درخواست آمریکا از سازمان ملل درباره پهپادهای ایرانی

کد خبر: 1193955

نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای با ادعای این که کره شمالی و ایران به حمایت نظامی از روسیه در جنگ اوکراین می‌پردازند، از سازمان ملل خواست درباره «به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ روسیه علیه اوکراین» تحقیق کند.

درخواست آمریکا از سازمان ملل درباره پهپادهای ایرانی

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای که در وبگاه نمایندگی آمریکا در سازمان ملل منتشر شده است، مدعی شد: استفاده روسیه، یک عضو دائم سازمان ملل از تسلیحات به دست آمده از کره شمالی و ایران برای ادامه جنگ متجاوزانه‌اش علیه اوکراین شرم‌آور و مذموم است. این اقدام ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

گرینفیلد در این بیانیه با گفتن این که آمریکا نگران افزایش انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه است، اظهار کرد که واشنگتن قصد دارد اقدامات ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت را از سوی روسیه و کره شمالی در کمیته تحریم‌های ۱۷۱۸ شورای امنیت مطرح کند.

او در ادامه با تکرار ادعای غرب مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، گفت: ما همچنین از دبیرخانه سازمان ملل می‌خواهیم گروهی به اوکراین بفرستد تا نقض بند B قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت توسط روسیه و ایران را بررسی کند، به ویژه پس از استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در حمله این ماه به زیرساخت‌های اوکراین.

ادعای گرینفیلد در حالی مطرح می‌شود که وبگاه خبری-تحلیلی اکسیوس هفته گذشته در گزارشی نوشت: گزارش آتی دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای که اکسیوس آن را رویت کرده است، برخلاف فشارها از سوی آمریکا و متحدان آن، ایران را به ارائه پهپادها به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین متهم نمی‌کند.

اکسیوس در ادامه این گزارش اشاره می‌کند: روسیه تا کنون سرسختانه و به طور موفقیت‌آمیزی تلاش کرده است که با ایستادگی در برابر پافشاری غرب، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل را از صدور مجور تحقیقات درباره ادعای ارائه این پهپادها از سوی ایران به روسیه منصرف کند. اظهار نظر گوترش درباره این مسئله در گزارش آتی‌اش به شورای امنیت، به هیچ وجه قطعی نیست.

در ادامه این گزارش آمده است: گوترش در گزارش به شورای امنیت، جزئیات نامه‌هایی را که از نمایندگان آمریکا، فرانسه،‌آلمان، انگلیس و اوکراین در این باره دریافت کرده، شرح می‌دهد که در آن‌ها استدلال شد است، ایران به گونه‌ای «مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که سند قانونی توافق هسته‌ای است»، این پهپادها را به روسیه داده. دبیرکل سازمان ملل همچنین مطرح کرده است که نامه‌هایی نیز از نمایندگان ایران و روسیه دریافت کرده که این اتهامات را رد کرده و تاکید می‌کند که حتی اگر ایران این پهپادها را به روسیه داده باشد، این اقدام ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیست.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری اخبرش در پی تکرار ادعای کمک‌های نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین، گفت: ما یک طرف جنگ در اوکراین نیستیم و بارها اعلام کرده‌ایم که راهکار این بحران انجام گفت‌وگوی سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که به هیچ طرفی در جنگ و بحران اوکراین کمک تسلیحاتی و نظامی نکرده است، ادامه داد: ایران همواره تلاش کرده که از مناسبات و توانمندی‌های خود برای کمک به دو کشور برای رسیدن به راهکار سیاسی جهت حل بحران استفاده کند و در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و تلاش می‌کند مطرح کردن این ادعاها علیه ایران و استمرار آنها با انگیزه‌ها و اهداف سیاسی صورت می‌گیرد و از سوی کشورهایی انجام می‌شود که خود اقدام به ارسال سلاح به یک طرف این جنگ و بحران می‌کند. ما طرح این ادعاها را با انگیزه‌های سیاسی و با هدف سرپوش گذاشتن بر اقدامات این کشورها می‌دانیم.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها