رئیسی پس از 17 ماه به ترکیه می رود

کد خبر: 1196756

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه از اولین سفر رئیس جمهور کشورمان به آنکارا در آینده نزدیک خبر داد

رئیسی پس از 17 ماه به ترکیه می رود

بیش از 17 ماه از آغاز ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی گذشته است و او با سیاست خارجی جدید خود مبنی بر توجه ویژه به همسایگان سعی کرده از حوزه پیرامون ایران ، متحدان و دوستانی را برای همکاری های سیاسی و اقتصادی با تهران جذب کند اما به نظر می رسد نگاه رئیسی و دولتش به ترکیه آن چنان که باید مثبت نبوده و تا امروز سفری در سطح رئیس جمهور به ترکیه انجام نشده است . در این 17 ماه، رئیسی هیچ گاه به آنکارا سفر نکرده است، اتفاقی که در روابط سال های اخیر تهران وآنکارا  به ویژه از زمان روی کار آمدن رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور اسلام گرای ترک ها کمی غیر معمول به نظر می رسد، از آن عجیب تر این است که بدانیم اردوغان حدود 6 ماه قبل برای  سفری دوجانبه و نیز شرکت در اجلاس سه جانبه روند آستانه در تهران حضور یافت . ایران و ترکیه از دولت دوازدهم شورای عالی همکاری ها را به ریاست دو رئیس جمهور ایجاد کرده اند و کمیسیون های مشترک دو کشور نیز به صورت مرتب برگزار می شده اما کیست که نداند در حوزه روابط دیپلماتیک هیچ چیز جای سفر سران کشورها به پایتخت های همدیگر را نمی گیرد،به ویژه دو کشور ترکیه و ایران که صدها سال است با آرامش در کنار یکدیگر زندگی کرده و در میانه همه بحران ها و فراز و فرودهای منطقه ای و بین المللی ، روابط سیاسی و اقتصادی متوازن و بدون حاشیه و رو به پیشرفتی داشته اند.

حالا این روزها سفر رئیسی به ترکیه نیز در دستور کار دو کشور قرار گرفته و با این که یک هفته قبل چاووش اوغلو وزیرخارجه ترک ها گفته بود این سفر از سوی ایران به تعویق افتاده ، روز گذشته سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رئیسی طی هفته‌های آینده به ترکیه سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی که رسانه رسمی دولت ترکیه نیز است، ابراهیم کالین سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «NTV »، در باره زمان سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به ترکیه، گفت: تاریخ آن هنوز مشخص نیست اما ظرف هفته‌های آینده این سفر انجام خواهد شد.

«مولود چاووش‌ اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز هفته گذشته در نشست خبری سالانه خود با خبرنگاران در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره تعویق سفر برنامه ریزی شده سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به ترکیه گفته بود سفر رئیسی به درخواست طرف ایرانی به تعویق افتاده است. این مقام ترک در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره علت تعویق سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهور ایران به ترکیه اضافه کرد: امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی با من خواستار تعویق این سفر شد. امیرعبداللهیان همچنین با اعلام این که مایل به سفر رئیسی به ترکیه در سال جدید میلادی است، از آنکارا خواست تاریخ جدیدی را برای سفر مذکور هماهنگ کنند.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: ثبات در ایران نه تنها از بُعد اقتصادی و همکاری‌ های دوجانبه، بلکه از لحاظ امنیتی و مبارزه با قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی نیز برای آنکارا اهمیت دارد و ما بر ادامه ثبات، ایجاد صلح و آرامش و حل و فصل سریع مشکلات در ایران تاکید داریم.

گفتنی است رجب طیب اردوغان تیرماه امسال و در شرایط حساسی که نیروهای ترکیه برای عملیات نظامی در شمال سوریه و شرق حلب آماده می‌شدند، در صدر هیئتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی برای حضور در نشست کشورهای ضامن «روند صلح آستانه» و سفری دوجانبه در تهران حضور یافته بود. در این نشست ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران و روسیه نیز شرکت داشتند . پس از جلسه سه جانبه ، روسای جمهور ایران و ترکیه در دیداری دوجانبه در نشست «شورای عالی همکاری ایران و ترکیه» نیز حاضر شدند و روابط تهران- آنکارا را در حوزه های مختلف بررسی و پیگیری کردند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها