راز یک بام و دو هوای امریکا درباره برجام

کد خبر: 1193753

سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تکرار مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی ایران مدعی شد که برجام در حال حاضر در دستور کار این کشور نیست و آنها روی ناآرامی‌ها در ایران متمرکز هستند.به گزارش ایسنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران در حال حاضر اولویت چندم دولت است؟» اظهار داشت: ما چند ماه است که می‌گوییم برجام در دستور کار نیست.

راز یک بام و دو هوای امریکا درباره برجام

بنابر گزارش وب‌سایت رسمی وزارت خارجه امریکا، ند پرایس در ادامه‌ مواضع مداخله‌جویانه واشنگتن در امور داخلی کشورمان و با تکرار ادعاها درباره استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین گفت: از سپتامبر، مطمئناً تمرکز ما بر دفاع از آزادی‌های اساسی مردم ایران و مقابله با مشارکت نظامی ایران با روسیه و حمایت این کشور از روسیه در تهاجم وحشیانه‌اش به اوکراین بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا توافق را مرده اعلام می‌کنید، یا در کما است؟ بدون استفاده از واژه «مرگ برجام» مدعی شد: مطمئناً این ایرانی‌ها بودند که فرصت بازگشت سریع به پایبندی متقابل به برجام را از دست دادند. این دیپلمات امریکایی افزود: ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و اطمینان از قابلیت راستی‌آزمایی اقدامات ایران است. در همین حال، ما یک جعبه ابزار بزرگ داریم و هیچ گزینه‌ای را از روی میز حذف نکرده‌ایم. علاوه بر پرایس، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید تأکید کرد: برجام در حال حاضر در اولویت ما نیست. ما انتظار نداریم در آینده نزدیک توافقی اتفاق بیفتد.

انتقاد روسیه از امریکا

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات احیای برجام با بیان اینکه از طریق چند تلاش دیپلماتیک امکان واقعی برای جمع‌بندی مذاکرات وین ظرف چند روز وجود دارد اظهارات ادعایی برخی مقام‌های امریکایی مبنی براینکه مذاکرات برجام از تمرکز دولت این کشور خارج شده را «بسیار ناراحت کننده» خواند و گفت: «می‌خواهم امیدوار باشم که این حرف نهایی امریکایی‌ها نیست.»

راز یک بام و دو هوای امریکا

سخنان مقامات امریکایی در حالی است که اظهارات دوگانه ساکنان کاخ سفید قابل تأمل است. درحالی که روز سه‌شنبه جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همراه مورا هماهنگ کننده مذاکرات در دیدار با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان در اردن از توافق برای از سرگیری مذاکرات سخن گفته‌اند امریکایی‌ها ادعاهای دیگری را مطرح می‌کنند. این درحالی است که مقامات اروپایی و بخصوص مورا همواره پیام رسان امریکایی‌ها بوده‌اند.در همین خصوص حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها در پایان سفر به اردن و شرکت در اجلاس بغداد و همچنین مذاکرات با جوزپ بورل، گفت: «در دو سه ماه گذشته طرف امریکایی اظهارات ریاکارانه و اقداماتی داشت که با حرف‌های آنان همخوانی نداشت.» امیرعبداللهیان افزود: «امریکایی‌ها مرتباً در مسیر دیپلماتیک ترجیح خودشان را برای گام نهایی بازگشت همه طرف‌ها به توافق در وین اعلام می‌کردند اما در رسانه‌ها ریاکارانه رفتار می‌کردند. در این جلسه پیرامون همه این مسائل صحبت شد و تأکید کردیم که اگر ادعای امریکایی‌ها در مسیر دیپلماتیک درست است نمی‌توانند در رسانه‌ها به دنبال امتیازگیری از مسیر دیگری باشند.» وزیر امور خارجه جمع بندی خودرا از آخرین تحرکات دیپلماتیک  این‌گونه اعلام  و اظهارکرد: «برداشت ما این است که طرف‌های مختلف در حال بازگشت به واقع بینی هستند و ما نیز اعلام کردیم چنانچه خطوط قرمز ما رعایت شود، آمادگی داریم گام‌های نهایی رسیدن به توافق را برداریم.»این موارد نشان می‌دهد امریکایی‌ها تصور می‌کردند می‌توانند از پروژه آشوب‌ها استفاده کنند اما اکنون که این سناریو به شکست انجامیده، در حال چرخش به مسیر گفت‌و‌گو هستند اما همچنان در رسانه‌ها ادعای دیگری را مطرح می‌کنند.

تأکید مجدد اروپا بر ادامه مذاکرات

در روز گذشته نیز پیتر استانو سخنگوی ارشد سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به سؤال خبرنگاری درباره پیشنهاد کننده جلسه بورل با امیرعبداللهیان و اینکه آیا این نشست با هماهنگی اتحادیه اروپا و ایالات متحده صورت گرفت، پاسخ نداد.به گزارش ایرنا، وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جزئیات موضوعات مورد بحث گفت: ما همیشه در تعاملات با شرکای خود جدی هستیم و همیشه به اندازه‌ای که لازم است برای انتقال پیام‌های اتحادیه اروپا در رابطه با روابط اتحادیه و ایران وقت صرف می‌کنیم. استانو در پاسخ به سؤال دیگری که آیا این جلسات ادامه پیدا خواهد کرد به بیان این نکته بسنده کرد: ‌در دیپلماسی همواره جلسات ادامه دارند.

روزنامه ایران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها