نسخه روسای قوا برای شفافیت

کد خبر: 1191675
نسخه روسای قوا برای شفافیت

رئیس جمهور اصلاح بسترهای فسادزا را موجب اطمینان‌بخشی به مردم دانست و اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب با دزد دزد گفتن اعتماد مردم جلب نمی‌شود بلکه اصلاح بسترهای فسادزا و اطلاع‌رسانی دقیق به مردم در این باره است که باعث جلب اعتماد آن ها و نیز خنثی شدن تلاش دشمن برای زیر سوال بردن اقدامات ارزشمند دستگاه‌های کشور خواهد شد. سید ابراهیم رئیسی صبح  دیروز در اولین همایش ملی ارتقای شفافیت که با حضور سران قوای سه گانه برگزار شد، با تاکید بر محترم شمرده شدن حریم شخصی و خصوصی در جمهوری اسلامی اظهار کرد: قانون اساسی حریم شخصی افراد را محترم شمرده است. در امور شخصی و حوزه شخصی شفافیت معنایی ندارد چون حوزه خصوصی است. حوزه خصوصی باید در اختیار خود فرد یا کسانی باشد که او صلاح بداند. حوزه شخصی و خصوصی جای ورود نیست، حریمی است که باید همواره محترم شمرده شود. اما غیر از آن، آن چه در فضای عمومی جامعه می‌گذرد و از جمله تصمیم‌گیری‌ها برای کشور و مردم کاملا شفاف است و از جمله مجلس در جمهوری اسلامی ایران اساسا با شفافیت متولد شد. رئیس جمهور با بیان این که در قوه قضاییه استنطاق از متهم غیرعلنی است اما زمانی که حکم به قطعیت برسد، قانون حکم به شفافیت داده است، تصریح کرد: بر اساس قانون زمانی که حکم به قطعیت برسد باید شفاف اعلام شود. همچنین دادگاه‌هایی که قاضی صلاح بداند نیز می‌توانند علنی برگزار شوند. آیت‌ا... رئیسی با اشاره به این که در دستگاه اجرایی نیز روند امور باید به صورت شفاف باشد تا عموم مردم از شیوه جذب، گزینش، انتصاب، ارتقا، به کارگیری، برنامه و پیشرفت کار، شاخص‌های کیفی و شاخص‌های کمی مطلع شوند، تصریح کرد: چرا قراردادهای اقتصادی علنی نباشد؟ چرا بهره‌برداری از حوزه‌های مختلف اقتصادی، شکل شفاف نداشته باشد؟ چرا در وضعیتی که همه باید بتوانند با رقابت ظرفیت‌های خودشان را عرضه کنند، این زمینه برای همه به صورت مساوی ایجاد نشود؟ این ها همان زمینه‌هایی است که کاملاً می‌تواند فساد را ریشه‌کن کند.

هاضمه جمهوری اسلامی فساد را نمی‌پذیرد

رئیس جمهور با اشاره به این که بنده بارها تاکید کرده‌ام که هاضمه نظام جمهوری اسلامی فساد را نمی‌پذیرد و فسادناپذیر است، تصریح کرد: ممکن است در گوشه و کنار فسادی پیدا شود که با آن برخورد می‌شود اما این که کسی تصور کند، چند گزارش فساد، فساد را فراگیر کرده، این امر نادرستی است؛ اصلا این طور نیست.رئیس جمهور انتشار فهرست افراد بدحساب یا ابربدهکاران بانکی را از اقدامات شفافیت‌سازی دانست که در این دوره انجام شده است و گفت: نمی‌خواهم بگویم این تمام کار است ولی در معرفی افراد بدحساب، آن هم افرادی که بالاترین رقم‌های تسهیلات را دریافت کرده‌اند، تاثیر دارد. این شفافیت‌ها در این دوره اتفاق افتاده و مسبوق به سابقه هم نیست. رئیسی افزود: این که صورت‌های مالی ۴۰۰ شرکت بورسی و غیربورسی منتشر شود، برای برخی‌ها باورپذیر نبود چرا که چنین کاری تا به حال انجام نشده بود و معلوم هم شد که این کار در انضباط مالی در کشور موثر است.

اژه‌ای: تمام گزارش های سازمان بازرسی محرمانه نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس دستگاه قضا نیز با اشاره به مقوله شفافیت در گفتار و کردار مسئولان تصریح کرد: چنان چه ما در گفتار خود صداقت و شفافیت داشته باشیم، آن چه‌ را که لازم است و ضرورت دارد صادقانه و خیرخواهانه با مردم بیان می‌کنیم؛ کاری که توان انجام آن را نداریم وعده نمی‌دهیم و صرفاً کاری که توان انجام آن را داریم به مردم اعلام می‌کنیم و بعد هم تا سرانجام اجرای وعده‌ای که داده‌ایم، موضوع را پیگیری می‌کنیم.اژه‌ای گفت: چرا باید همه گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی محرمانه باشد؟ چرا سازمان بازرسی باید همه گزارش‌های خود را با مُهر محرمانه ارسال کند؟ البته در برخی موارد گزارش‌های ارسالی حتماً باید محرمانه باشد؛ اما حقیقتاً در بسیاری از موارد نیز نیازی به قید محرمانه نیست.رئیس عدلیه افزود: اگر همه مردم از گزارش ها و فرایندهای امور بازرسی و نظارتی مطلع شوند، چه بسا آن حمایت اجتماعی لازم برای پیشبرد امور نظارتی محقق شود و دستگاه مورد نظارت و بازرسی نیز بیش از پیش خود را به رعایت و لحاظ همه جوانب قانونی مقید بداند.رئیس دستگاه قضا با اشاره به بازدیدهای خود از انبارهای سازمان اموال تملیکی و گمرکات و بنادر اظهار کرد: در بازدیدهایی که ما از انبارهای اموال تملیکی و بنادر و گمرکات ترتیب دادیم، پوشش رسانه‌ای و دوربین هم همراه ما بود و مردم به‌صورت عیان و آشکار، معضلات و نواقص را مشاهده کردند و همه مشکلات این حوزه در معرض دید مردم قرار گرفت و به همین واسطه، امور پیش رفت و بسیاری از مشکلات مرتفع شد و این امر شاید چند برابر گزارش بازرسی، مؤثر بود. محسنی اژه‌ای ادامه داد: در موضوع مقابله با تجاوزها و تعدی‌ها به منابع و اراضی طبیعی و حریم رودخانه‌ها و سواحل نیز، موضوع بالا صادق است.رئیس عدلیه در پایان خاطرنشان کرد: ما گاهی خودمان با برخی ضوابط و مقررات، کار خود و مردم را مشکل می‌کنیم؛ چنان چه دوربین‌ها به محاکم و دادسراها و زندان‌های ما اجازه ورود داشته باشند، مطمئناً وضع ما بهتر خواهد بود.

 قالیباف:شفافیت یک رکن بدون جایگزین در حکمرانی نو است

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که حرکات امروز دشمن، عکس العمل آنان در مقابل توان بازدارندگی ماست، راه مقابله با دشمن را کارآمد کردن ایران قوی دانست و با اشاره به موضوع شفافیت و جایگاه آن در حکمرانی نو گفت: شفافیت یک رکن بدون جایگزین در حکمرانی نوست و بدون شفافیت امکان ندارد به کارآمدی که ارزش کانونی حکمرانی نو است، برسیم و باید در همه قوا و سطوح شفافیت داشته باشیم. رئیس مجلس در ادامه با بیان این که مردمی‌سازی باید در اقتصاد باشد و اقتصاد باید شفاف سازی، مردمی سازی و هوشمندسازی شود تا با فساد مبارزه شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون 85 درصد اقتصاد، دولتی است در حالی که اقتصاد دولتی ذاتا فسادزاست. اقتصاد، فرهنگ، سیاست، مسائل اجتماعی و محیط زیست باید مردمی سازی شود. مردمی سازی اساس اندیشه امام(ره)، مکتب قرآن و اهل بیت(ع) و حکومت برای مردم است.وی در ادامه با بیان این که حوزه دفاعی و امنیتی را نیز می‌توان مردمی کرد، گفت: اگر امروز جنگ رخ نداده بود، باید در 5 حوزه راهبردی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی مردمی‌سازی می‌شد اما در حوزه دفاعی و امنیتی هم می‌شود مردمی سازی کرد؟ بله می‌شود. این هنر انقلاب اسلامی است که دوران دفاع مقدس را که خطیرترین، سخت ترین و پیچیده ترین موضوعات در علم، درایت و مدیریت بود، مردمی کردیم و مردم دفاع مقدس را اداره کردند تا موفق شدیم. ما این تجربه را داریم اما در 4 تای دیگر که ذاتشان بیشتر مردمی است، می‌گوییم سخت است و نمی‌شود. قالیباف با بیان مجدد این که هوشمندسازی، مردمی سازی، شفاف سازی و کارآمدسازی باید در همه ابعاد زندگی مردم دیده شود، افزود: با حکمرانی نو و نگاه نو به قانون اساسی و اصل ملی مانند شفافیت و با استفاده از فناوری به خصوص با وجود نیروهای جوان، باید در این مسیر قرار گیریم و با سرعت بیشتری بر مشکلات فائق آییم.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها