در باب معادلات تازه میان ایران و چین

کد خبر: 1192015

دولت‌های عربی به دنبال شریک جدید امنیتی و سیاسی هستند و به جز آمریکا، چین را هم وارد معادلات سیاسی و امنیتی خود کرده‌اند

در باب معادلات تازه میان ایران و چین

به گزارش سایت فردا، پس از سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان تحلیل‌های مختلفی درباره رویکرد چین در قبال ایران صورت گرفته است. برخی این سفر و مواضع شی جین پینگ را به زیان ایران و برخی دیگر به زیان آمریکا تحلیل کرده‌اند. محافل غربگرا و اپوزیسیون که قرارداد 25 ساله ایران با چین را تخطئه می‌کردند حالا نگاه مثبتی به گرم شدن رابطه عربستان با چین دارند. آنان هر تحولی را که در محیط بین‌المللی ایجاد می‌شود را به ضرر و زیان ایران تفسیر می‌کنند تا دستکم به لحاظ ذهنی به پروژه دشمنان برای منزوی ساخت ایران خدمت کنند.

اوضاع اما آنگونه که آنها می‌گوینده یکطرفه و به زیان ایران نیست چنانکه روزنامه صبح نو نوشته: صدای نفس چین به عنوان مدعی شکستن نظام تک قطبی کاملا به گوش آمریکا رسیده و طبیعی است که رابطه گرم اعراب با این کشور مدعی ابرقدرتی ، خبری بد برای آمریکا است.

این روزنامه ادامه داده: دولت‌های عربی به دنبال شریک جدید امنیتی و سیاسی هستند و به جز آمریکا، چین را هم وارد معادلات سیاسی و امنیتی خود کرده‌اند که یک تغییر جدی در روابط بین‌الملل محسوب می‌شود و بدون عواقب جدی از جانب آمریکا نخواهد بود. آیا واشنگتن با این تغییر کنار خواهد آمد؟ طنز ماجرا اما آنجاست که بر اساس سند امنیت ملی ایالات متحده، قرار بود آمریکا از غرب آسیا خارج و برای مهار چین به سمت شرق برود نه اینکه چین به غرب آسیا بیاید.

صبح نو افزوده: «شرق ستیزی» یا «شرق گریزی» اصلاح طلبان و دولت روحانی حاصل نشناختن واقعیت چین و یا یکجانبه دیدن واقعیت بود و ضررهای بزرگی برای کشور داشت. در یک سال و نیم گذشته اما صرفا به نگرش هویتی و ارزشی به مساله چین متکی بوده‌ایم حال آنکه در نگاه چینی بر خلاف بسیاری از کشورها، «اقتصاد» بر «ارزش» اولویت دارد.

در این باره روزنامه کیهان نیز نوشته: اگر ایران و متحدان آن در مقاومت منطقه نبودند و پروژه آمریکا، اسرائیل، اروپا و عربستان در جنگ های منطقه پیش می رفت، امروز نه چین و نه هیچ کشور دیگری در دنیا، امکان تنفس سیاسی و اقتصادی آسان را نداشتند و باید برای خرید نفت از منطقه تحت سیطره آمریکا، نه برای هر بشکه، بلکه برای هر گالن 70 دلار بپردازند. اگر امروز برای آقای شی در منطقه فرش قرمزی پهن می شود، نتیجه شکست های آمریکا و متحدانش در جنگ و تروریسم است. بنابراین امضای بیانیه علیه گروه‌های مقاومت در منطقه -صرف نظر از بی ارزش بودن آن- موضعی غلط و نامربوط است؛ ولو برای دوشیدن عربستان انجام شده باشد.

همچنین روزنامه رسالت نوشته: چین رقیب سنتی و راهبردی آمریکاست و هرچند فضای امروز دنیا، تقسیم کشورهای ضعیف بین ابرقدرت‌ها به سبک دوران جنگ سرد نیست، اما این‌گونه هم نیست که دولتی همچون سعودی، از آمریکا اعتبار و امکان بقا بیابد اما با چین  یا روسیه نرد عشق ببازد.

این روزنامه اضافه کرده که چین معمولا با کشورها معاهده بلندمدت ۲۵ ساله یا شبیه به آن امضا می کند که تضمینی بر قراردادهای موردی و رسیدن به همکاری جدی نیست. به هر حال، در هر د‌و احتمال، چهره سیاست در منطقه ما در حال تغییر نیست و اگر هم چنین تغییری پیش رو باشد، به زیان ایران نیست.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها