دفاع قالیباف از ارائه سبدکالا برای جبران حذف ارز ترجیحی

کد خبر: 1193275

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از اقدامات مجلس، سامانه محور کردن دریافت مالیات در راستای ایجاد عدالت بود،اظهار کرد: این کار با همکاری دولت سیزدهم نهایی شد و درآمد مالیاتی دولت افزایش یافت، لذا امروز مالیات به‌صورت هدفمند دریافت می‌شود.

 دفاع قالیباف از ارائه سبدکالا برای جبران حذف ارز ترجیحی

به گزارش خانه ملت، محمدباقر قالیباف در برنامه زنده تلویزیونی با مردم گفت‌وگو کرد و به بررسی عملکرد مجلس یازدهم در 30 ماه گذشته و مهم‌ترین مسائل کشور پرداخت که بخش های مهم آن در ادامه می آید:

 * مجلس یازدهم، قانون مالیات بر ارزش افزوده را برای حوزه تولید نهایی کرده و همچنین مبارزه با قاچاق کالا را که نوعی سوداگری است در دستور کار قرار دادیم.

* سامانه محور کردن اخذ مالیات است که عدالت در مالیات‌ را ایجاد می‌کند .امروز تعداد مؤدیان از 4 یا 5 میلیون نفر به 8 یا 9 میلیون نفر افزایش یافته است.

*وقتی سامانه محور و مبتنی بر حساب‌های بانکی به‌صورت قانونی می‌شود، این فرصت را فراهم می‌کند که آن هایی که درآمد بیشتری داشته یا آن هایی که در غیر فرایند تولید، مثل سوداگری درآمد پیدا می‌کنند حتماً باید مالیات بیشتری بدهند و آن هایی که در تولید هستند به خصوص مؤدیانی که خرده‌پا هستند، می‌توانند مالیات به نرخ صفر بدهند: بر این اساس به چندین میلیون نفر، معافیت مالیاتی اعطا شد و شاید چند صد هزار نفر که بیشترین درآمد را داشتند و کمترین مالیات را می‌دادند، از آن ها مالیات به درستی دریافت و عدالت ایجاد شد.

*رئیس نهاد قانون گذاری کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره نارضایتی مردم از حذف ارز ترجیحی گفت: ما در ارز ترجیحی و نرخ ارز، موضوع سبد کالا را مطرح کردیم و در مجلس تصویب شد تا مردم در تامین کالاهای اساسی آسیب نبینند. آن چه در مجلس تصویب شد، مربوط به توزیع کالاهای اساسی به قیمت شهریور 1400 بود که همان مسیر درستی بود که باید دنبال می شد، اما در اجرای قانون، نقص وجود دارد، البته دولت در تلاش است تا سبد کالا را به همان شکل توزیع کند و مردم بتوانند بین یارانه نقدی و سبد کالا انتخاب کنند، اما اگر سبد کالا داده می شد، حتما مردم در حوزه معیشتی راضی تر بودند. این کار چون ناقص انجام شده، باید در برنامه هفتم حتماً آن را اصلاح کنیم.

*دکتر قالیباف در توضیح سوال دیگری درباره موضوع کسب و کار و جهش تولید گفت: تسهیل گری و رفع موانع اشتغال یکی از موضوعات مهم رشد اقتصادی است. به عنوان مثال، در بحث نانوایی ها  آرد مصرفی برای نان بدون هیچ محدودیتی در مصرف نان مردم، حداکثر 9 میلیون تن است و به 10 میلیون تن نمی رسد، اما امروز مصرف ما بیش از 14 میلیون تن است، یعنی 4 میلیون تن هزینه هایی را می دهیم که مردم منفعت آن را نمی برند. باید ببینیم امتیاز نانوایی هایی که آرد دولتی می گیرند، در کجا هزینه می شود؟ بر همین اساس، سامانه جدیدی راه اندازی شد تا مانع چنین سوءاستفاده هایی شود. در حوزه دارو نیز به همین صورت است.

* قانون مالیات از خانه های خالی  در مجلس تصویب و ابلاغ شد، بخشی از آن نیز اجرا شده، اما در بحث اجرای ثبت داده ها باید تلاش بیشتری صورت گیرد.

*دغدغه اول دولت و مجلس معیشت مردم است تا فشار اقتصادی مردم کمتر شود.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها