افشای کمپین اطلاعاتی پنهان امریکا علیه ایران/ آشوب‌های ایران نتیجه‌ای ندارد

کد خبر: 1194259

بنیاد هریتیج در گزارشی انتقادی نسبت به رفتار دولت بایدن در قبال ایران، راهکار‌هایی را برای افزایش محاصره اقتصادی و کاهش قدرت ایران ارائه کرد.

افشای کمپین اطلاعاتی پنهان امریکا علیه ایران/  آشوب‌های ایران نتیجه‌ای ندارد

به گزارش فارس، بنیاد هریتیج طی مقاله‌ای با اذعان به شکست دیپلماسی هسته‌ای دولت بایدن در برابر ایران، به عنوان پلن بی توصیه کرد بایدن برای تأمین منافع امریکا، حامی آشوب‌ها در ایران باشد و همزمان با پیشرفت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای کشور مقابله کند. نویسندگان این مقاله جیمز فیلیپس و پیتر بروکس (کارمند سابق سیا) از پژوهشگران ارشد اندیشکده هریتیج هستند.

جیمز فیلیپس، کارشناس ارشد امور خاورمیانه در بنیاد هریتیج است. پیتر بروکس کارمند سابق سیا و کارشناس حوزه تسلیحات کشتار جمعی و ضداشاعه در بنیاد هریتیج است. بروکس به دفعات برای ارائه مشورت به کمیته‌های تخصصی کنگره امریکا دعوت شده و در وزارت خارجه دولت جرج بوش پسر مشغول کار بوده است.

در ادامه محور‌های اصلی گزارش «زمان برای پلن بی فرارسیده» ارائه شده است.

 برجام را احیا نکنیم، ایران را مهار کنیم

فیلیپس و بروکس در گزارش بنیاد هریتیج با هدف حذف برجام تأکید دارند: احیای برجام، امنیت امریکا و متحدانش را از طریق غنی‌سازی، توانمندسازی ایران و نایبانش تضعیف می‌کند و امریکا با حذف فشار حداکثری دولت ترامپ، هزینه‌های ایران برای ادامه پیشرفت هسته‌ای را کاهش داده است. امریکا و شرکایش باید فشار را بر ایران تشدید و اعلام کنند برجام مرده است. سخت‌تر شدن سیاست‌های امریکا برای طولانی‌مدت به مهار تهدید‌های چندوجهی (هسته‌ای، منطقه‌ای، بین‌المللی و نیابتی) کمک می‌کند. امریکا نیاز به استراتژی واقعی‌تر و فعال‌تر برای بازدارندگی، مهار و شکست تهدید‌های ایران دارد.

 آشوب‌ها در ایران رهبر ندارد

این دو نویسنده معتقدند: بعید است که شورش کنونی ایران به یک انقلاب موفق تبدیل شود. اتحاد نیرو‌های کلیدی امنیت داخلی و عدم‌وحدت سازمانی و رهبری ملی در میان معترضان از دلایلی است که آشوب فعلی منجر به انقلاب نمی‌شود. هر موج مخالفت مدنی می‌تواند یک لایه از مشروعیت حاکمیت ایران را سلب کند. با اینکه کارکنان صنعت نفت به اعتراضات نپیوستند، فوران فزاینده اعتراضات در آینده می‌تواند به پایگاه حامیان جمهوری اسلامی آسیب بزند. اگر دولت رئیسی از این دور از اعتراضات عبور کند، باز هم در آینده با دیگر اعتراضات روبه‌رو خواهد شد.

 اهداف کمپین اطلاعاتی پنهان و آشکار علیه ایران

هریتیج در گزارش خود تأکید دارد: دولت امریکا برای حمایت از معترضان در ایران باید مانع دسترسی ایران به دارایی‌های خود و رفع تحریم‌های ایران شود. امریکا باید با ایجاد کمپین اطلاعاتی پنهان و آشکار، اولویت نادرست حاکمان و سیاست خارجی تهاجمی ایران را عامل تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات اقتصادی معترضان معرفی کند. معرفی سرمایه‌گذاری منطقه‌ای ایران به عنوان انحراف از حکومت‌داری از دیگر اهداف این کمپین باشد. اعطای مجوز برای صدور فناوری مناسب برای کمک به دسترسی به شبکه‌های اجتماعی در ایران و کمک به افزایش هزینه‌های بلندمدت داخلی و تقویت خطرات سیاسی منجر به تغییر رژیم نخواهد شد، اما احتمال وقوع آن را بالا خواهد برد.

 اروپا مکانیسم ماشه علیه ایران را فعال کند

این گزارش علاوه بر متهم کردن ایران به نقض برجام، به نقل از مؤسسه «علم و امنیت بین‌الملل» یا «ISIS» مدعی است «زمان گریز هسته‌ای» ایران اکنون عملاً «صفر» است. گزارش تأکید دارد اگرچه ایالات متحده دیگر عضو برجام محسوب نمی‌شود، اما فرانسه، آلمان و بریتانیا همچنان در این توافق مشارکت دارند و می‌توانند تحریم‌های چندجانبه سازمان ملل علیه ایران بر اساس این توافق را مجدداً به صورت خودکار اعمال کنند. با استناد به گزینه مکانیسم ماشه، متحدان اروپایی، تهران را مجبور خواهند کرد بهای بیشتری را برای نقض تعهدات منع اشاعه طبق توافق پادمان هسته‌ای و همچنین برجام بپردازد.

 ایجاد سیستم دفاع هوایی یکپارچه علیه ایران

نویسندگان بنیاد هریتیج معتقدند: همکاری امریکا با متحدان و شرکا برای ایجاد یک موازنه قدرت نظامی منطقه‌ای بسیار مطلوب، به ویژه در دفاع هوایی و موشکی از ضروریات است. ایران از مواضع خود عقب نمی‌نشیند، مگر تهدیدی نسبت به قدرت ایران صورت بگیرد و با ایران قاطعانه مقابله کند. اگر دولت بایدن می‌خواهد از منافع ملی امریکا در برابر تهدیدات ایران محافظت کند، باید به جای انگیزه دادن به اقدامات ایران، بیشتر روی بی‌انگیزه کردن تمرکز کند. تهران معنای قدرت را درک می‌کند. دولت باید پنتاگون را ملزم به تقویت امنیت متحدان و شرکای منطقه‌ای امریکا از جمله بحرین، اسرائیل، عربستان و امارات کند. فروش تسلیحات یکی از راه‌های دفاع در برابر موشک‌های بالستیک و کروز ایران است و سیستم دفاع یکپارچه هوایی، امنیت نیرو‌های امریکا در منطقه را افزایش می‌دهد. گسترش پیمان آبراهام در دستور کار قرار بگیرد. گسترش چنین چارچوب دیپلماتیکی موجب افزایش مشارکت امنیتی و منطقه‌ای اسرائیل با اعراب خواهد شد و نتیجه آن بازدارندگی و حتی شکست نایبان ایران خواهد شد.

منبع: روزنامه جوان

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها