حسرت محافل رسانه‌ای غربگرا برای همکاری چین و عربستان!

کد خبر: 1191229

محافل رسانه‌ای غربگرا که گسترش همکاری‌های ایران و چین را موجب مستعمره شدن ایران می‌دانستند، حالا سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض را به رخ می‌کشند و مدعی‌اند ایران از قراردادهای منطقه‌ای بازمانده، عربستان برای چین فرش قرمز پهن کرده و ایران را دور زده، ایران را سرکار گذاشته‌اند و...(!)

حسرت محافل رسانه‌ای غربگرا برای همکاری چین و عربستان!

این محافل زنجیره‌ای در گذشته ضمن واکنش منفی به سند همکاری راهبردی 25 ساله ایران و چین ادعا کردند: سیاست نه شرقی زیر پا گذاشته شده، چین در حال مستعمره کردن ایران است،‌ ایران به چین فروخته شد، ایران در حال واگذار کردن بنادر خود به چین است، چندده هزار نظامی چینی قرار است در ایران مستقر شوند و پایگاه نظامی درست کنند.

اما اکنون که رئیس‌جمهور چین به ریاض سفر کرده، سردبیر خبرآنلاین در توئیتر نوشت: «آقای شی از پکن به ریاض رفته و با بزرگ‌ترین متحد آمریکا در منطقه و جدی‌ترین رقیب اقتصادی و سیاسی ایران قرارداد استراتژیک بسته و برای هم کلی نوشابه باز کرده‌اند. و در همین حال، ما سر کاریم و روی دیوار چین یادگاری می‌نویسیم و به پیمان شانگهای می‌نازیم».

روزنامه زنجیره‌ای هم‌میهن هم، عنوان «فرش قرمز عربستان برای چین، شی جین پینگ به‌دنبال قراردادهای بلندمدت است» را به عنوان تیتر اول خود انتخاب کرد و در کنار آن نوشت: «قرادادهای جدید کشورهای منطقه در حوزه انرژی منهای ایران».

در حالی که سفر رئیس‌جمهور چین به ریاض، پا گذاشتن در حیاط‌خلوت سنتی آمریکا محسوب می‌شود و موجب نگرانی آمریکاست، این روزنامه سعی کرده سفر مذکور را علیه ایران بازنمایی کند.

هم‌میهن در عین حال در مطلب دیگری با عنوان «غروب دیپلماسی انرژی» نوشت: تاخیر در رفع تحریم‌ها موجب حذف ایران از بازار انرژی و پیشی گرفتن همسایگان در این بازار شد.

برخلاف این ادعا، کشورمان در 16 ماهی که از آغاز به‌کار دولت جدید می‌گذرد، توانسته بالغ بر 20 میلیارد دلار قرارداد نفتی به امضا برساند، صادرات نفتی را از چندصد هزار بشکه در اواخر دولت روحانی، به بالای 1/2 میلیون بشکه برساند(که بخش عمده آن هم صادرات به چین است).

در همین دوره کشورمان عضو سازمان همکاری‌های شانگهای شد که می‌تواند در میان‌مدت، آورده‌های اقتصادی برای کشورمان داشته باشد. تسهیل واردات واکسن کرونا- در کنار تولید واکسن داخلی- و به صفررسانی آمار قربانیان کرونا، بخش دیگری از همکاری‌های دو کشور ایران و چین در این دوره است و این در حالی است که در دولت روحانی ادعا شد تا مشکل برجام و FATF حل نشود، امکان واردات واکسن وجود ندارد(!)

نکته قابل تامل این که در کشورمان در دوره فعالیت دولت غربگرا به مدت 5 ماه در پکن سفیر نداشت. این همان دوره‌ای بود که همه همّ و غمّ دولت روحانی، صرف به دست آوردن دل آمریکا و تروئیکای اروپایی (با وجود زیر پا گذاشتن برجام) می‌شد. و نیز، در همین دوره بود که تعداد تحریم‌ها از 800 مورد به 1700 مورد رسید و با این همه، رسانه‌های غربگرا آن تحریم‌ها را پای دولت رئیسی حساب می‌کنند!

یادآور می‌شود در ادامه فضاسازی رسانه‌های غربگرا، روزنامه دنیای اقتصاد مدعی شد، همکاری‌های چین و ایران و اجرای توافق 25 ساله، منوط به لغو تحریم‌هاست و این در حالی است که چنان‌که گفته شد چین همین حالا با بی‌اعتنایی نسبت به تحریم‌ها، واردات نفت و دیگر مراودات اقتصادی با ایران را گسترش داده است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها