«فردا» گزارش می‌دهد:

آیا ماجرای سال 2015 تکرار می‌شود؟/ تکرار بازی برجامی نتانیاهو

کد خبر: 1195548

طبق آنچه رسانه ها و منابع موثق تحلیلی گزارش داده‌اند، مقامات آمریکایی در دیدارهای مکرر خود با مقامات تل‌آویو اذعان کرده‌اند که راهکاری جز دیپلماسی و مذاکره برسر برنامه هسته ای ایران وجود ندارد.

آیا ماجرای  سال 2015 تکرار می‌شود؟/ تکرار بازی برجامی نتانیاهو

گروه سیاست سایت فردا/ حنیف غفاری: سرانجام با موافقت کنست( پارلمان رژیم صهیونیستی)، نتانیاهو در راس معادلات اجرایی تل آویوقرار گرفت تا فصل نوینی از بحران دراراضی اشغالی کلید بخورد. تانیاهو در سخنرانیخود در کمست، مواجهه با  برنامه هسته‌ای ایران، گسترش پیمان ابراهیم و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی را در زمره اهداف اصلیخود اعلام کرد. مراسم تحلیفدولت نامشروع نتانیاهو در کنست در حالی آغاز شد که مهم‌ترین محور سخنرانیاو ،  بر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متمرکز بود. وی در این خصوص مدعی شد: «جمهوری اسلامی در تلاش است با ساخت بمب اتم، امنیت و موجودیت اسرائیل را از بین ببرد.مهم ترین اولویت من،   نابودی کامل پروژه هسته‌ای تسلیحاتی!ایران خواهد بود. تمام تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف خواهیم کرد».

این نخستین بار نیست که نخست وزیررژیم اشغالگر قدس سخن از نابودی پرژه های تسلیحاتی ایران به میان می آورد! بیان این سخنان از سوی نتانیاهووحتی سیاستمداران تندروی دیگر صهیونیستی مانند آویگدور لیبرمن مسبوق به سابقه بوده است. فراموش نکنیم که نتانیاهو به جز اواخر دهه ۹۰ میلادی، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ هم به مدت ۱۲ سال بر مسند نخست وزیری رژیم اشغالگر قدس تکیه زده بود. در طول این مدت، بارها تهدیداتی از سوی نتانیاهو علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد اما به دلیل ضعف ذاتی، داخلی، منطقه ای و بین المللی رژیم اشغالگر قدس فعلیت پیدا نکرد. فراتر ازآن، نهادهای امنیتی و نظامی رژیم اشغالگر قدس بارها به نتانیاهو ودیگرمقامات سیاسی این رژیم هشدار داده اند که هرگونه تقابل مستقیم با فعالیت هسته ای ایران متناظر با پاسخ صریح تهران و نابودی دیمونا ( پایگاه و منطقه هسته ای رژیم صهیونیستی ) و حتی فراتر از آن، بروز تنشی غیر قابل کنترل در دیگرمناطق اشغالی همراه خواهد بود.

در جریان نبرد سال 2021 میلادی میان حماس و رژیم صهیونیستی، هزاران موشک قسام به سوی تل آویو و حیفا شلیک شد که بسیاری از آنها در این دو شهر فرود آمد. پس از پایان جنگ ، بسیاری از ژنرالها  و استراتژیستهای نظامی رژیم صهیونیستی اذعان کردند که قدرت بازدارندگی این رژیم در ابعاد گوناگون ( موشکی، تسلیحاتی و....) تضعیف شده و در چنین شرایطی ، تل آویو آمادگی ورود به هیچ گونه منازعه منطقه ای گسترده  ای را ندارد

نکته مهم تر، به شرایط حاکم بر  اراضی اشغالی باز می گردد. استقرار نتانیاهو در مسند قدرت منتج به بروز بحرانهای سختی در معادلات امنیتی تل آویو خواهد شد که یکی از آثار آن، بروز تنشهای داخلی و حتی خیابانی در اراضی اشغالی می باشد. قطعا در این معادله، نتانیاهو و شریک ائتلافی وی "بن گویر" قدرت تمرکز حداقلی برمعادلات داخلی تل آویو را از دست خواهند داد و خلق هرگونه بحران منطقه ای جدید، روند آسیب پذیری و سقوط آنها را تقویت خواهد کرد. از این رو بر خلاف آنچه نتانیاهو مدعی شده است،دستان وی اکنون نسبت به هر زمان دیگری دربرابر تهران بسته تر است. در این میان، مسئله مخالفت نتانیاهو و همراهانش با احیای توافق هسته ای کاملا محرز و مشخص است! در سال 2015 میلادی نیز نتانیاهو نهایت تلاش خود را جهت جلوگیری از دستیابی به توافق برجام به کار گرفت. او حتی در سفر به واشنگتن بدون آنکه با باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دیدار کند، به کنگره رفت تا سخنرانی تاثیرگذاری را در جلوگیری ازانعقاد برجام صورت دهد اما در مجموع تلاش وی ناموفق بود.

طبق آنچه رسانه ها و منابع موثق تحلیلی گزارش داده اند،مقامات آمریکایی دردیدارهای مکرر خود با مقامات تل آویو اذعان کرده اند که راهکاری جز دیپلماسی و مذاکره برسر برنامه هسته ای ایران وجود ندارد و صهیونیستها نیزباید این واقعیت را بپذیرند! در دوران نخست وزیری یائیر لاپید ، مقامات حزب دموکرات آمریکا تحت تاثیر روابطی که با جریان لیبرال در اراضی اشغالی داشتند، احیای برجام را تا برگزاری انتخابات سراسری در اراضی اشغالی به تاخیر انداختند اما اکنون، با حضور نتانیاهودر مسند قدرت میان رویکرد تاکتیکی کاخ سفید و تل آویو برسر برجام اختلافاتی بروز پیدا خواهد کرد. اوباما در دوران ریاست جمهوری خود نتوانست این اختلافات را مدیریت کندو بایدن و همراهانش نیز درا ین خصوص قدرت مانور چندانی ندارند. این تقابل گفتاری طی روزها و هفته های آتی بیش ازپیش خود را نشان خواهد داد،خصوصا آنکه زمزمه های چینش دوباره میز مذاکرات اکنون شنیده می شود!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها