پیروی لندن از خودزنی ترامپ علیه سپاه

کد خبر: 1196408

یک نشریه انگلیسی به نقل از منابع ناشناس از تصمیم دولت لندن برای پیروی از خودزنی رئیس جمهوری سابق آمریکا در زمینه افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خبر داد.

پیروی لندن از خودزنی ترامپ علیه سپاه

 سه سال بعد از آنکه انگلیس درخواست کاخ سفید برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران را رد کرد، نشریه دیلی تلگراف در گزارشی ادعا کرد که این طرح مورد حمایت «سوئلا براورمن» وزیر کشور و معاونش در حوزه امنیت «تام توگندهات» قرار گرفته که یکی از حامیان اصلی گروهک تروریستی منافقین بشمار می‌رود. بر اساس گزارش ادعایی این نشریه انگلیسی، قرار گرفتن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی به این معناست که تعلق به آن، شرکت در جلسات و همچنین حمل نشان آن در ملاء عام جرم محسوب خواهد شد.

نشریه انگلیسی ادعا کرده که وزارت کشور به پرسش درباره صحت این خبر پاسخی نداده اما آنچه نقشه سپاه برای آدم‌ربایی یا قتل افراد در انگلیس نامیده می‌شود را دلیل اصلی تصمیم دولت نامیده است.

اما واقعیت این است که ضربه اخیر سپاه پاسداران به شبکه مرتبط با سرویس جاسوسی انگلیس در جریان آشوب‌های اخیر، مقام های دولت لندن را بشدت برآشفته کرده و فشارها برای قرار دادن نام این نهاد رسمی ایرانی به فهرست گروه‌های تروریستی خارجی دولت انگلیس را توسط گروه‌های معاند افزایش داده است.

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان یکشنبه هفته گذشته با صدور اطلاعیه‌ای از ضربه به شبکه سازمان یافته مرتبط با انگلیس و فعال در جریان آشوب‌های اخیر در این استان و دستگیری هفت لیدر و عنصر اصلی آن خبر داد.

در این بیانیه آمده است: با الطاف الهی و اقدامات دقیق اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان (عج) در سازمان اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان شبکه‌ای سازمان یافته با عنوان «زاگرس» که با هدایت مستقیم عناصری از کشور انگلیس و تشکیل تیم از عناصر فعال ضدانقلاب در داخل و خارج کشور به هدایت و راهبری توطئه‌های براندازی بویژه در جریان آشوب‌های اخیر می‌پرداختند، شناسایی و در یک عملیات موفق، ضربه خوردند.

این اطلاعیه افزوده است: در جریان ضربه به این شبکه، تعداد هفت نفر از عناصر اصلی و لیدرهای آن در داخل کشور که در امر برنامه‌ریزی، هدایت، تولید محتوا و اقدامات میدانی در اغتشاشات و آشوب های اخیر مشارکت داشتند، دستگیر و همزمان با اقدامات فنی و سایبری، گروه‌ها و کانال‌های مرجع آنان نیز از دسترس خارج و مسدود شد.

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان ادامه داد: همچنین بین عناصر دستگیر شده، برخی افراد دو تابعیتی نیز حضور داشته‌اند که مترصد فرار از کشور بودند اما قبل از هر اقدامی در تور سازمان اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان گرفتار و روانه زندان شدند.

این بیانیه تاکید کرد: سازمان اطلاعات سپاه در حال شناسایی و تعقیب سایر عناصر داخلی و خارجی این شبکه است که اطلاعات تکمیلی متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

در پی صدور این بیانیه، وزیر امور خارجه انگلیس از فرط دستپاچگی به انتشار توئیت‌های تکراری و اظهارات نخ‌نما درباره ایران متوسل و مدعی شد: ما از زمان مرگ مهسا امینی ۴۷ نفر را تحریم و ایران را از کمیسیون مقام زن سازمان ملل اخراج کردیم. او در اظهاراتی متناقض با توئیت پیشین خود که گفته بود سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور کامل در فهرست تحریم‌های انگلیس قرار گرفته است، افزود: به تحریم کامل سپاه ادامه می‌دهیم.

رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان انگلیس نیز در سخنانی که نشانگر خشم نامبرده از عملیات سپاه است، خواستار تحریم روزانه ایران شد. آلیسیا کرنز در واکنش به گزارش تلگراف ادعا کرد: تصمیم دولت درباره اعلام سپاه به عنوان یک گروه تروریستی ضروری بود و باید خیلی وقت پیش گرفته می‌شد.

این درحالیست که رسانه‌های گروهی انگلیس برای تحت‌الشعاع قرار دادن عملیات سپاه، به تکرار روایت‌های نخ‌نما درباره ایران از زبان کسانی چون نازنین زاغری متهم امنیتی که اسفند سال گذشته بنابه دلایل بشردوستانه و رافت حکومت اسلامی در آستانه عید سعید نیمه شعبان و نوروز باستانی آزاد شد، متوسل شدند.

جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود هشدار داده است که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود. ناصرکنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره گفته است که اظهارنظر مقام‌های اروپایی «در ارتباط با تصمیم برای تحریم سپاه، در ادامه اقدامات غیرسازنده و غیرمسئولانه این کشور است که ناشی از ادامه رویکرد غلط این‌ها در ارتباط با دولت و ملت ایران است.»

کنعانی تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نهاد نظامی رسمی جمهوری اسلامی است و امیدواریم دولت‌هایی که در این زمینه اقدامی دارند، به نتیجه اقدامات غیرسازنده خودشان توجه کنند و به طور خاص منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند.

در همین پیوند پیتر فورد سفیر پیشین انگلیس در سوریه که به دلیل مواضع غیرهمسو با دولت لندن از سوی رسانه‌های این کشور بایکوت شده است به ایرنا گفت که اصرار لندن برای تحریم کامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نشان دهنده «استیصال و ناتوانی انگلیس برای اعمال هر گونه نفوذ بر ایران است.» او همچنین محکوم نکردن شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را «ریاکاری» انگلیس در قبال قوانین بین‌المللی و حقوق بشر دانست.

«پتریک وینتور» سردبیر گروه سیاسی نشریه گاردین هم روز سه‌شنبه با انتشار پیامی در حساب توئیتری خود هشدار داد: اقدام بریتانیا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک گروه تروریستی، تبعاتی را برای مذاکرات هسته‌ای ایران که متوقف شده، خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی دولت های اروپایی با فشار زیادی برای قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی روبرو هستند افزود: اما دموکرات های ایالات متحده گفته‌اند در صورت لزوم برای تضمین دستیابی به توافق با ایران، نام سپاه را از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی خارج خواهند کرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها