افقهی: سعودی‌ها می‌خواهند از ایران باج بگیرند

کد خبر: 1193969

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: حل مشکلات بین ایران و عربستان به نفع منطقه است اما نتیجه مذاکرات زمانی مشخص می‌شود که ابتدا جلسات تشکیل شود و گام‌های اعتمادسازی برداشته شود.

افقهی: سعودی‌ها می‌خواهند از ایران باج بگیرند

سید هادی افقهی کارشناس مسائل سیاسی در خصوص مذاکرات ایران و عربستان سعودی اظهار داشت: ما تا کنون با مقامات امنیتی سعودی پنج دوره مذاکره داشتیم که چهار دور آن در زمان دولت روحانی و دور پنجم نیز در دولت رئیسی بود.

افقهی ادامه داد: در این پنچ دور از مذاکرات، محور گفتگوها امنیتی بود و در دور آخر مذاکرات، سعودی‌ها پیشنهاد کردند که باید از سطح موضوعات امنیتی به موضوعات سیاسی بپردازیم و حتی عربستان در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌ها نیز اعلام آمادگی کرد.

وی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در حاشیه اجلاس بغداد ۲، گفت: عربستان در این دیدار در مورد ادامه مذاکرات تمایل نشان داد و این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست که مذاکرات این دو کشور به دلیل دخالت‌های مستقیم سعودی‌ها و حمایت از شبکه‌های بیگانه مانند ایران اینترنشنال و من و تو متوقف شد.

افقهی بیان کرد: سعودی‌ها در بهبود روابط خود با ایران آزاد و مستقل نیستند و در واقع آن‌ها می‌خواهند از ایران باج بگیرند، مخصوصاً الان که عربستان با آمریکا و اسرائیل روابط نزدیکی دارد و هر لحظه ممکن است که سعودی‌ها روابط خود را با رژیم صهیونیستی آشکار کنند. در صورتی که عربستان در مذاکرات آمادگی داشته باشد حاصل شدن توافق می‌تواند اتفاق خوبی باشد اما در ابتدا باید پرونده‌های فی ما بین دو کشور حل شود بعد از آن به مسائل دیگر مانند یمن، انرژی و مسائل خلیج فارس و … بپردازیم.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: ما تا به امروز آمادگی سعودی‌ها را در عمل ندیدیم هر چند وقت یک بار تعدادی از مسائل و مشکلات را بیان می‌کنند و بعد اظهار می‌کنند به ایران بی اعتماد هستند. در واقع عربستان هرگز نمی‌تواند دست برتر را داشته باشند زیرا آن‌ها می‌دانند که چه خطاهایی در منطقه و ایران مرتکب شدند. حل مشکلات بین ایران و عربستان به نفع منطقه است اما نتیجه مذاکرات زمانی مشخص می‌شود که ابتدا جلسات تشکیل شود و گام‌های اعتمادسازی برداشته شود و بعد از آن می‌توان گام‌های مؤثر برداشت.

افقهی با اشاره به ضرورت تفاهم با عربستان، گفت: عربستان سعودی در منطقه یک رقیب است و از امکانات و نفوذ قابل توجهی برخوردار است. آن‌ها با آمریکا روابط دیرینه دارند و در مسیر عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. ما اگر بخواهیم این موازنه منفی موجود بین ایران و عربستان را خنثی کنیم، تفاهم بهترین راه حل است. جنگ با عربستان درست نیست چون همه می‌دانند که انتهای جنگ مذاکره است پس الان مذاکره کنیم.

وی در پایان بیان کرد: شعار دولت سیزدهم بهبود روابط ایران با کشورهای همسایه است و ما می‌توانیم از این شعار نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

مهر

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها