واکنش کنعانی به مداخله جویی‌های اخیر کشورهای غربی

کد خبر: 1191257

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکوم کردن ، تصریح کرد: این کشورها در جایگاهی نیستند که نظام جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حفظ حقوق مردم مورد خطاب قرار دهند.

واکنش کنعانی به مداخله جویی‌های اخیر کشورهای غربی

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب ۱۸ آذر ماه با محکوم کردن مواضع جدید مداخله آمیز برخی کشورهای غربی و مسؤولان آنها در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: همانگونه که «اجرای قانون» و «برقراری امنیت عموم» وظیفه دولت‌هاست، مقابله مؤثر و بازدارنده در قبال هرگونه قانون شکنی، ایجاد آشوب و ترویج ناامنی در جامعه نیز از جمله مسؤولیت بدیهی و ضروری دولت‌ها از جمله دولت جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران بر اساس قوانین و مقررات داخلی خود، در راستای حفاظت از حقوق مردم و امنیت و نظم عمومی و پیشگیری از وقوع جرایم اقدام می‌کند و بر صلاحیت ذاتی در این زمینه تأکید و تصریح می‌کند.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز جمعه شب در گفت‌و‌گوی تلفنی با همتای هلندی با انتقاد از مواضع مداخله جویانه غربی‌ها در قبال مسائل داخلی ایران، گفت: اغتشاشگران و عاملان ترور و خشونت طبق قوانین قضایی کشور به عدالت سپرده می‌شوند. (اینجا بخوانید)

* این دولت‌ها حق اظهارنظر درباره اجرای قوانین ایران و صدور احکام در مجرای قانونی را ندارند

کنعانی اضافه کرد: دولت‌هایی که در مقابل مطالبات مدنی و مسالمت‌آمیز مردم کشور خود، به خشونت متوسل شده و به صورت رسمی و علنی دستور سرکوب شدید معترضان را می‌دهند، حق ندارند در خصوص اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه اجرای قوانین کشور و صدور احکام در مجرای کاملا قانونی به منظور مقابله با خشونت آشکار و حفظ نظم و امنیت عمومی کشور و مردم ایران اظهارنظر کنند.

 کنعانی ادامه داد: جای تأسف است که این دسته از کشورها که از ابتدای تحولات اخیر در ایران، با مواضع مزورانه سیاسی و نیز با توسل آشکار و غیرآشکار به شیوه‌های مختلف مداخله جویانه، مرتکب نقض قوانین و مقررات بین‌المللی شده و با شعار حمایت از حقوق بشر و یا حقوق زنان، به تحریک و ترویج خشونت علیه تمامیت ملت و امنیت ملی ایران  پرداختند، اینک در قامت خونخواه و نگران‌ امنیت شهروندان ایرانی سخن می‌رانند.

* افکار عمومی مردم ایران هرگز اقدامات برخی رژیم‌های اروپایی در نقض حقوق بشر ملت ایران و به ویژه زنان، جوانان و کودکان ایرانی را در زمینه‌های مختلف فراموش نخواهند کرد

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه بسیاری از دولت‌های اروپایی به دلیل پیروی و همراهی با تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی رژیم آمریکا علیه ملت ایران، به طور مستقیم و غیرمستقیم حقوق انسانی، قانونی و حتی حق حیات شهروندان کشورمان را نقض کرده و با تحریم‌های دارویی و درمانی، موجب قتل بسیاری از شهروندان ایرانی شدند، افزود: خیانت این کشورها به مردم ایران بارها به اثبات رسیده و در جایگاهی قرار ندارند که نظام جمهوری اسلامی ایران را در زمینه حفظ حقوق مردم ایران مورد خطاب قرار دهند.

کنعانی گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن به رسمیت شناختن حقوق قانونی مردم در انتقاد و اعتراض مسالمت آمیز و التزام به رعایت حقوق شهروندان خود، تأمین امنیت عمومی مردم را از مسؤولیت‌های اصلی خود می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه در پایان تأکید کرد: افکار عمومی مردم ایران هرگز اقدامات برخی رژیم‌های اروپایی در نقض حقوق بشر ملت ایران و به ویژه زنان، جوانان و کودکان ایرانی را در زمینه‌های مختلف فراموش نخواهند کرد و آنها را در این خصوص مسؤول و ملزم به پاسخگویی می‌دانند.

به گزارش فارس، در پی اعدام محسن شکاری، تعدادی از مقامات غربی اظهاراتی مداخله جویانه در این باره مطرح کردند که واکنش وزارت امور خارجه ایران را نیز به همراه داشت. این وزارتخانه در یک رشته توئیت اعلام کرد: حمله مسلحانه و تخریبگری قابل تحمل نیست، حتی برای آن دسته از رژیم‌های غربی که فرصت یافته‌اند ریاکارانه برای ایران خطابه بخوانند.  

فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها