نصرالله: نشست دولت حامل هیچگونه پیام سیاسی نبود

کد خبر: 1192661

دبیرکل حزب‌الله با تاکید بر اینکه مشارکت این حزب در نشست شورای وزیران لبنان در دو هفته گذشته شامل هیچگونه پیام سیاسی و ... نبوده است اعلام کرد، ما هرگز از توافق با جریان آزاد ملی خارج نمی‌شویم.

نصرالله: نشست دولت حامل هیچگونه پیام سیاسی نبود

سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله چند روز قبل در دیداری طولانی با تیم کار دولتی این حزب به چندین نکته محوری درباره چندین مسئله اصلی در لبنان اشاره کرد.

دبیرکل حزب‌الله در ابتدای این دیدار اعلام کرد، لبنان با شکل کنونی و جغرافیا و وجود انواع مولفه‌های آن وطن نهایی همه فرزندان این کشور است. ما نمی‌خواهیم حزب یا مولفه پیشرو در لبنان باشیم بلکه می‌خواهیم در همه حقوق و وظایف کشور شریک باشیم؛ نه کمتر و نه بیشتر (از سایر مولفه‌ها).

سیدحسن نصرالله در ادامه به حواشی به وجود آمده بعد از تحولات سیاسی اخیر لبنان و همچنین موضع‌گیری‌های جریان آزاد ملی اشاره کرده و گفت، ما هرگز از توافق با جریان آزاد ملی خارج نخواهیم شد؛ مگر اینکه این جریان چنین چیزی بخواهد. هیچ یک از شایعاتی که اخیرا منتشر شده با این مضمون که مشارکت حزب‌الله در  آخرین جلسه شورای وزیران حامل پیامی سیاسی یا ... بوده، صحت ندارد.

وی افزود، ما در حالی که جلسه شورای وزیران هنوز برگزار نشده بود، در جریان شرایط بیمارستان‌ها به طور کلی و بیماران سرطانی به شکل ویژه و نیز وضعیت بخش ارتباطات عمومی و خدمات اینترنتی کشور قرار گرفته بودیم. ما با «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی که قاطعانه تشکیل جلسه دولت موقت را رد می‌کرد، در تماس بودیم. در طرف مقابل «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت موقت اصرار داشت که امور جاری کشور بدون تشکیل جلسه پیش نمی‌رود.

سید حسن نصرالله اظهار داشت، ما تلاش کردیم که دستور کار این نشست را به حداقل برسانیم و در شرایطی که جبران باسیل برگزاری جلسه را رد می‌کرد و میقاتی بر تشکیل آن اصرار داشت، ما گزینه‌ای را انتخاب کردیم که به رفع نیازها و تحقق خواسته‌های مردم کمک کند. ما می‌دانستیم که نمایندگان جریان آزاد ملی در این جلسه مشارکت نمی‌کنند اما هیچگونه هدف یا پیام سیاسی یا ... پشت حضور ما در این  نشست وجود نداشت؛ به ویژه اینکه تماس‌های ما با باسیل در این خصوص همچنان ادامه داشت.

دبیر کل حزب‌الله ادامه داد، صبح روز جلسه اطلاعاتی رسید مبنی بر اینکه باسیل توانسته بعد از تحریم این جلسه توسط یک سوم وزرا، آن را بهم بزند. ما نیز از جانب خود هیچ تماسی برای برگزاری نشست برقرار نکردیم. علی‌رغم اضطراری بودن اوضاع احساس کردیم که لغو جلسه شورای وزیران ممکن است راه را برای گزینه‌های دیگر باز کند. اما با حضور «جورج بوشکیان» وزیر صنعت دولت موقت که عضو فراکسیون لبنان قوی وابسته به جریان آزاد ملی است غافلگیر شدیم و تعداد وزرای حاضر در نشست به حد نصاب رسید.

روزنامه الاخبار در تحلیل این صحبت‌های سید حسن نصرالله نوشت،  کسانی که با فضای فعالیت‌ها و مواضع حزب‌الله آشنایی دارند می‌دانند که اگر جریان آزاد ملی بخواهد از توافق «مار میخائیل» خارج شود، هیچکس مانع آن نخواهد شد. اگر بسیاری بخواهند به زمینه‌های دلخوری جریان آزاد ملی از حزب‌الله اشاره کنند، حزب‌الله نیز دلایل زیادی برای دلخوری از این جریان دارد؛ به ویژه در رابطه با 3 مسئله.

 -مسئله اول آن است که جریان آزاد ملی از هر فرصتی استفاده کرد تا عوامل شکست دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» را به تنهایی به گردن هم‌پیمان اصلی حزب‌الله یعنی «نبیه بری» رئیس پارلمان بیندازد و به گونه‌ای وانمود شود که حزب‌الله طرفی بوده که میثاق را نقض و از فساد حمایت کرده است؛ نه محاصره‌های آمریکا و مجازات دسته‌جمعی مردم لبنان توسط آمریکایی‌ها و بسیاری از عوامل دیگر که همه بدون استثناء در آنها دخیل هستند.

-افکار عمومی تیم جریان آزاد ملی چندین بار اصرار داشتند بگویند که توافق مارمیخائیل از مقاومت محافظت می‌کند. این درحالی است که طبق محاسبات مقاومت، واقعیت آن است که توافق مارمیخائیل موقعیت حزب‌الله و حضور آن را در لبنان تقویت و افق‌های جدیدی را به روی فعالیت سیاسی در کشور گشود؛ اما مقاومت به خودی خود قادر به محافظت از خودش می‌باشد.

- مورد سوم مربوط به انتشار اطلاعاتی درباره جبران باسیل از جانب فرانسوی‌هاست. منابع تاکید می‌کنند که بحث درباره انتخاب رئیس جمهور به ویژه نامزدی «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده در دیدار اخیر بین دبیرکل حزب‌الله و باسیل تکمیل نشده بود و آنها توافق کردند بعدا این بحث را ادامه دهند؛ قبل از اینکه باسیل درها را به روی گفتگوهای بعدی ببندد. این موضوع قبل از پایان بحث درباره آن چندین بار در رسانه‌ها منتشر شد.

در موضع‌گیری‌های رهبری و مسئولان حزب‌الله مشخص شده که این حزب و جریان آزاد ملی درباره روابطشان دیدگاه متفاوتی دارند. اما نکته مثبتی که در این زمینه می‌توان به آن اشاره کرد این است که حزب‌الله می‌گوید از توافق مارمیخائیل خارج نمی‌شود مگر اینکه جریان آزاد ملی بخواهد و جریان آزاد ملی هم می‌گوید از توافق مذکور خارج نخواهد شد مگر این که حزب‌الله چنین قصدی داشته باشد.

الاخبار در تحلیل خود اینگونه نتیجه گرفت که هیچ یک از این دو طرف نمی‌خواهند مسئولیت خروج از توافق مارمیخائیل را بر عهده بگیرند و همین مسئله به آنها فرصت می‌دهد تا قبل از سالگرد توافق مذکور در 6 فوریه این توافق را بازنویسی و یا شرایط خروج آرام از آن را فراهم کنند.

به گزارش تسنیم،  در سال 2006 به دنبال تحولات سیاسی مختلف لبنان و بعد از تنش‌هایی که در پی ترور «رفیق حریری» نخست‌وزیر فقید این کشور به وجود آمده بود حزب‌الله و جریان آزاد ملی که یک حزب معروف و موثر مسیحی در عرصه لبنان است برای هماهنگی و همکاری در پرونده‌های مختلف توافقی را امضا کردند که به توافق «مار میخائیل» معروف شد.  براساس این قرارداد حزب‌الله و جریان آزاد ملی به عنوان دو متحد راهبردی در زمینه‌های مختلف از جمله پرونده سیاسی لبنان با هماهنگی و همکاری عمل کرده‌اند. ائتلاف این دو حزب نقش مهمی در حفظ انسجام و ثبات داخلی لبنان ایفا کرد.

اما در مرحله اخیر و طی چند هفته گذشته بعد از تشدید بحران سیاسی لبنان و ورود هم‌زمان این کشور به دو خلأ در سطح دولت و ریاست‌جمهوری، نمایندگان جریان آزاد ملی و به ویژه شخص باسیل مواضع متفاوتی اتخاذ کرده‌اند و وی انتقاد تندی از حضور نمایندگان حزب‌الله در نشست اخیر شورای وزیران لبنان به عمل آورد.

در واکنش به این انتقادات، حزب‌الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به هیچ وجه نمی‌خواهیم با هیچ یک از دوستانمان وارد مناقشه شویم. مواضعی که اخیرا جبران باسیل اتخاذ کرده نیاز به بحث دارد اما ما خود را ملزم به اظهار نظر درباره دو مسئله جهت شفاف‌سازی آن برای افکار عمومی می‌دانیم. مسئله اول آن است که حزب‌الله هرگز اعلام نکرده تا زمانی که همه مولفه‌های دولت موافق نباشند دولت پیشبرد امور نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد. آنچه که ما قبلا به صراحت گفته‌ایم و بعد از مشورت با نبیه بری و نجیب میقاتی بر سر آن توافق کردیم این است که دولت پیشبرد امور جز در موارد ضروری و فوری تشکیل جلسه نخواهد داد. اما ما نگفتیم که دولت تا بعد از اجماع همه اعضا نمی‌تواند تشکیل جلسه دهد.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها