آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی

کد خبر: 1196256

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی را تشریح کرد و گفت: این پرونده ۹۴ متهم از آمریکا دارد و نفرات اصلی آن ترامپ، پمپئو و مکنزی‌اند.

 آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی را تشریح کرد و گفت: این پرونده ۹۴ متهم از آمریکا دارد و نفرات اصلی آن ترامپ، پمپئو و مکنزی‌اند.

کاظم غریب آبادی در گفتوگوی ویژه خبری درباره آخرین وضعیت پرونده ترور سردار سلیمانی در محاکم‌ جهانی گفت: دو پرونده کیفری در درون نظام قضایی عراق و ایران برای رسیدگی به این جنایت مفتوح است. در درون نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران، پرونده در دادسرای امور بین‌الملل تهران مفتوح است. ما کمیته تحقیق مشترکی را فیمابین دستگاه های قضایی دو کشور در سال گذشته ایجاد کردیم و سه دور نشست این کمیته در بغداد و  تهران برگزار شد و هفته قبل تفاهم کردیم که چهارمین دور نشست کمیته را در تهران در اوایل هفته بعد برگزار کنیم. در چارچوب این کمیته مشترک تبادل اطلاعات و مستندات بسیار خوبی بین دو دستگاه قضایی انجام شد و بر اساس همین مستندات به همکاران قضایی ما کمک شد که تحقیقات خود را تقریبا بسوی تکمیل پیش ببرند.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: پیش‌بینی ما این است که بعد از دور چهارم گفتگوها بین ایران و عراق کیفرخواستی که همکاران قضایی ما در چارچوب دادسرای امور بین الملل در حال تهیه هستند، رو به نهایی شدن خواهد رفت. البته چارچوب اصولی و محتوای اصلی کیفرخواست نگارش شده و همکاران ما مشغول بازبینی و نهایی کردن آن هستند و داده هایی که از تیم عراق در هفته بعد دریافت خواهیم کرد، در این کیفرخواست مد نظر قرار می‌گیرد و ان شاءالله هفته آخر دی ماه یا هفته اول بهمن ماه، این کیفرخواست به دادستان تهران ارایه خواهد شد  و از آن طریق به دادگستری تهران برای رسیدگی و ارجاع به شعبه مورد نظر ارسال خواهد شد.

وی درباره متهمان این پرونده گفت: کیفرخواست بر متهمان آمریکایی تمرکز دارد و این پرونده ۹۴ متهم از آمریکا دارد و تمامی مستندات لازم جمع‌آوری شده و سه جلد کامل راجع به ۹۴ متهم آماده هست و نفرات اصلی آن ترامپ، پمپئو و مکنزی‌اند. هیچکس مصون از رسیدگی قضایی نیست و کیفرخواستی که تهیه می‌شود کاملا اتهامات را متوجه ۹۴ نفر و بویژه آن ۳ نفر کرده و هیچ مانعی را پیش روی خودمان در نظام قضایی نمی‌بینیم.

غریب‌آبادی تصریح کرد: نیابت‌های قضایی برای هفت کشور دیگر ارسال شده و این پرونده متهمانش فقط آمریکایی نیستند. البته متهمان اصلی آن آمریکایی هستند اما آنها همدستان و مباشرانی از کشورهای دیگر داشتند مثلا از برخی کشورهای منطقه و از دو کشور اروپایی مثل آلمان و انگلیس و متاسفانه این نیابت‌های قضایی را این کشورها پاسخ ندادند و سوالات و درخواست ارسال مستندات از سوی بازپرس پرونده به این کشورها ارسال شده است و اخیرا هم از طریق وزارت خارجه فشار را بر این کشورها افزایش دادیم که در هر صورت باید جوابی به این نیابت‌ها بدهند. این پرونده می‌تواند در مورد سایر متهمان از کشورهای دیگر ادامه پیدا کند که فاز بعدی آن است.

وی ادامه داد: ما برای همکاران قضایی‌مان در عراق احترام قایلیم و تا الان همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و اخیرا خانواده‌های شهدای عراقی، اتهاماتی را متوجه پنج نفر دیگر در عراق کردند و ما اصرار داریم که نظام قضایی عراق حتما باید به آن رسیدگی کند و درخواست تسریع در فرآیند رسیدگی را داریم و هرچه سریع‌تر آنها کیفرخواست خود را آماده و فرآیند محاکمه را در چارچوب نظام قضایی عراق آغاز کنند. در ایران هم ما مشخصات و مستندات راجع به نقش ۱۷ نفر از مسئولین سابق یا عراقی‌هایی را که دخیل بودند، به دستگاه قضایی عراق دادیم و در دور چهارم مستندات بیشتری تبادل خواهد شد و از همکاران عراقی می‌خواهیم به نقش این ۱۷ نفر هم در رسیدگی‌های خود بپردازند.

وی راجع به پیگیری‌های بین‌المللی هم گفت: در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳، جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت که اولین اقدام خود را انجام دهد و چندی قبل نامه‌ای از کانال دیپلماسی در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳ برای دولت آمریکا رسما ارسال شد که در آن نامه از مقامات آمریکایی خواسته شده که یا متهمان را برای محاکمه به جمهوری اسلامی ایران مسترد یا خودشان آنها را محاکمه کنند. ما مهلتی که برای دولت آمریکا  مقرر کرده بودیم را پاسخی ندادند و آن مهلت منقضی شده و مفهوم انقضای مهلت این است که ایران می‌تواند گام‌های بعدی را بر اساس کنوانسیون ۱۹۷۳ بردارد یعنی الان اختلاف بین دو کشور کاملا احراز شده است. طبیعتا گام‌های بعدی با جدیتی که در درون نظام ایران است، در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۳ برداشته خواهد شد./ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها