حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با «فردا»:

آمریکا باید نگران باشد که چین وارد حیاط‌ خلوتش شده است

کد خبر: 1191562

حسن بهشتی‌پور گفت: ما نباید همه تخم‌مرغ‌هایمان را در یک طرف بگذاریم و باید باور کنیم که دیگر بلوک شرق و غربی وجود ندارد.

آمریکا باید نگران باشد که چین وارد حیاط‌ خلوتش شده است

گروه سیاست سایت فردا: گسترش ارتباط چین و عربستان واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشت؛ برخی از مفاد توافقنامه‌ای که امضا شده انتقاد کردند به ویژه آن بخش که درباره جزایر سه‌گانه تنب‌ بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی سخن به میان آمده است. میزان قرارداد نفتی میان دو کشور هم جالب توجه بود و برخی گفتند که در این شرایط سهم ایران از صادرات نفت به چین کمتر خواهد شد. برخی هم دیدار اخیر رئیس‌جمهور چین با ولیعهد عربستان را از این حیث مثبت دانستند که با حضور چین در منقطه نقش آمریکا کم‌رنگ خواهد شد.

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «من نمی‌دانم چه‌طور است که تا اتفاقی در عالم بین‌المللی رخ می‌دهد این میزان واکنش از درون دیده می‌شود. با نباید با هیچ یک از کشورهایی که به رسمیت می‌شناسیم، تقابلی داشته باشیم و باید با همه کشورها ارتباط سازنده داشته باشیم. در موضوع جزایر سه‌گانه، موضع ایران روشن است و بعد از سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به عربستان، وزیر خارجه کشورمان موضع‌گیری روشنی کردند و سفیر چین هم فرخوانده شد تا به او تذکر لازم داده شود. بعد از این موضوع دیگر میزان ارتباط اقتصادی چین و عربستان به ما ارتباطی ندارد. ما باید با خود عربستان هم ارتباط خوبی برقرار کنیم. ما نباید نگران افزایش ارتباط اقتصادی چین و عربستان باشیم و این آمریکاست که باید نگران باشد که چین وارد حیاط خلوتش شده است».

او ادامه داد: «ما باید بتوانیم با همه دنیا موازنه مثبت برقرار کنیم؛ همان‌کاری که امروز عربستان انجام می‌دهد. به چه اعتراض کنیم؟ به اینکه دو کشور ارتباط اقتصادی با هم برقرار کرده‌اند؟ اگر زمانی ارتباط نظامی برقرار می‌کردند، به دلیل آنکه موازنه قدرت برهم می‌خورد، می‌توانستیم اعتراض کنیم اما اکنون که ارتباط اقتصادی است و ما به جای نقد و گلایه باید خودمان را تقویت کنیم».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «ما نباید تمام تخم‌مرغ‌هایمان را در سبد روسیه و چین بگذاریم، همان‌طور که نباید در سبد اتحادیه اروپا هم بگذاریم. باید باور کنیم که دیگر بلوک شرق و غربی وجود ندارد و امروز حجم سرمایه‌گذاری چین در آمریکا دو هزار میلیارد دلار است و آمریکا هم حدود هزار و دویست میلیارد دلار در چین سرمایه‌گذاری کرده است. آنها با هم اختلاف دارند، به هم انتقاد می‌کنند اما در عین حال تجارت فی‌مابین هم دارند. حالا چین آمده با شورای همکاری خلیج فارس هم ارتباط اقتصادی برقرار کند که ایرادی ندارد».

بهشتی‌پور در پایان درباره اینکه آیا با برقراری ارتباط نفتی چین و عربستان سهم ایران از صادرات نفت به چین کاهش می‌یابد، گفت: «این سخن را درباره روسیه هم می‌زدند و می‌گفتند به بازار چین هجوم آورده و ایران متضرر می‌شود؛ در صورتی که این‌طور نیست؛ به ویژه بازار انرژی که سیال است. چین از بازارهای مختلفی استفاده می‌کند و می‌خواهند در بازار نفتی‌اش تنوع داشته باشد و در این بین ایران هم باید نقش خود را بازی کند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها