دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

از جنجال دیوار سفارت انگلیس تا اپوزیسیون‌بازی برخی سِلِبریتی‌ها

کد خبر: 1192700

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پدازیم.

از جنجال دیوار سفارت انگلیس تا اپوزیسیون‌بازی برخی سِلِبریتی‌ها

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

کیهان: اعدام دو عنصر اغتشاشات نشان داد که نظام در داخل نگرانی ندارد

با آنکه التهابات در رسانه‌های آنور آبی ادامه دارد اما آنچه در صحنه واقعی جریان دارد در نقطه مقابل خبرسازی‌های آنان است.

روزنامه کیهان در این باره نوشته: در صحنه اغتشاشات، آمریکا، اروپا و پایگاه‌های وابسته به آن در منطقه - عربستان، جمهوری آذربایجان، اقلیم کردستان عراق و... - گمان می‌کردند ایران با شرایط دشوار مواجه شده و ناگزیر به دادن امتیازات می‌گردد. از این‌رو «رابرت مالی» رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا، «دو هفته پیش از اغتشاشات اخیر ایران به «جوزف بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود «دو هفته صبر کنید ایران برای دادن امتیازات باورنکردنی راهی ژنو می‌شود.» همزمان در داخل ایران، عده‌ای که پیش از این، وابستگی خود به آمریکا را دروغ می‌خواندند، اغتشاش را نتیجه سرسختی ایران در مذاکرات معرفی کرده و از جمهوری اسلامی می‌خواستند کوتاه بیاید. اعدام اخیر دو عنصر جنایت‌کار اغتشاشات، نشان داد نظام در داخل، نگرانی ندارد. ایران هزینه را پرداخته و نقشه B آمریکا را خنثی کرده است و هم‌اینک زمان حسابرسی است و کسانی که این ضربت‌ها را وارد کرده‌اند باید مورد پیگرد اقدامات متناسب ایران قرار بگیرند؛ تا معلوم شود هیچ اقدام ضدایرانی بدون هزینه نیست.

روزنامه جوان خطاب به سفیر انگلیس: گیرم دیوار لانه را پاک کردی،‌ با مردم بیزار چه می‌کنی؟

چند روز پیش تصاویری از شعارنویسی روی دیوار سفارت انگلیس در تهران منتشر شد و پس از آن نیز سفیر انگلیس عکس‌هایی منتشر کرده که عده‌ای روی شعارها را رنگ می‌کنند.

روزنامه جوان در واکنش به این ماجرا نوشته: رنگ را با رنگی دیگر، می‌توان پاک کرد، اما ننگ را با ننگی دیگر، نمی‌توان و فقط ننگ را افزون‌تر می‌کنی. سفیر انگلیس یک سطل رنگ به دست گرفت و دیوارنوشته‌های چند روز پیش سفارتخانه را به‌ظاهر پاک کرد. گویا کارمندان چند سفارتخانه اروپایی و رهگذرانی هم به کمک او آمده‌اند. مثل همیشه با لبی خندان و قلبی سیاه!

فرض کنید مثل سال‌های سال که برخی افراد با هویت معلوم مقابل چشم پلیس به سفارت ایران در لندن حمله می‌کنند، دیوارنویس‌های سفارت انگلیس در تهران نیز دوباره روی رنگ‌های سفیر، شعارنویسی کنند، آن وقت چه می‌شود؟ خب معلوم است دوباره سفیر با سطل دیگری از رنگ، آن‌ها را پاک می‌کند. اما گیرم «دیوار» لانه را پاک کنی، زنهار با اصرار مردم بیزار و با یک ملت تا ابد عزادار و بیدار چه می‌کنی. ما تا ابد عزادار میلیون‌ها ایرانی درگذشته در قحطی تحمیلی چرچیل هستیم.

رسالت: پیاده کردن آرمان حجاب از موشک‌سازی سخت‌تر است

فرهنگ‌سازی و فعالیت‌های مرتبط با این حوزه عموما به صبر و طمأنینه و برنامه‌ریزی وسیع و عالمانه‌ای نیازمند است. آنچنان که در ماههای اخیر نیز بیش از همیشه ضرورت برخورداری از صبر و برنامه‌ریزی در موضوعات فرهنگی هویدا شده است.

در این راستا روزنامه رسالت نوشته: صنعت موشکی ایران طی چه زمانی به وضع امروز رسید؟ طی حداقل سی سال. پیاده کردن آرمان حجاب و اساسا بحث فرهنگ خیلی از امور مهندسی‌ای همچون موشک‌سازی سخت‌تر است. پوشش یک امر فرهنگی است؛ درست است که مقابله با آن را نباید صرفا معطل فرهنگ‌سازی کرد؛ اما نباید هم فراموش کنیم فرهنگ‌سازی راه اصلی مواجهه و تعامل با این پدیده است. محجبه [باید] بداند احترام و جایگاه اجتماعی او تضمین‌شده است و همچنین کالای حجاب با تنوع، قیمت، کیفیت و کمیت بالا در دسترس اوست. زیرساخت اجتماعی و اقتصادی ما مثل امروز در سطح جامعه، بی‌حجابی اجباری نداشته باشیم! بی‌حجابی اجباری یعنی نیروهای جامعه افراد را بیشتر به سمت بی‌حجابی سوق می‌دهند. این نیروهای اجتماعی طی سال‌های متمادی توسط دولت‌ها تقویت شده‌اند.

صبح نو عنوان کرد: عملیات روانی سفیر بریتانیا با رنگ و دروغ

عده‌ای از جوانان در هفته گذشته با شعارنویسی بر دیوار سفارت انگلیس خشم خود را نسبت به سیاست‌های این کشور در قبال مردم ایران نشان دادند. شعارهایی که چند روز بعد توسط سفیر انگلیس و همراهانش با رنگ پاک شد اما وی مدعی شد که برخی رهگذران به وی در این اقدام کمک کرده‌اند.

روزنامه صبح نو در این رابطه نوشته: عملیات روانی آقای سفیر با استفاده از عوامل میدانی در زمین حریف در حالی است که هیچ رهگذری در کار نبود و تنها چند نفری از دوستان و وابستگان کارمندان محلی سفارت که از قبل هماهنگ شده بودند در این نمایش حضور داشتند.

با روشن شدن ابعاد این ماجرا، مشخص شد که سفیر با کمک کارکنان سفارت‌خانه‌های نروژ، فرانسه، آلمان، سوئیس، هلند، ایتالیا، ژاپن، برزیل، دانمارک، اوکراین، لهستان دیوارهای سفارت را پاکسازی کرده است. هرچند که دیوار سفارت با یک سطل رنگ پاک شد اما باید گفت که سال‌ها جنگ،استعمار چپاول ایران و تاریخ ننگ بار این کشور در ایران با یک سطل رنگ پنهان نمی‌شود.

حافظه جمعی ایرانیان آشنا به موارد متواتری از دسیسه‌ انگلیسی‌ها علیه ملت ایران است و هفته گذشته نیز نمودی از نفرت نسبت به سیاست‌های مزورانه این کشور در قبال ایران بروز پیدا کرد. هفته گذشته شماری از جوانان با شعارنویسی بر دیوار سفارت انگلیس با مضامینی همچون «لانه جاسوسی تعطیل باید گردد» اعتراض خود را به اقدامات خصمانه انگلیس علیه کشورمان نشان دادند.

پس از آن، سایمون شرکلیف، سفیر بریتانیا در یک عملیات روانی خواست اینگونه جلوه دهد که مردم برای پاک کردن این شعارها به وی کمک کرده‌اند و نوشت: «از کمک و همدلی دوستان بین‌المللی بریتانیا و «رهگذران» در پاک کردن این شعارها تشکر می‌کنم.»

روزنامه صبح نو در واکنش به این نمایش سفیر انگلیس نوشته: عملیات روانی آقای سفیر با استفاده از عوامل میدانی در زمین حریف در حالی است که هیچ رهگذری در کار نبود و تنها چند نفری از دوستان و وابستگان کارمندان محلی سفارت که از قبل هماهنگ شده بودند در این نمایش حضور داشتند.

با روشن شدن ابعاد این ماجرا، مشخص شد که سفیر با کمک کارکنان سفارت‌خانه‌های نروژ، فرانسه، آلمان، سوئیس، هلند، ایتالیا، ژاپن، برزیل، دانمارک، اوکراین، لهستان دیوارهای سفارت را پاکسازی کرده است.

این روزنامه ادامه داده: هرچند که دیوار سفارت با یک سطل رنگ پاک شد اما باید گفت که سال‌ها جنگ،استعمار چپاول ایران و تاریخ ننگ بار این کشور در ایران با یک سطل رنگ پنهان نمی‌شود. خون میلیون‌ها ایرانی کشته شده در قحطی سال 1296 با هیچ ماله و رنگی از دیوار خونین سفارت انگلیس پاک نخواهد شد.

در این راستا روزنامه جوان نیز نوشته: رنگ را با رنگی دیگر، می‌توان پاک کرد، اما ننگ را با ننگی دیگر، نمی‌توان و فقط ننگ را افزون‌تر می‌کنی. سفیر انگلیس یک سطل رنگ به دست گرفت و دیوارنوشته‌های چند روز پیش سفارتخانه را به‌ظاهر پاک کرد. گویا کارمندان چند سفارتخانه اروپایی و رهگذرانی هم به کمک او آمده‌اند. مثل همیشه با لبی خندان و قلبی سیاه!

این روزنامه ادامه داده: امروز زنگار دیوار‌ها را می‌توان پاک کرد، اما زنگار دل‌ها را نمی‌توان. این انگلیس هیچ‌وقت با ما دوست نمی‌شود. ما هم! و فرزندان ما نیز در آینده دیوار آرزو‌های خود را با شعار‌هایی که آقای سفیر نتواند پاک کند، خواهند ساخت. بسامد «بیداری» و «هوشیاری» به نفع ماست و همین جنب‌و‌جوش انگلیسی و مزدوران بی‌وطن از همین نگرانی است.

روزنامه دولت: گرانی آشوب‌ها بر زندگی و معاش تک تک ایرانی‌ها نمود پیدا کرده

قیمت‌ها با خیال آسوده و بدون مزاحمت به رشد خود ادامه می‌دهند و به‌دنبال آن فشار هزینه‌های زندگی بر مردم نیز به طور متوالی بیشتر شده است.

روزنامه دولت درباره علت این وضعیت با تیتر «گرانی آشوب‌ها برای اقتصاد» نوشته: بخش آشکار تبعاتی که این ناآرامی‌ها بر اقتصاد ایران داشته، خسارت مستقیم آن به مکان‌های دولتی و خصوصی، اشخاص، خودروها، منازل و... است؛ موضوعی که معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور آن را هزار و 700 میلیارد تومان اعلام کرد. اما این میزان خسارت تنها گوشه‌ای از ضربه‌ای است که این ناآرامی‌ها بر پیکره اقتصاد کشور داشته و آثار عینی آن بر زندگی و معاش تک تک ایرانی‌ها نمود پیدا کرده و خواهد کرد.

زمانی که نااطمینانی در فضای اقتصادی به دلیل ناآرامی و آشوب افزایش یابد، رفتار اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی نیز تغییر می‌کند. از یک ‌سو مردم به دلیل نگرانی از آنچه در آینده رخ می‌دهد، هزینه‌ها و مصرف خود را تا حد ممکن کاهش می‌دهند و از سوی دیگر، فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران نیز برای ادامه کار دچار تردید می‌شوند. حال هرچه این شرایط تداوم بیشتری داشته باشد، تردید جای خود را به توقف و فرار می‌دهد.

جام جم مطرح کرد: ویزای وطن‌فروشی!

برخی سلبریتی‌ها به محض آنکه امکان خروج از ایران را پیدا کردند صفحه شخصی خود را به خدمت دشنام‌گویی و اپوزیسیون بازی در آوردند. این رفتارها اما با واکنش‌های منفی متعددی از سوی اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد.

روزنامه جام جم در این خصوص نوشته: راز مواضع رادیکال برخی از این سلبریتی‌ها در حقیقت حضورشان در سیاست، اعمال خیرخواهانه و بشردوستانه با کنش‌های مجازی و اجتماعی برای برندینگ و افزایش شهرت و ارتقای زیست آنهاست. شهرتی که در گروه ویزای EB۱ یکی از انواع ویزای مهاجرت به کشور آمریکاست که نیازی به مدرک تحصیلی ندارد و استادان دانشگاه و پژوهشگران، مدیران اجرایی، هنرمندان و ورزشکاران مجاز به دریافت آن‌هستند.

دریافت جوایز از جشنواره‌های رسمی کشور، یکی از شرایطی است که دریافت‌کنندگان این ویزا باید در کارنامه خود داشته باشند. افزون بر آن، در این مستند در رابطه با ویزای A-EB۱ نقل شده که در بند آخر تکمیل فرم این روادید آمده‌است متقاضیان باید گزارشی از عملکرد پنج سال اخیر خود در شبکه‌های اجتماعی بدهند تا مشخص شود مواضع آنها تا چه حد به مواضع سیاسی دولت آمریکا نزدیک است. حالا تازه می‌توان فهمید که راز اظهارنظرهای عجیب و غریب برخی سلبریتی‌ها از کجا ناشی می‌شود؛ در وطن‌فروشی!‌

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها