واشنگتن: برجام جدای از مساله اعتراضات است

کد خبر: 1192930

نماینده آمریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن پیامی برای تهران دارد تاکید کرد که توافق هسته ای جدای از مساله اعتراضات در داخل ایران است.

واشنگتن: برجام جدای از مساله اعتراضات است

 لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل پیامی برای تهران به همراه دارد مبنی بر اینکه ما خشونت علیه زنان را محکوم می کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود گفت که مساله توافق هسته‌ای به طور کامل جدای از مساله اعتراضات در ایران است.

نماینده آمریکا در بخشی از گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به شفافیت اعلام کرده است ما قبول نمی‌کنیم که ایران سلاح هسته‌ای بسازد.

بر اساس این گزارش، در نشست اخیر کمیسیون مقام زن سازمان ملل، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

پیش از رای گیری، نمایندگان برخی کشورها در مخالفت با پیش‌نویس این قطعنامه به سخنرانی پرداختند.

نماینده روسیه در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در بیانیه‌ای ضمن مخالفت با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت: این جلسه برای چه تشکیل شده است؟ پاسخ آن این است که آمریکا و برخی اعضای دیگر که خود ناقض حقوق بشر هستند، در تلاش هستند که یک کشور مستقل و دارای حاکمیت را از کمسیون مقام زن حذف کنند. این خود مغایر با قوانین موجود و پروسه کاری اکوسوک است.

نماینده پاکستان در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد هم در مخالفت با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن گفت که هیچ قانونی برای اخراج اعضا وجود ندارد. او گفت که عضویت ایران با رای اعضای همین شورا در سال ۲۰۲۱ و برای یک دوره چهارساله بوده و نباید اکنون به پایان برسد.

نماینده سوریه در این نشست نیز ضمن مخالفت با قطعنامه‌ی پیشنهادی آمریکا بیان کرد: لغو عضویت ایران سابقه خطرناکی برای این نهاد محسوب خواهد شد.

نماینده برزیل وضعیت زنان و دختران در ایران را موضوعی مورد توجه جامعه بین‌الملل خواند اما گفت اخراج یک کشور از چنین کمیسیونی سابقه ندارد و در طرح پیشنهادی آمریکا هم مشخص نیست که اخراج ایران چه طور کمکی به بهبود وضعیت می‌کند.

نماینده ونزوئلا در جلسه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل هم با لغو عضویت ایران از کمیسیون مقام زن مخالفت کرد و گفت این کار، به «سنتی خطرناک» تبدیل خواهد شد.

او گفت که چنین کاری، به تضعیف نهادهای بین‌المللی منجر خواهد شد.

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در دفاع از حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل مدعی شد: «کار کمیسیون مقام زن مبارزه با تبعیض علیه زنان است. عضویت ایران در این کمیسیون، لکه ننگی برای این نهاد است.»

نماینده رژیم صهیونیستی هم با حمایت از حذف ایران از کمیسیون مقام زن مدعی شد هر کشوری که به قطعنامه حذف ایران از این نهاد رای مثبت ندهد،‌ "شریک جرم ایران" محسوب خواهد شد.

نماینده کانادا هم با قرائت بیانیه خود مدعی شد که "ایران با فاحش‌ترین موارد نقض حقوق بشر" مواجه است.

کشورهای بولیوی، چین، قزاقستان، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، روسیه و زیمبابوه به قطعنامه پیشنهادی برای حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل رأی مخالف دادند.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها