بن‌سلمان و رئیسی با هم دیدار می‌کنند؟

کد خبر: 1192692

یک رسانه لبنانی به نقل از منابع مطلع مدعی شد که در حاشیه نشست اردن مسئولان ایرانی و سعودی دیدار مهمی خواهند داشت.

بن‌سلمان و رئیسی با هم دیدار می‌کنند؟

پایگاه خبری النشره در گزارشی اعلام کرد که بعد از برگزاری نشست بغداد در ماه آگوست گذشته، امان پایتخت اردن قرار است در بیستم ماه جاری میلادی (دسامبر) میزبان نشستی منطقه ای در خصوص عراق باشد.

در این نشست قرار است ایران و ترکیه و تعدادی از کشورهای عربی از جمله عربستان مشارکت داشته باشند.

برخی منابع لبنانی با اشاره به اینکه قرار است در این نشست موضوع انتخاب رئیس جمهور لبنان بررسی شود مدعی شدند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در حاشیه این نشست باهم دیدار خواهند کرد.

این در حالی است که منابع ایرانی تاکنون چنین خبری را تایید نکرده‌اند.

همچنین منابع مطلع از فضای مذاکرات اخیر ایران و عربستان  مدعی‌اند که نشست های تهران و ریاض در بغداد به نتایج ملموسی نرسیده است.

این منابع می گویند که مطالبات عربستان برای باز کردن صفحه جدید روابط با ایران بر روی مساله جنگ یمن متمرکز است اما ایران خواهان بازگشایی سفارتخانه ها و توقف مذاکرات در این حد است.

این منابع می گویند که در مذاکرات ایران و عربستان به هیچ وجه به پرونده لبنان پرداخته نشده است.

منابع مطلع با اشاره به اهمیت نشست اردن که با نظارت فرانسه برگزار خواهد شد از دیدار مهم میان مسئولان ایرانی و سعودی در حاشیه این نشست خبر دادند.

در پی گفت وگوی تلفنی میان امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق کاخ الیزه از برگزاری نشست مهم منطقه ای در اردن قبل از پایان سال میلادی خبر داد.

کاخ الیزه اعلام کرد که در این نشست همانند نشست ۲۸ آگوست ۲۰۲۱ عراق و کشورهای همجوار به علاوه فرانسه مشارکت خواهند داشت.

پیش از این فواد حسین، وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با سامح شکری و ایمن الصفدی، وزرای خارجه مصر و اردن گفت که یک نشست منطقه ای دیگر در خصوص عراق در تاریخ ۲۰ دسامبر جاری در امان پایتخت اردن برگزار خواهد شد و انتظار می رود که ایران و ترکیه نیز در این نشست شرکت کنند.

وی تاکید کرد: نسخه دوم نشست بغداد در بیستم ماه جاری در امان برگزار می شود، در نشست اول ایران و ترکیه حضور داشتند و انتظار داریم که این دو کشور در نشست آتی نیز شرکت کنند.

فواد حسین با اشاره به اینکه این نشست اساسا در راستای حمایت از عراق برگزار شد تاکید کرد که کشورش با چالش هایی مواجه است و برای عبور از این چالش ها نیازمند برقراری روابط منطقه ای و بین المللی است.

اخیرا فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی گفت که ایران بخشی از منطقه و همسایه ما است.

وی گفت: ما به دراز کردن دست خود به سوی همسایگان مان در ایران ادامه می دهیم.

فیصل بن فرحان گفت که حرف‌های مثبتی از ایران می‌شنویم و امیدواریم که این حرف ها به روابط مثبت تبدیل شود.

از سوی دیگر احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که گفت‌وگوهای ایرانی-سعودی از مرحله امنیتی به مرحله دیپلماتیک رسید و اهمیت این گام نزدیک کردن رویکردها و حل اختلافات میان دو طرف است که در راستای منافع دو کشور و تمام منطقه است.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که این کشور برای ایجاد فضای مثبت و نزدیک کردن رویکردها تلاش می کند و آخرین نشست ایران و عربستان در بغداد و تحت نظارت وزارت خارجه برگزار شد.

وی گفت که ما همچنان میان دو طرف هماهنگی ایجاد می کنیم تا امکان برگزاری نشست های آتی و رسیدن به توافقات بیشتر فراهم شود.

پیش از این عبدالرحمن الجمعه، نماینده دائم عربستان در اتحادیه عرب در حاشیه نشست این اتحادیه در کشور الجزایر در گفت‌وگو با شبکه الشرق گفت که ایران همسایه ما است و عربستان همواره برای رسیدن به توافق با ایران دستش به سوی این کشور دراز است؛ توافقی که به موجب آن، آن چه اقدامات بی ثبات کننده ایران در کشورهای عربی خواند، متوقف شود.

پیش تر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر جدید عراق در اولین نشست خبری خود گفت که امیدوار به تداوم میزبانی از گفت‌وگوهای ایران ‌ و عربستان در بغداد در دوره نخست‌وزیری‌اش است.

وی تاکید کرد که پیام هایی مبنی بر اهتمام به تداوم تلاش‌های بغداد برای تسهیل گفت‌وگو میان ریاض و تهران دریافت کرده است.

السودانی بدون پرداختن به جزئیات گفت: از ما درخواست شد که به این تلاش ها ادامه دهیم.

بر اساس این گزارش، ایران و عربستان تا کنون پنج دور مذاکرات در بغداد برگزار کردند و قرار است دور ششم نیز برگزار شود.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها