مرندی: رژیم اسرائیل در مخمصه گیر افتاده / ایران به دنبال یک جهان چند قطبی است

کد خبر: 1194087

محمد مرندی کارشناس مسائل بین‌الملل با رد ادعاهای علیه برنامه هسته‌ای ایران بر خصومت غرب با مواضع تهران در خصوص حرکت به سمت جهان چند قطبی و وضع بغرنج رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

مرندی: رژیم اسرائیل در مخمصه گیر افتاده / ایران به دنبال یک جهان چند قطبی است

مجری شبکه راشاتودی در مصاحبه با محمد مرندی از او درباره مواضع برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی در خصوص لزوم تقویت روابط با روسیه و چین سوال کرد.

در بخشی از مصاحبه راشاتودی با این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل، مجری این برنامه درباره اقدامات ایران برای حرکت به سمت جهان چند قطبی و همچنین جنجال‌های غربی‌ها و متحدانش علیه ماهیت برنامه هسته‌ای ایران سوال کرد.

مجری راشاتودی گفت: «اینطور به نظر می‌رسد که ایران در حال تعیین مسیر خاص خود در جهان و حرکت به سمت جهان چند قطبی در حال پدیدار شدن است. پروفسور! انرژی اتمی برای ایران خیلی مهم است و برای بسیاری از کشورها در سراسر جهان هم مهم است. واشنگتن دوست دارد بگوید که ایران شاید انرژی اتمی بخواهد اما دنبال سلاح اتمی هم شاید برود. پروفسور هم اکنون 9 کشور در جهان هستند که سلاح اتمی دارند، روسیه، آمریکا، اسرائیل، چین، هند، پاکستان. واقعا چه تفاوتی ایجاد می شود اگر ایران به این فهرست اضافه شود؟»

محمد مرندی در جواب گفت: «ایران می‌توانست سلاح اتمی ایجاد کند و این توانمندی را برای سال‌های طولانی داشته است اما تصمیم گرفته که چنین کاری را انجام ندهد. در واقع، یک دلیل خوب درباره صداقت ایران و بی صداقتی آمریکا این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دائما در جریان مذاکرات وین می‌گفتند که برنامه هسته‌ای ایران بیش از حد پیشرفت کرده و هیچ زمانی دیگری برای مذاکرات باقی نمانده و ما باید همین الان مذاکرات را به اتمام رسانده به توافق برسیم چرا که اگر چنین نکنیم، بسیار دیر خواهد شد. آنها دائما تهدید می‌کردند و به جامعه بین‌المللی درباره تهدید ادعایی برنامه صلح آمیز هسته‌ای اریان هشدار می‌دادند. خوب از زمانی که آنها میز مذاکرات را ترک کردند آنها به هشدار دادن پایان دادند، به هشدار دادن درباره این تهدید قریب الوقوع (ادعایی) درباره برنامه هسته‌ای ایران و آنها هیچ چیزی نمی‌گویند و روی اوکراین تمرکز کرده‌اند. اگر برنامه هسته‌ای ایران چنین تهدیدی بود که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها دائما درباره آن حرف می‌زدند. البته که چنین تهدیدی وجود نداشت چرا که آنها دروغ می‌گفتند و همه ما می‌دانیم که آنها دروغ می‌گویند. مشخص و واضح است که برنامه هسته‌ای ایران، یک برنامه صلح آمیز است و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از برنامه هسته‌ای ایران به عنوان ابزاری برای انزوای و به حاشیه راندن ایران و تهمت زنی علیه این کشور استفاده می‌کنند همچنان که در موضوعات مرتبط با حقوق بشر و دیگر موضوعات هم همین کار را می‌کنند. خصومت آنها با ایران آنقدر زیاد است که آنها همیشه راهی برای اهریمن سازی از ایران پیدا می‌کنند و دلیل آن اساسا این است که ایران به دنبال یک جهان چند قطبی است».

مجری راشاتودی سوال کرد: «در چند روز گذشته وزیر اطلاعات اسرائیل گزارشی منتشر و در آن تاکید کرد که اسرائیل باید اولویت‌های راهبردی خود را تعدیل کند و باید روابط خود با روسیه و چین را بهبود بخشیده و تقویت کند چرا که یک جهان چند قطبی در حال پدیدار شدن است. (او) در واقع می‌گوید که مکانیسم‌های قدرت در حال تغییر یافتن به سمت شرق است. آیا این اظهارنظر جالبی از سوی اسرائیل نیست؟ آیا اینطور به نظر نمی‌رسد که اسرائیل در حال اذعان و به رسمیت شناختن یک جهان چند قطبی است؟ پرفسور! قرائت شما از این اظهارنظر چیست؟»

محمد مرندی در پاسخ به این سوال بر وضعیت بغرنج رژیم صهیونیستی در زمینه تقویت روابط با روسیه و چین تاکید کرد چرا که آمریکا به عنوان حامی اصلی این رژیم از تحرکات تل‌آویو برای روابط تنگاتنگ با مسکو و پکن حمایت نمی‌‎کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران گفت: «رژیم اسرائیل واقعا در مخمصه گیر کرده است برای اینکه اگر آنها حرکت به سمت روسیه یا چین انتخاب کنند، این حرکت آنها قطعا باعث خوشحالی آمریکایی‌ها نخواهد شد. رژیم اسرائیل به ایالات متحده مقید است و به حمایت‌های آمریکا و اروپا مقید است در نتیجه اگر آنها حرکت به سمت مسیر متفاوتی را انتخاب کنند، آنها حمایت غرب را از دست خواهند داد. به نظر من آینده رژیم اسرائیل پر از چالش‌های بزرگ است و به نظر من هر چه به سمت آینده پیش برویم آنها در موقعیت فزاینده سختی قرار خواهند گرفت. از منظر ایران، اقدام هوشمندانه این خواهد بود که به آپارتاید پایان داده شود». /فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها