وحیدی: ایران به دلیل موقعیت اقلیمی خود شاهد حوادث گوناگونی بوده است

کد خبر: 1194702

وزیر کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط آب و هوایی از بدو پیدایش همواره شاهد وقوع حوادث طبیعی گوناگون بوده است.

وحیدی: ایران به دلیل موقعیت اقلیمی خود شاهد حوادث گوناگونی بوده است

وزیر کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط آب و هوایی از بدو پیدایش همواره شاهد وقوع حوادث طبیعی گوناگون بوده است.

احمد وحیدی وزیر کشور به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی در پیامی نوشت: پنجم دی ماه سالروز وقوع زلزله غم بار بم در سال ۱۳۸۲ است که در آن هزاران نفر از مردم نجیب کشورمان ظرف مدت چند ثانیه به کام مرگ فرو رفتند. علیرغم گذشت چندین سال از آن حادثه حزن آور هنوز هم یاد و خاطره آن عزیزان در اذهان عمومی باقی مانده است. اما به یقین آنچه که می‌تواند تلخی این مصائب را کاهش دهد، درس آموزی از گذشته برای همه اعم از مسئولین و مردم و برداشتن گام‌های عملی برای ساختن جامعه‌ای ایمن است.

نایب رئیس شورای عالی مدیریت بحران کشور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی ویژه و شرایط آب و هوایی از بدو پیدایش همواره شاهد وقوع حوادث طبیعی گوناگون بوده است. وقوع هرساله زلزله‌های مرگبار، سیل‌های ویرانگر، خشکسالی و کم آبی‌های طولانی و گسترده و بحران ریزگرد‌ها تنها نمونه‌هایی از سیمای واقعی حوادث طبیعی کشور است.

وحیدی اضافه کرد: متأسفانه بررسی‌های آماری بیانگر روند افزایشی در تعداد و پیچیدگی رخداد‌ها است. دلیل این موضوع وجود آسیب پذیری‌های فیزیکی، اقتصادی و زیست محیطی است که تداوم وضعیت موجود می‌تواند روند توسعه کشور را با چالش اساسی مواجه کند.

وی یادآور شد: شعار امسال براساس شرایط کنونی جامعه و نیاز به همراهی و پشتیبانی بیش از پیش از خادمین ملت؛ «دولت و ملت همدل و همزبان، ایمنی ایران اسلامی» نامگذاری شده است. بر این اساس به همه دست اندرکاران و همکاران محترم دراین عرصه مهم توصیه می‌کنم با تمرکز بر عوامل بهم پیوسته و در حال رشد ریسک حوادث مانند شهرنشینی و توسعه شهری بی برنامه، مدیریت ضعیف کاربری زمین، مهاجرت و تغییر اقلیم به تعیین برنامه‌های عملی برای افزایش تاب آوری جامعه و کاهش تلفات جانی و خسارات اقتصادی ناشی از وقوع حوادث طبیعی اقدام کند.

وزیر کشور بیان کرد: قطعاً گردآوری و ثبت سیستماتیک آثار و خسارات، ارزیابی و تحلیل ریسک، تعیین و پایش خطوط مبنا برای ارزیابی پیشرفت‌ها موثر خواهد بود. همراهی و اهتمام ملت بزرگوار در یاری رساندن به همدیگر در حوادث طبیعی، آموزش عمومی، حمایت از ابتکارات و فعالیت‌های علمی، تدوین دستورالعمل‌ها و اجرای آنها، نظارت بر ساخت و ساز ها، ظرفیت سازی نهادی و نیروی انسانی، به کارگیری تجهیزات و ابزار‌های لازم، استفاده از فناوری‌های نوین، توسعه سیستم‌های هشدار و پایش و اتخاذ سیاست‌های راهبردی از جمله مواردی است که زمینه را برای نیل به اهداف مورد نظر فراهم می‌آورد که لازم است دست اندرکاران امر مدیریت بحران با همکاری و هماهنگی بیش از پیش و با حساسیت موضوع را پیگیری کنند.

وحیدی افزود: در پایان ضمن گرامیداشت مجدد یاد و خاطره درگذشتگان زلزله اندوهناک بم و تشکر و قدردانی از همه کسانی که در مراحل نجات، امداد، کمک رسانی و بازسازی مناطق آسیب دیده ناشی از مخاطرات طبیعی و تأمین سرپناه دائمی برای آسیب دیدگان حادثه تلاش نمودند از درگاه پروردگار قادر متعال برای تلاشگران عرصه ایمنی جامعه صحت، سعادت و توفیق هرچه بیشتر دراین مسیر ارزشمند را مسالت دارم./باشگاه خبرنگاران

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها