حدادعادل: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی کشور باشد

کد خبر: 1191346

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهندسی فرهنگی یعنی اینکه حوزه، دانشگاه، سینما، صدا و سیما مدرسه و همه نهادهای فرهنگی در این نقشه و مهندسی چه نقشی دارند و چگونه باید از آنها در مدیریت فرهنگی کشور استفاده کرد.

حدادعادل: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید قرارگاه فرهنگی کشور باشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهندسی فرهنگی یعنی اینکه حوزه، دانشگاه، سینما، صدا و سیما مدرسه و همه نهادهای فرهنگی در این نقشه و مهندسی چه نقشی دارند و چگونه باید از آنها در مدیریت فرهنگی کشور استفاده کرد.

غلامعلی حدادعادل عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در سی و هشتمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار وحدت با اشاره به اینکه این شورا اولین بار در سال 59 به نام ستاد انقلاب فرهنگی آغاز به کار کرد و سپس تکامل یافته و به‌عنوان شورا انتخاب شد، اظهار داشت: درباره علت پدید آمدن انقلاب اسلامی نظریه پردازی های فراوانی شده است. در این زمینه صدها مقاله نوشته شده و در برخی کشورها دوره های تحصیلی برای ماهیت انقلاب اسلامی برگزار شده است.

وی افزود: برای ما مردم ایران که بازیگران اصلی صحنه انقلاب بودیم نکته و حقیقت مهم انقلاب با هر زمینه اقتصادی سیاسی اجتماعی و ... ریشه فرهنگی داشتن انقلاب بود.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی افزود: اساس انقلاب فرهنگ مبتنی بر مکتب و جهان بینی، دینی، اسلامی و توحیدی بود.

 حدادعادل افزود: دشمنان انقلاب از جوهره و حقیقت این فرهنگ دینی بی‌خبر بودند. این فرهنگ هم علت ایجاد انقلاب و هم علت دوام شد.

 وی با بیان اینکه امام به درستی تشخیص دادند که اگر بخواهند دست دولت سلطه را از کشور کوتاه و کشور را مستقل کند نباید در درون آن یک فرهنگ غربی اختیار کند، یاداور شد: لذا نقطه اتکای انقلاب خود را بیرون از فرهنگ غربی انتخاب کرد و آن همان اسلام بود. برای بررسی تاثیر و عملکرد این نگاه، مکتب و جهان بینی می‌توانیم به شخصیتی نظیر شهید سلیمانی و زندگی افرادی که چنین شخصیتی دارند و در این مکتب رشد و نمو می‌کردند توجه کنیم. البته شهید سلیمانی قله‌ای سلسله جبال است و شخصیت‌هایی مانند شهید حججی و آرمان علی‌وردی در این جهان بینی پرورش یافتند‌.

 حدادعادل با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته آمریکا از هیچ اقدامی برای براندازی انقلاب  اسلامی کوتاهی نکرد، گفت: کودتا، ترور، جنگ هشت ساله که جنگ جهانی اعلام نشده علیه انقلاب ایران بود و موضوع تحریم که موضوع همیشگی در قبال ایران بود، علیه ایران به کار گرفته شد اما انقلاب اسلامی به مسیر خود ادامه داد.

وی افزود: دشمنان پس از مطالعه کردن درباره نحوه مقابله با انقلاب اسلامی متوجه شدند که باید با این فرهنگ مقابله کنند و میدان اصلی و درگیری و جنگ را به میدان فرهنگی فکری و اعتقادی کشاندند.

حدادعادل افزود: جنگ امروز جنگ فرهنگی است که مقام معظم رهبری سال‌ها پیش از آن به عنوان تهاجم فرهنگی یاد کردند و امروز به عنوان جنگ شناختی ادراکی و جنگ نرم که ابزار گوناگونی دارد در حال وقوع است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: مهمترین ابزار در این جنگ، فضای مجازی است. دشمن سعی می‌کند از این طریق نسلی جانشین نسل قبلی شود و جوانان تربیت شوند که مثل جوانان ما در سال 57، 58 و 60 فکر نمی‌کنند برنامه آنها این است که میدان درگیری را به این فضا ببرند‌. در این شرایط باید پرسید آیا نیاز به قرارگاه فرهنگی در کشور وجود ندارد.

حدادعادل گفت: نمی‌شود فرهنگ را دست کم گرفت و از اهمیت میدان غافل شد. رهبر معظم انقلاب، شورای عالی انقلاب فرهنگی را قرارگاه نامیدند. یکی از عملکردها و وظایف قرارگاه این است که وضعیت را رصد، دیده‌بانی، مطالعه و کارشناسی کند و نسبت به شرایط اقدام همه جانبه و انجام دهند.

 وی با اشاره به موضوع مهندسی فرهنگی گفت: اصطلاح مهندسی فرهنگی عمدتاً از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شد. مهندسی فرهنگی یعنی اینکه ابزار ما و جایگاه این ابزار در مدیریت فرهنگی کشور چگونه است.

حدادعادل تصریح کرد: مهندسی فرهنگی یعنی اینکه حوزه، دانشگاه، سینما، صدا و سیما مدرسه و همه نهادهای فرهنگی در این نقشه و مهندسی چه نقشی دارند و چگونه باید از آنها در مدیریت فرهنگی کشور استفاده کرد. مهندسی فرهنگی کار عملی خردمندانه و هوشمندانه دسته جمعی است./تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها