درخواست نماینده مجلس از وزارت خارجه

کد خبر: 1195973

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بر ضرورت همکاری وزارت خارجه برای پیگیری منطقه‌ای معضل آلودگی هوا تاکید کرد.

درخواست نماینده مجلس از وزارت خارجه

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس بر ضرورت همکاری وزارت خارجه برای پیگیری منطقه‌ای معضل آلودگی هوا تاکید کرد.

سمیه رفیعی  با بیان اینکه بر اساس گزارش منتشر شده اخیر از سوی کارشناسان مستقل سازمان ملل، اثر تحریم‌ها در آلودگی هوای ایران بسیار زیاد بوده است که کیفیت سوخت و سیستم حمل و نقل از موارد مطروحه بود، گفت: اگر قرار باشد خودرویی وارد کنیم سایه تحریم‌ها برقرار است و در حوزه فیلتراسیون صنایع بزرگ تحریم ها در قطعات و تجهیزات نیروگاهی خیلی تاثیرگذار است هر چند شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اقداماتی در این رابطه انجام داده‌اند.

رفیعی ادامه داد: نقش دستگاه دیپلماسی به شدت تعیین کننده است تا از این گزارش‌های جهانی برای منافع کشور خصوصا در مذاکرات جدی سیاسی استفاده کند.

وی با اشاره به حضورش در‌ نشست تغییرات اقلیمی با حضور اتحادیه اروپا و‌ کشورهای عضو مِنا گفت: در حوزه تغییرات اقلیمی باید یک رصد منطقه‌ای داشته باشیم که این مساله در منطقه مِنا به شدت احساس می‌شود.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس یادآور شد: اولین ابزار برای مدیریت تغییرات اقلیمی، رصد آن است حال چطور می‌توان اقدام بین‌المللی کرد در حالی که هنوز اطلاعات پایه خودمان درست نیست؟

وی با بیان این که با همه تحریم‌ها، ایران نسبت به کشورهای منطقه در حوزه رصد آلودگی هوا پیشرو است هرچند در تعمیر و‌ نگهداری‌ ایستگاه های سنجش آلودگی هوا مشکلاتی داریم تصریح کرد: این در حالی است که کشور عراق تنها یک ایستگاه سنجش و کشورهای سوریه و سودان که ایران متاثر از ریزگردهای آنهاست و عملا هیچ ایستگاهی برای پایش و رصد ندارند.

رفیعی افزود: در گزارش نهایی نشست تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا و‌ کشورهای عضو مِنا، پیشنهاد ایران برای ایجاد یک شبکه پایش و رصد تغییرات اقلیمی در منطقه مصوب شد که در صددیم هرچه سریعتر جلسه‌ای با حضور وزیر خارجه برگزار شود که این مصوبه را پیگیری کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که باید آلودگی هوا اولویت تصمیم‌گیران باشد تصریح کرد: نمی‌شود وزیر صمت بیاید و یک مهلتی برای یک بخش آلوده کننده بگیرد و این تصمیم خلاف مُر قانون هوای پاک باشد بعد شعار مقابله با آلودگی هوا بدهیم؛ این موضوع مدیریت آلودگی هوا محسوب نمی شود./خانه ملت

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها