امیرعبداللهیان: اغتشاشات در ایران تمام شده است

کد خبر: 1190748

وزیر امور خارجه کشورمان از رشد ۵۳ درصدی تعاملات اقتصادی ایران و بوسنی و هرزگوین خبر داد

امیرعبداللهیان: اغتشاشات در ایران تمام شده است

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته با حضور در وزارت خارجه بوسنی و هرزگوین با همتای بوسنیایی‌ خود دیدار و گفت‌وگو کرد. پس از این دیدار حسین امیرعبداللهیان و خانم بیسرا‌ ترکوویچ در کنفرانس خبری حاضر شدند.

امیرعبداللهیان درخصوص نشست خود با همتای بوسنیایی‌اش گفت: طیف گسترده‌ای از موضوعات را در این نشست مورد رایزنی قرار دادیم که از تحولات انتخاباتی تشکیل دولت بوسنی تا تحولات اوکراین، افغانستان و فلسطین را دربر می‌گرفت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اعلام اینکه در ۹ ماه گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور ۵۳ درصد افزایش یافته است، گفت: در این رایزنی توافق کردیم کمیسیون مشترک اقتصادی را برگزار و مناسبات دوجانبه را بیش از گذشته فعال کنیم. امیرعبداللهیان در خصوص جنگ اوکراین نیز گفت: در این نشست دوجانبه به نگرانی از تداوم جنگ پرداختیم؛ ما مخالف تداوم جنگ در اوکراین و دیگر نقاط جهان هستیم. وزیر امور خارجه درخصوص تحرکات ضدایرانی اخیر امریکا و شرکای آن گفت: به همکارم خانم ترکوویچ درخصوص اتهامات امریکا و تعدادی از کشورهای غربی که در زمینه حقوق بشر وارد می‌کنند، توضیح دادم. وی ادامه داد: متأسفانه کماکان سیاست امریکا دوگانه است و تروریسم را به خوب و بد تقسیم کرده است.

سؤال خبرنگار بوسنیایی درباره حوادث ایران

در این کنفرانس خبری، خبرنگار شبکه N1 بوسنی و هرزگوین که توسط شبکه سی‌ان‌ان راه‌اندازی شده در خصوص حوادث اخیر سؤال کرد. امیرعبداللهیان در پاسخ گفت: ‌اغتشاشات در ایران تمام شده و می‌توانید به ایران سفر کنید و از نزدیک ببینید. وی همچنین در توصیف اتفاقات اخیر گفت: در هشت هفته اخیر موجی از اغتشاش و ترور طراحی شده توسط دشمنان مردم ایران رخ داده است. رئیس دستگاه دیپلماسی برای توضیح بهتر این حوادث با اشاره به طراحی امریکا برای سقوط دولت عادل عبدالمهدی که در مسیر استقلال کشورش تلاش می‌کرد، گفت: دولت عراق سقوط کرد و یک هفته بعد مقامات امریکا در گزارش به رئیس جمهور این کشور گفتند ما توانستیم در کشوری که ۴۱ میلیون نفر جمعیت دارد با آوردن جمعیت ۳۰ هزار نفری به خیابان دولت را ساقط کنیم. امیرعبداللهیان در جمع‌بندی این مسأله گفت: آنچه شما در فضای مجازی و رسانه‌ها می‌بینید چیزی شبیه به همین مسأله است؛ امریکایی‌ها انرژی و نفت ایران را می‌خواهند و برای آن هیاهوی رسانه‌ای ساخته‌اند.

حمایت وزیر خارجه بوسنی از ایران

وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین نیز از این سخنان امیرعبداللهیان حمایت کرد. وی با به سر انداختن روسری خطاب به خبرنگار نزدیک به سی‌ان‌ان گفت: امروز اگر من روسری استفاده می‌کردم واکنش شما چه بود؟ این پیشداوری شماست و نباید با این پیشداوری‌ها حقانیت ایران را اشتباه معرفی کرد. وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین در ابتدای کنفرانس خبری با اشاره به سی‌امین سال شروع روابط دو کشور گفت: ایران همیشه کشور دوست و شریک ما بوده و در زمان جنگ بوسنی و دفاع از خاک این کشور در کنار ما بود و کمک‌های زیادی به ما کرده است. بیسرا‌ ترکوویچ ادامه داد: درخصوص بحران انرژی جهان و تورم جهانی تبادل نظر کردیم و از زمینه‌های تأمین نیازهای مرتبط با انرژی سخن گفتیم. گفتنی است، روز گذشته حسین امیرعبداللهیان نماز ظهر را در مسجد قاضی خسروبیگ خواند و سپس بر سر مزار علی عزت بگوویچ‌ اولین رئیس جمهور مسلمان بوسنی و هرزگوین و همچنین شهدای بوسنی حاضر شد.  در ادامه دیدارها رئیس دستگاه دیپلماسی با نایب رئیس مجلس اقوام بوسنی، رئیس علمای جامعه اسلامی بوسنی و همچنین ایرانیان ساکن این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها