سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران شد

کد خبر: 1193264

سازمان ملل همچنین از ایران خواست گام‌هایی که مغایر با برجام برداشته است را به عقب برگرداند.

سازمان ملل خواستار رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران شد

شرکت‌کنندگان در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره قطعنامه ۲۲۳۱، ضمن درخواست از آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، از تهران خواستند فعالیت‌های هسته‌ای را کاهش دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد سه‌شنبه نشستی را درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ درخصوص رفع تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برگزار کرد.

«رزماری دی‌کارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح به‌عنوان اولین سخنران در این نشست گفت: «ایران ۱۸ برابر بیشتر از توافق هسته‌ای، اورانیوم ذخیره‌شده دارد».

دی‌کارلو با درخواست از ایران برای به عقب برگرداندن گام‌های برداشته شده در برنامه هسته‌ای، خواستار لغو تحریم‌های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران شد.

سپس «سیلویو گونزاتو» معاون نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل اظهار داشت: «روند دستیابی به توافق هسته‌ای با موانعی احاطه شده است، اما جایگزینی برای دیپلماسی وجود ندارد».

گونزاتو با بیان اینکه ایران باید به‌صورت کامل با آژانس اتمی همکاری داشته باشد، به تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه تهران پرداخت: «علاوه بر پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران، اتحادیه اروپا قویاً نگران حمایت نظامی ایران از جنگ روسیه علیه ایران است که شامل ارسال پهپاد می‌شود».

وی ضمن اذعان به شرایط دشوار اقتصادی که ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌های یکجانبه با آن مواجه شده، افزود: «احیای برجام تنها راه برای ایران جهت نفع بردن از عواید برجام و رسیدن به پتانسیل اقتصادی کامل در نتیجه رفع فراگیر تحریم‌ها است که کل جامعه جهانی را به همکاری بیشتر با ایران ترغیب می‌کند».

بعد از او، «فرگال میتِن» نماینده ایرلند در سازمان ملل به سخنرانی پرداخت و گفت: «پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک به عنوان ضامن صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مهم است».

میتن با بیان اینکه حمایت از توافق هسته‌ای ایران کاهش نیافته، توضیح داد: «ما تمام ظرف‌ها را تشویق می‌کنیم که تلاش‌هایشان را به سمت احیای توافق دو برابر کنند».

وی همچنین ضمن ابراز نگرانی از افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، از تهران خواست که با آژانس بین‌المللی انرژی درخصوص تعهدات پادمانی همکاری کرده و بر نقش اساسی آژانس در این زمینه تاکید کرد.

در ادامه «باربارا وودوارد» نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز اظهار داشت: «مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، ۱۸ برابر بیشتر از حد برجام است. در سال جاری شاهد افزایش خطرناک لفاظی‌های هسته‌ای بودیم»و

وودوارد با تکرار ادعاهای بی‌اساس علیه تهران، اضافه کرد: «در ماه‌های پیش رو، بر ما لازم است تا اطمینان حاصل کنیم که ایران قادر نباشد سلاح اتمی تولید کند».

پیش از این، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین، در واکنش به پیشنهاد «طرح ب» برای متوقف کردن پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران بجای احیای برجام، گفت صحبت‌های غیرمسئولانه درباره طرح ب می‌تواند به تحولات بسیار منفی منجر شود/ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها