پاسخ خاندوزی به ادعای جدید روحانی

کد خبر: 1196759

وزیر اقتصاد شایعه برکناری اش را تکذیب کرد و به اظهارات اخیر حسن روحانی درباره تحویل خزانه پس از پایان دوره مسئولیت‌اش واکنش نشان داد.

پاسخ خاندوزی به ادعای جدید روحانی

 احسان خاندوزی در حاشیه جلسه دیروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ادامه سیاست شفافیت اقتصادی و صورت‌های مالی بخش‌های دولتی روز شنبه صورت‌های مالی ۲۰۷ شرکت دولتی - عمدتاً شرکت‌های وابسته به بانک‌های کشور - را برای اولین‌بار منتشر خواهیم کرد که در ادامه ۴۰۰ عنوان شفافیت شرکت‌های پیشین، به بیش از ۶۰۰ مورد انتشار می‌رسیم و امیدوارم تا فروردین رکورد شفافیت هزار شرکت دولتی را پشت سر بگذاریم‌. خاندوزی درباره شایعه برکناری‌اش نیز تصریح کرد: با توجه به نوع عملکردی که وزارت اقتصاد در تغییر منافعی داشته که سال‌ها به گروه‌های مختلفی می‌رسید، انتظار همین است که اگر یک‌صدم آن منافع را برای تخریب وزارت اقتصاد صرف کنند، باید به آنان حق داد.

وی ادامه داد: وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم رکورد ۵۰ درصد افزایش مودیان مالیاتی و کاهش شدید فرارهای مالیاتی را که از زمان قاجار تاکنون این میزان کشف فرار مالیاتی بی‌سابقه بوده، ثبت کرده است. وزیر اقتصاد ادامه داد: ما رکورد ۱۸۰ هزار مجوز کسب‌وکار آنلاین را زده ایم، بدون این که مردم و کارآفرینان نیاز باشد به ادارات بیایند و فساد و رشوه صورت گیرد. ما رکورد بزرگ‌ترین واگذاری‌های تاریخ کشور را به شکل کاملاً شفاف، رقابتی و بورسی زده‌ایم. خاندوزی یادآور شد: رکورد شفاف‌سازی ۶۰۰ صورت مالی شرکت‌ دولتی را برای اولین بار و نیز رکورد هوشمندکردن یارانه آرد کشور را زده‌ایم که تنها در یک استان برای اجرایی‌شدن این طرح روزانه هزار تن صرفه‌جویی آرد داشته است.

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات وزارت اقتصاد تصریح کرد: این اقدامات یک‌ساله و چند ماهه را با عملکرد چهارساله وزارت اقتصاد گذشته مقایسه و با صاحب‌نظران، منتقدان و اهل نظر صحبت کنید، فکر می‌کنم این شایعات به زودی رخت بربندد.

خاندوزی در واکنش به سخنان حسن روحانی درباره پر بودن خزانه هنگام تحویل دولت گفت: مستندات در این زمینه روشن است و نامه مرداد آقای واعظی به آقای نوبخت در شبکه‌های اجتماعی دیده شده که رسماً اذعان شده خزانه به خواست دولت کاملا خالی است. وزیر اقتصاد ادامه داد: البته اگر منظور صرفاً ذخایر ارزی بانک مرکزی است که در تمام سال‌های گذشته همه روسای بانک مرکزی به ویژه از سال‌های ۸۹ تا امروز کمک کرده‌اند که این اتفاق رخ دهد. وی یادآور شد: اعداد و ارقامی که درباره خالی بودن نه تنها خزانه بلکه بیشترین میزان استقراض خزانه و تنخواه از بانک مرکزی - که ۵۴ هزار میلیارد تومان است - گفته می‌شود، یعنی خزانه خالی نبوده بلکه ۵۴ هزار میلیارد تومان منفی بوده و بخش زیادی از اوراق دولت که باید تا آخر سال واگذار می‌شده در همان 6 ماه اول واگذار شده است. خاندوزی تأکید کرد: یعنی همه ظرفیت‌های استفاده‌شده و خالی در شهریور تحویل دولت شده است که ناچار شدیم در مهر اجازه بگیریم تا بتوانیم فراتر از کل سال برای 6 ماه دوم اوراق منتشر کنیم.

همزمان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل هم نامه واعظی مبنی بر خالی بودن خزانه را مربوط به یک حساب خاص در خزانه و نه کل خزانه دانست و گفت: اگر خزانه خالی بود، دولت سیزدهم چطور توانست در ماه‌های اول حقوق کارمندان را پرداخت کند؟ وی افزود: پیش از این اشاره به خزانه خالی، گرا به دشمن تلقی می‌شد اما امروز مسابقه‌ گذاشته اند که نشان دهند نتیجه مقاومت مردم در مقابل فشار حداکثری و تحریم‌ چیزی جز خزانه خالی نبوده است.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها