علت کسری بودجه از دید آزادی‌خواه نماینده مجلس

کد خبر: 1194954

عضو فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی تسهیلات تکلیفی بر بانک‌ها را از علل مهم بروز کسری بودجه خواند و بر لزوم کاهش تسهیلات بانکی در بودجه ۱۴۰۲ تأکید کرد.

علت کسری بودجه از دید آزادی‌خواه نماینده مجلس

حجت‌الاسلام «احد آزادی‌خواه»  درباره عوامل بروز کسری بودجه و تورم در لایحه بودجه گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به هیچ عنوان مسائلی که پایه پولی را افزایش می‌دهد نباید گنجانده شود. چرا که افزایش پایه پولی منجر به تورم، گرانی و افزایش قیمت ارز خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس با تأکید بر اینکه برای بودجه سال آینده به هیچ عنوان نباید استقراض از بانک مرکزی انجام شود، گفت: استقراض از بانک مرکزی بدون پشتوانه سبب خسارت به پیکر اقتصاد خواهد بود.

وی ادامه داد: نکته سوم نیز تلاش برای توسعه صادرات غیرنفتی است تا معدل صادرات نفتی پایین آمده و صادرات محصولات غیرنفتی افزایش یابد که سبب افزایش ارز، افزایش ارزش پول ملی و کاهش وابستگی کشور به نفت خواهد شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سومین نکته حفظ هویت صندوق توسعه ملی است. یعنی از وعده‌های غیر ضروری پرهیز کنیم و از صندوق توسعه ملی استقراض نکنیم.

وی با اشاره به چهارمین موضوع درباره عوامل بروز کسری بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ اظهار داشت: سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران از درآمدهای نفتی کاملا دچار ابهام است که باید در بودجه سال ۱۴۰۲ شفاف شده و گردش خزانه برای همه خروجی‌ها وجود داشته باشد.

آزادی‌خواه درباره اینکه تسهیلات تکلیفی به بانک‌ها چه میزان در ایجاد کسری بودجه اثرگذار است، گفت: تسهیلات تکلیفی به بانک‌های یکی از چالش‌های اثرگذار در کسری بودجه است.

وی ادامه داد: بانک‌ها اعلام می‌کنند که امکان تحقق تعداد بالای تکالیف تسهیلاتی را ندارند لذا بهتر است در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این تکالیف کاهش یابد.

این نماینده مجلس درباره اینکه در جنگ اقتصادی فعلی چه مسائلی باید در لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار بگیرد،‌ عنوان کرد:‌ در لایحه بودجه تراز بودن درآمدها و هزینه‌ها بسیار مهم است و باید به نحوی لایحه تدوین شود که هزینه‌ها از درآمدها بیشتر نشده تا مجبور به اضافه کردن متمم به لایحه بودجه نشویم.

آزادی‌خواه خاطرنشان کرد:‌ هر ساله درصد قابل اعتنایی از لایحه بودجه در بخش هزینه‌ها در نظر گرفته شده و لازم است دولت با چابک‌سازی هزینه‌ها را کم کند. برای کم شدن هزینه‌ها نیز راه‌های زیادی وجود دارد از جمله فروش املاک تملیکی که هر ساله در لایحه بودجه در نظر گرفته می‌شود ولی اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها