«فردا» گزارش می‌دهد: رمزگشایی از گزارش شبکه فاکس‌نیوز

نگرانی صهیونیست‌ها از تناقضات برجامی آمریکا

کد خبر: 1195793

مقامات آمریکایی از یک سو با توجه به خروج از برجام، قدرت فعالسازی مکانیسم ماشه علیه ایران را ندارند و از سوی دیگر، همراهی آنها با سیاست‌های هسته ای ضدایرانی نتانیاهو مولد بحرانی سخت برای واشنگتن و تل آویو خواهد بود.

نگرانی صهیونیست‌ها از تناقضات برجامی آمریکا

گروه سیاست سایت فردا: شبکه فاکس‌نیوز که طیف جمهوریخواهان افراطی و لابی آیپک تسلط رسانه ای گسترده ای بر روی آن دارند،  در گزارشی با پرداختن به نقطه‌نظرات مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی به مواضع فعلی دولت بایدن در قبال مسئله هسته‌ای ایران پرداخته است. ارائه این تحلیل از آنجا اهمیت دارد که نشانگر رویکرد مخالفان احیای برجام درآمریکا و حساب ویژه ای است که آنها بر روی حضور نتانیاهو در تل آویوجهت جلوگیری از استمرار این روند ( احیای توافق هسته ای ) باز کرده اند.با این حال، فاکس نیوز و دیگر رسانه های مخالف احیای برجام در آمریکا، باتوجه به تجربه سال 2015میلادی ، یعنی زمان انعقاد توافق هسته ای با ایران معتقدند که دموکراتها در نهایت اقدام نهایی خود در قبال احیای توافق هسته ای را بدون کسب اجازه ازنتانیاهو صورت خواهند داد ! انگیزه های حزبی دموکراتها و نزدیک بودن مواضع نتانیاهو به جمهوریخواهان آمریکا، در این خصوص تاثیرگذار خواهد بود. شبکه فاکس نیوز می گوید  مقامات اسراییلی نگران هستند که صرف نظر آمریکا از تلاش برای احیای توافق هسته‌ای موقتی بوده و این توافق همچنان از مواردی اصلی باشد که دولت بایدن روی آن تمرکز دارد. این در حالی است که مقامات اینکشور در دو هفته اخیر اظهارات متناقضی در این زمینه داشته‌اند.

این تناقض گویی‌ها، بیشتر از سوی رابرت مالی، مسئول ارشد مذاکره کننده هسته ای آمریکا و ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور رخ داده است. این دو مقام آمریکایی، از یک سو تاکید دارند که احیای توافق هسته ای دیگر در اولویت حوزه سیاست خارجی این کشور قرار ندارد و از سوی دیگر ، احیای برجام را بهترین گزینه پیش روی واشنگتن تلقی می کنند. فارغ از آن، تناقضات رفتار برجامی آمریکا در دوحوزه دیپلماسی آشکار و دیپلماسی پنهان مورد توجه رسانه ها وتحلیلگران آمریکایی قرار گرفته است.در بخش دیگری از تحلیل شبکه فاکس نیوز، به همین تناقض مهم اشاره شده است: «یک مقام اسراییلی که در بحث‌های محرمانه پیرامون ایران مشارکت داشته است، به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت که دولت این رژیم می‌داند که برخلاف اظهارات بایدن، هنوز این تصور وجود دارد که در ماه‌های آینده، شاهد تحول چشمگیری در زمینه توافق هسته‌ای خواهیم بود».

واقعیت امر این است که حضور همزمان نتانیاهو در اراضی اشغالی و بایدن درکاخ سفید به مانند قبل، مولد تلاطم‌هایی در سیاست خارجی هر دو بازیگر( واشنگتن و تل آویو) خواهد بود،خصوصا اینکه نتانیاهو اولویت کابینه ائتلافی جنجالی خود را مواجهه با فعالیتهای هسته ای ایران اعلام کرده است. بدیهی است که مقامات صهیونیستی و آمریکایی هر دو نسبت به هزینه هر گونه تقابل ومواجهه خطرناکی با فعالیتهای هسته ای ایران آگاه هستند زیرا در این صورت "محاسبه واکنش ایران"خارج از توان و تصور دستگاههای امنیتی و نظامی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. در چنین شرایطی بایدن که قصد دارد تمرکز خود را برای حضور دوباره در مسند قدرت ( در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024) دوچندان سازد، از اینکه پاسوز سیاستهای افراطی نتانیاهو در قبال ایران شود شدیدا هراس دارد،خصوصا آنکه به خوبی از عطش نخست وزیرکنونی اسرائیل در خصوص پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی باخبر است.

در این میان ، مقامات آمریکایی از یک سو با توجه به خروج از برجام، قدرت فعالسازی مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران را ندارند و از سوی دیگر، همراهی آنها با سیاستهای هسته ای ضد ایرانی نتانیاهو نیزمولد بحرانی سخت برای واشنگتن و تل آویو خواهد بود. در چنین شرایطی اتاقهای فکر آمریکایی اکثرا معتقدند چاره ای جز احیای توافق هسته ای برای آمریکا وجود ندارد،حتی اگر رژیم صهیونیستی با آن مخالف باشد. در این میان، برخی سناتورهای جمهوریخواه مانند تدکروز، لیندسی گراهام و تام کاتن قطعا در صدد تقویت مواضع ضد برجامی در آمریکاو جلوگیری از احیای توافق هسته ای برخواهند آمد. فراموش نکنیم که بسیاری از سناتورهای جمهوریخواه و حتی برخی سناتورهای دموکرات مانند بن کاردین و باب منندز، حضور خود در کنگره را محصول حمایت لابی آیپک می دانند و از این رو، به دستور این لابی ( که رابطه ای بسیار نزدیک با نتانیاهو دارد )،نهایت تلاش خود را در راستای همسان سازی مواضع ضد برجامی درواشنگتن و تل آویو صورت می دهند، هرچند که یک بار تلاش این سناتورها در زمان انعقاد توافق اولیه هسته ای به بن بست رسیده است!

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها