شریعتی: سازمان راهبردی مدیریت مصرف انرژی، تشکیل می‌شود

کد خبر: 1192059

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت مصرف انرژی در کشور و پیش بینی سازمان راهبردی فرادستگاهی ذیل نظر ریاست جمهوری به منظور بهینه سازی مصرف در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

شریعتی: سازمان راهبردی مدیریت مصرف انرژی، تشکیل می‌شود

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی وضعیت مصرف انرژی در کشور و پیش بینی سازمان راهبردی فرادستگاهی ذیل نظر ریاست جمهوری به منظور بهینه سازی مصرف در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

مالک شریعتی نیاسر ، در تشریح جلسه امروز(سه‌شنبه، 22 آذر) کمیسیون انرژی مجلس، اظهار کرد: جلسه امروز کمیسیون انرژی به بررسی وضعیت مصرف انرژی در کشور و راهکارهای مدیریت مصرف اختصاص داشت که بعد از گزارشی که کمیسیون انرژی در خصوص ناترازی گاز حدود یک ماه قبل ارائه کرد و تأکید رئیس مجلس بر حوزه مدیریت مصرف این موضوع در دستورکار کمیسیون قرار گرفت. با توجه به وضعیت نامناسبی که در سرانه مصرف انرژی نسبت به میانگین جهانی داریم تمرکز بر حوزه مدیریت مصرف از الزامات است.

وی افزود: علی‌‍رغم اینکه ذخایر خوبی در حوزه نفت و گاز داریم، مدیریت مصرف در کشور بسیار نامناسب است، به طوری که در ۱۰ سال گذشته که باید شدت مصرف انرژی را به یک دوم کاهش می‌دادیم، نه تنها اتفاق نیفتاده، بلکه در برخی موارد افزایش هم داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در جلسه امروز کمیسیون یکی از اعضای ستاد سند تحول دولت گزارشی را در حوزه انرژی ارائه کرد، این گزارش مبتنی بر آمارهای رسمی کشور در ترازنامه انرژی و ترازنامه هیدروکربنی کشور بود. عمده اتلاف، هدررفت و مصرف غیربهینه را با درصدهای دقیق در بخش‌های مختلف این گزارش دربرداشت.

وی تأکید کرد: در این گزارش اشاره شد که چه زمینه‌هایی برای بهبود مصرف وجود داشته و چه بخشی از آن در کوتاه مدت قابل انجام است. همچنین به ریل‌گذاری که ما در بخش سیاست‌گذاری نیاز داریم تا مدیریت مصرف انرژی محقق شود اشاره شد.

شریعتی افزود: ما امروز با تهدیدی مواجه هستیم که اگر مصرف انرژی را به همین روند ادامه دهیم احتمال اینکه در سال‌های نه چندان دور با چالش مواجه شویم وجود دارد. البته در کوتاه‌مدت مشکلی نداریم، اما باید از امروز پیش‌بینی کرده و روند نامناسب مصرف را اصلاح کنیم، در دل این تهدید یک فرصت بزرگ برای بهینه‌سازی مصرف وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با اندکی تغییر در سیاست‌گذاری‌ها می‌توان فرصت بهینه‌سازی مصرف را به دست آورد. کارشناسان متعددی این گزاره را تأیید می‌کنند که هر یک واحد مبلغی که در حوزه بهینه‌سازی مصرف سرمایه‌گذاری کنیم به میزان دو برابر آن مبلغ که در حوزه تولید سرمایه‌گذاری می‌شود، برای کشور آورده خواهد داشت. عملا سرمایه‌گذاری در حوزه بهینه‌سازی مصرف زودبازده‌تر است. تمرکز کمیسیون انرژی مدت هاست که بر حوزه مدیریت مصرف قرار گرفته است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: یکی از پیشنهاداتی که در جلسه امروز مطرح شد این بود که صندوقی باید تشکیل شود که منابع حاصل از اصلاح رویه‌های مصرف کشور در این صندوق جمع‌آوری شود که هم صرف یارانه‌ای شود که به مردم داده می‌شود و هم فرآیند تولید مصرف انرژی بهینه شود. ما بهره‌وری را در بخش دولتی و حاکمیتی افزایش دهیم و حمایت‌هایی از صنایع شود که خود را به سطح فناوری مطلوب رسانده و از انرژی به صورت بهینه مصرف کنند.

سخنگوی کمیسیون انرژی در پایان بیان کرد: حتما برای اینکه این صندوق بتواند عملکرد مناسبی داشته باشد باید در یک ساختار فراوزارتخانه ای شکل بگیرد. تاکید شد سازمان راهبردی مدیریت مصرف انرژی فرادستگاهی زیر نظر ریاست جمهوری تشکیل شده و کل وظایف حاکمیتی و دولتی در حوزه مدیریت مصرف انرژی در این سازمان متمرکز می شود. این صندوق نیز به عنوان بازوی مالی آن سازمان می تواند عمل کند و با یک اختیار و اقتدار بالایی می تواند روند های غلط را اصلاح کند. مقرر شد طرحی را برای این موضوع باتوجه به ابعاد سنجیده شده با فوریت لازم آماده کرده و به صحن علنی ببریم و پس از تصویب این ساختار جدید را شکل دهیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها