراخوانده خواهند شد و باید پاسخگو باشند.

قوه قضاییه میان معترض و اغتشاشگر تفاوت قائل است

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که افرادی که در زندان هستند معترض هستند یا آشوبگر گفت: بارها اعلام کردیم که این دو با هم فرق می‌کنند و در طبقه‌بندی‌ها اینها را تفکیک کردیم.

ستایشی تصریح کرد: از میان معترضان، فردی را بازداشت نکرده‌ایم و هیچ گونه حکم بازداشتی برای این افراد صادر نشده است.

وی ادامه داد: برخی از این افراد تحت قرارهای تأمینی آزاد شدند و فقط و فقط اغتشاشگران که به ناموس و جان و مال مردم متعرض شده و اقدام علیه امنیت ملی انجام دادند در شمول افرادی هستند که قرار قانونی شدید برای آنها صادر شده است.

ستایشی اظهارداشت: کسانی که این کارها را انجام می‌دهند، دارای صلاحیت طرح ادعا و اظهار نظر نیستند. این افراد حق ندارند در مورد روندهای قانونی اظهار نظر کنند؛ جای تعجب نیست که رسانه‌های تروریست پرور که میدان دار قتل و تعرض هستند برای حمایت از افراد فریب خورده و وابسته پیشقدم می‌شوند.

وی اضافه کرد: کسانی که امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند و به جان و مال مردم تعرض می‌کنند با تمسک به سلاح سرد و گرم، اغتشاش را ترویج می‌کنند از پیاده نظام خود حمایت می‌کنند و ما باید دشمن شناسی خود را قوی کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: کسانی که دست به تحریق و تخریب می‌زند و هزاران میلیارد ضرر به اموال عمومی می‌زند، معترض هستند؟ اگر اینها معترض هستند پس تروریست چه کسی است؟

حکم اعدام برای ۵ نفر در پرونده شهادت شهید عجمیان

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره پرونده شهادت شهید عجمیان گفت: در این پرونده برای ۱۶ متهم قرار جلب دادرسی صادر شد که سه نفر از این افراد کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

وی با اشاره اتهامات این افراد گفت: برای پنج نفر از این متهمان اتهام افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت ملی، حمله به ماموران، جنایتی که منجر به اخلال شدید در نظم و امنیت عمومی و منتهی به شهادت بسیجی حافظ امنیت شهید عجمیان شد، حکم اعدام صادر شده است.

ستایشی ادامه داد: ۱۱ متهم دیگر این پرونده از جمله سه متهم زیر ۱۸ سال نیز با توجه به نقش‌آفرینی و میزان تاثیر اقدامات آنها در شهادت شهید عجمیان به حبس‌های طولانی مدت محکوم شدند.

وی تاکید کرد: احکام غیرقطعی مربوط به دادگاه بدوی است و در صورت اعتراض طبق قانون در دیوان عالی کشور فرجام خواهی می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده شهادت فخری‌زاده

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده ترور شهید فخری‌زاده گفت: این پرونده ۱۵ متهم دارد و ۹ نفر از آنها به اتهام مشارکت در افساد فی الارض از طریق ترور دانشمند هسته‌ای و مشارکت در همکاری های اطلاعاتی و جاسوسی رژیم صهیونسیتی در دادگاه عمومی و انقلاب اسلامی در جریان رسیدگی قرار دارد و به محض حصول نتیجه اطلاع رسانی خواهد شد.

صدور حکم برای پرونده طبری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری گفت: برای این پرونده در شعبه پنجم دادگاه کیفری یک تهران حکم صادر شده است و براساس حکم دادگاه، کلیه اموال که مورد بحث بزه پولشویی بوده است، ضبط و یک چهارم اموال هم به قیمت روز به عنوان جزای نقدی در نظر گرفته شده است‌.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حبیب الله چعب سرکرده گروهک تروریستی حرکه النضال گفت: اتهام این فرد هم افساد فی الارض است و این پرونده به زودی تعیین تکلیف و حکم دادگاه صادر خواهد شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سرکرده گروهک تروریستی تندر (شارمهد) گفت: اتهام این فرد نیز افساد فی الارض از طریق طراحی و انجام اقدامات تروریستی است و به زودی حکم این پرونده هم صادر می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده شهادت شهید سلیمانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سال گذشته نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به خسارت ناشی از شهادت سپهبد شهید قاسم سلیمانی در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران برگزار شد اما تاکنون رأیی در این رابطه صادر نشده است و اینکه چه زمانی رأی این دادگاه صادر خواهد شد، گفت: شهادت این شهید عزیز در ۲ محور حقوقی و کیفری مورد بررسی قرار گرفت.

وی درباره جنبه کیفری این پرونده افزود: با توجه به اینکه شرایط آن حوزه ارتباطات بین الملی نیز دارد در دادسرای ناحیه عمومی انقلاب تهران ویژه امور بین الملل رسیدگی می‌شود، پرونده مورد رسیدگی واقع شده است و قرار نهایی برای این پرونده در شرف صدور است.

ستایشی ادامه داد: نسبت به اینکه وزارت خارجه در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است باید از ظرفیت‌های کنوانسیون ۱۹۷۳ برابر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برخودار شویم و وزارت امور خارجه نیز نهایت تلاششان را برای بهره مندی از این ظرفیت داشتند و با حافظ منافع ایران در سوئیس مکاتباتی را انجام دادند که این اقدامات در جهت نهایی شدن موضوع و رسیدن به هدف موثر است.

وی افزود: در رابطه با شعبه ۵۵ اقدامات درحال رسیدگی است و با توجه به حساسیت‌های موجود این اقدام با دقت و سرعت و نظارت رئیس کل دادگستری استان تهران در حال انجام است و به محض وصول نتیجه، موارد به سمع و نظر مردم خواهد رسید.

ادامه دارد...

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها