رویکرد دوگانه آمریکا و تکرار ادعاهای ضد ایرانی/ دیپلماسی همچنان بهترین راه است

کد خبر: 1196527

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما گزینه ها را از روی میز حذف نخواهیم کرد و با شرکای خود از جمله رژیم صهیونیستی گفتگو خواهیم کرد.

رویکرد دوگانه آمریکا و تکرار ادعاهای ضد ایرانی/ دیپلماسی همچنان بهترین راه است

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است اما گزینه ها را از روی میز حذف نخواهیم کرد و با شرکای خود از جمله رژیم صهیونیستی گفتگو خواهیم کرد.

ما از اختیارات خود برای ایجاد اختلال در شبکه صادرات تسلیحات ایران از جمله پهپادهای این کشور استفاده و مقامات و نهادهای ایرانی را در این راستا تحریم کرده ایم.

آمریکا: دیپلماسی هنوز بهترین راه رسیدن به هدف‌مان در زمینه برجام است

آمریکا: دیپلماسی هنوز بهترین راه رسیدن به هدف‌مان در زمینه برجام است [کلیک و کشیدن برای جابجایی]

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اولین نشست خبری سال میلادی جدید، به سوالات خبرنگاران درباره موضوعات مرتبط به ایران پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا از جزئیات تلاش‌های مشترک جهت ترغیب اتحادیه اروپا به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران با خبر است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای جدید اسراییلی‌اش به آن اشاره کرده بود، گفت: ما مدام در این زمینه اقداماتی انجام داده و از اختیارات‌مان استفاده کرده‌ایم تا مانع سرازیر شدن و عرضه فناوری پهپادی ایران به دیگر کشورها در سراسر جهان، از جمله روسیه شویم. بدون پیش‌بینی آنچه در آینده رخ خواهد داد، من اطمینان دارم که اقدامات بیشتری در این زمینه انجام خواهیم داد.

پرایس ادامه داد: ما شاهد همین رویکرد از بسیاری از متحدان اروپایی‌مان هم بوده‌ایم. هر کشور اروپایی اختیارات منحصر به فرد خودش را دارد، اتحادیه اروپا هم به همین شکل است. وظیفه ما این است که میان این اختیارات و قابلیت‌ها هماهنگی ایجاد کنیم. گاهی ما اقداماتی انجام می‌دهیم که کمی متفاوت است اما در تمامی موارد، این اقدامات تکمیل‌کننده دیگری هستند.

علاوه بر این، خبرگزاری اوکراین فرم به نقل از پرایس نوشت: ما درباره تهدید فناوری پهپادی ایران و اشاعه این فناوری به کشورهای دیگر از جمله روسیه با شرکای اسراییلی‌مان صحبت‌ کرده‌ایم.

او افزود که این موضوع در رایزنی‌های هفته‌های اخیر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا و ایال هولاتا، مشاور امینت داخلی رژیم صهیونیستی مطرح شده بود.

ادعای واشنگتن و متحدانش مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین با ارائه پهپادهای جنگی «شاهد» به آن، از سوی مقامات ایران و روسیه رد شده است.

مقامات روسیه می‌گویند، این کشور از پهپادهای ساخت داخل در جنگ اوکراین استفاده می‌کند و اتهامات علیه روابط روسیه و ایران را «بی‌اساس» خوانده‌اند.

 

در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری این هفته‌اش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در آغاز سال نوی میلادی، بر اساس اخبار منتشر شده شاهد دور جدیدی از بمباران و حملات به اوکراین هستیم و در این ارتباط طرح اتهاماتی از سوی مقامات اوکراین علیه ایران  در رسانه‌ها بار دیگر مطرح شده نظر جمهوری اسلامی ایران در مورد این اظهارات و اتهامات چیست و از سوی دیگر با توجه به اینکه دور اول مذاکرات ایران و اوکراین در مورد ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات این کشور برگزار شده آیا زمانی برای برگزاری دور دوم تعیین شده است یا نه، بیان کرد: ما در ارتباط با تحولات اوکراین و اتهاماتی که مشخصا علیه ایران وارد می‌شود بارها دیدگاه خودمان را در سطوح مختلف بیان کردیم. همانطور که بارها گفتیم ایران بخشی از جنگ در اوکراین نیست و تکرار اتهامات واهی علیه ایران کمکی به حل این بحران نمی‌کند. ما بارها مقامات اوکراینی را به این موضوع توجه داده‌ایم که دست از اتهام زنی علیه ایران بردارند.

او با بیان اینکه در ارتباط با اتهامات واهی مطرح شده علیه تهران چندی پیش با ابتکار ایران گفت‌وگویی میان دو کشور صورت گرفت و در این ارتباط تبادل نظر انجام شد، گفت: تا کنون هیچ طرفی از جمله اوکراین و دیگر طرف‌هایی که علیه ایران اتهام مطرح می‌کنند مدارک و شواهدی مبتنی بر مشارکت ایران در این جنگ ارائه نکرده‌اند.

کنعانی ادامه داد: همانطور که بارها از سوی وزارت خارجه ایران اعلام شده است همکاری‌های دفاعی ایران با روسیه مبتنی بر منافع و مسائل مشترک و با رعایت قوانین و مقررات انجام می‌شود و سابقه این همکاری‌ها به پیش از آغاز جنگ بر می‌گردد.

بنا بر گزارش وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا، ند پرایس همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیام مشترک منتشر شده از سوی برخی چهره‌های ایرانی خارج از کشور درباره اتفاقات اخیر ایران در شبکه‌های اجتماعی و این که آیا با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره تشکیل «ائتلافی» علیه ایران، آیا آمریکا از آن حمایت خواهد کرد، گفت: این مسئله مربوط به مردم ایران است که چطور می‌خواهند بین خودشان هماهنگی ایجاد کنند، خواسته‌شان و هدفشان چیست. نقش و مسئولیت ما حمایت از آزادی بیان آن‌ها، آزادی تجمعات و دیگر حقوق و آزادی‌های جهانی است که متعلق به مردم ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به روی کار آمدن دولت جدید در رژیم صهیونیستی و قصد آن برای ممانعت از احیای توافق هسته‌ای[برجام]، آیا دولت بایدن نیز با توجه به تحولات اخیر و اظهاراتی که از سوی مقامات آمریکایی درباره سرنوشت برجام مطرح شده است، تا حدی در این زمینه هم‌سو با نظر مقامات رژیم اسراییل نیست، بیان کرد: ما همیشه بحث‌های متمرکز و مداومی درباره ایران، از جمله برنامه هسته‌ای آن با اسراییل داریم. هیچ کسی به اندازه رییس جمهور بایدن حامی امنیت اسراییل نیست و تعهد ما نسبت به امنیت اسراییل تزلزل‌ناپذیر است.

او با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران در بی‌نتیجه ماندن مذاکرات احیای توافق هسته‌ای، با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درباره برجام، ادعا کرد: منظور ما این بوده است که ایران فرصت بازگشتی سریع به پایبندی دوجانبه به برجام را از بین برده است. آن‌ها اخیرا در ماه سپتامبر، وقتی به توافی نهایی شده پشت کردند، این کار را انجام دادند. از آن موقع به بعد، برجام در دستور کار نبوده است.

پرایس با وجود آن که مقامات ایران تاکید کرده‌اند، تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد، افزود: با وجود این که برجام ماه‌ها در دستور کار نبوده است، آنچه هنوز واقعا پابرجاست، تعهد مطلق رییس جمهور بایدن نسبت به این است که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند. ما همچنان بر این باوریم که دیپلماسی بهترین راه رسیدن به این هدف است اما همیشه گفته‌ایم که قصد نداریم گزینه‌ها را حذف کنیم و درباره تمامی گزینه‌ها با شرکایمان، از جمله اسراییل، صحبت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با توجه به گزارش‌های موجود درباره این که دولت انگلیس قصد دارد سپاه پاسداران ایران را «سازمانی تروریستی» اعلام کند، این اقدام مورد حمایت آمریکا خواهد بود یا نه، گفت: ما متحدان و شرکایمان را تشویق می‌کنیم  که هر گونه اختیارات تحریمی قابل اجرا را بررسی کنند، از جمله اگر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران تحت قوانین خودشان باشد.

ایسنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها