طرح «توسعه بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای» به دنبال چیست؟

کد خبر: 1193365

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این سازمان ۱۰ سال پیش اقدام به تاسیس معاونتی با نام «کاربرد پرتودهی»‌ کرد، گفت: پرتودهی می‌تواند در حوزه کشاورزی، پزشکی، صنعت‌، زمین‌شناسی و ستاره شناسی تحولات چشم‌گیری ایجاد کند.

طرح «توسعه بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای» به دنبال چیست؟

فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیاتی از طرح توسعه بهره‌برداری صلح آمیز از فناوری هسته‌ای گفت:  از آنجا که هرگاه از انرژی هسته‌ای در کشور صحبت شده ناخودآگاه اذهان عمومی معطوف به راکتور بوشهر بوده، موضوع کاربرد پرتوها در زندگی روزمره مردم مغفول مانده است.

وی افزود: تقریبا 10 سال پیش بود که ما در سازمان انرژی اتمی اقدام به تاسیس معاونتی تحت عنوان معاونت «کاربرد پرتودهی»‌ کردیم و این معاونت را از نظر اهمیت و جایگاه هم‌تراز با  معاونت تولید و توسعه برق هسته‌ای تعریف کردیم. چون گردش مالی کاربرد پرتوها در زندگی مردم در دنیا بیشتر از تولید برق است.

عباسی با بیان اینکه پرتودهی می‌تواند در حوزه کشاورزی، پزشکی، صنعت‌، زمین‌شناسی و ستاره شناسی تحولات چشم‌گیری ایجاد کند، عنوان کرد: یکی از کاربردهای پرتودهی در افزایش عمر محصولات غذایی است که به شکل بسته‌بندی شده به فروش می‌رسد. اگر از عمر یک ماده غذایی بسته‌بندی شده مثلا 3 ماه گذشته باشد، احتمالاً در زمان باز کردن آن با تخم‌گذاری و جولان حشرات در آن بسته مواجه می‌شوید. یا حتی فراتر از این ممکن است تخم حشرات در لابه‌لای مواد غذایی باشد که امکان دیده شدن هم ندارد و وارد بدن افراد شود. این در حالی است که با پرتودهی بسته‌های موادغذایی می‌توان سلامت آنها را حداقل تا 2 سال تضمین کرد.

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ادامه داد: همچنین پرتودهی در حوزه کشاورزی می‌تواند بهره‌وری محصولات را به شکل قابل توجهی بالا ببرد. به طور مثال برنج مقاوم به شوری تولید شود یا کرم گلوگاه انار را با عقیم‌سازی کنترل شده و بدون دست‌کاری مخرب در طبیعت، از بین برد.  همچنین می‌توان با پرتودهی کنترل شده به خرما مانع ترش‌ شدن آن شد. علاوه بر این در صنایع نفت و گاز  پرتودهی می‌تواند در حوزه  چاه‌پیمایی یا ولاگین کاربردهای ویژه‌ای داشته باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اهداف این کمیسیون برای ارائه طرح «توسعه بهره‌برداری صلح آمیز از فناوری هسته‌ای» گفت: برنامه ما این است که با دعوت از کارشناسان و متخصصان حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، پزشکی و زمین‌شناسی، ظرفیت‌های موجود در انرژی هسته‌ای برای بهبود و ارتقای امور را تشریح کنیم. علاوه بر این با دعوت از مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط، نیازهای آنها برای ارتقای بهره‌وری‌شان را احصا کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: بسیاری از مدیران دستگاه‌های اجرایی از مزایا و امکاناتی که فناوری هسته‌ای می‌تواند در افزایش بهره‌وری تولیدات آنها داشته باشد، اطلاع دقیقی ندارند و از این بابت یکی از اهداف ما در این طرح، برگزاری جلساتی برای ارائه ظرفیت‌های صنعت هسته‌ای برای دست‌اندرکاران و فعالان در حوزه‌های کشاورزی،‌ صنعتی و پزشکی است.

تسنیم

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها