یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با «فردا» پاسخ داد:

رشد 8 درصدی اقتصاد محقق شد؟

کد خبر: 1196848

جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: رشد اقتصادی کشور در سال جاری بیشتر از 3 تا 4 درصد نمی شود.

رشد 8 درصدی اقتصاد محقق شد؟

گروه سیاسی فردا: رئیس جمهور آذرماه سال گذشته در زمان تقدیم لایحه بودجه 1401 به مجلس وعده کرد که دولت براساس این لایحه رشد 8 درصدی اقتصاد را هدف‌گذاری کرده است. دولت ابتدای امسال نیز بر مبنای همین هدف‌گذاری جراحی اقتصادی را انجام داد و ارز ترجیحی را حذف کرد. حال که تا پایان سال 2 ماه زمان داریم، این سوال پیش می آید که چقدر وعده رئیس جمهور محقق شده است؟

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار فردا درباره میزان تحقق رشد 8 درصدی اقتصاد گفت: با توجه به شرایط کنونی شاید رشد اقتصادی کشور در سال جاری بیشتر از 3 تا 4 درصد نشود چون قدری نسبت به گذشته فشارهای خارجی بیشتر شد، همچنین جنگ اوکراین اتفاق افتاد و باعث شد در بعضی زمینه ها همچون فروش نفت روسیه رقیب ما شود.

وی با بیان اینکه رقابت با روسیه قدری فروش نفت را برای ما سخت تر کرد، افزود: هر چند جنگ اوکراین در بعضی حوزه ها ارتباط ما را با روسیه نزدیک تر کرد اما تلاش روسیه به فروش نفت از طریق دور زدن تحریم ها باعث شد که بخشی از بازارهای نفت ایران توسط روسیه اشغال شود چون نفتش را با قیمت های پایین تری می فروشد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته در بخش های صنعتی همچون صنایع فولاد، خودروسازی و پتروشیمی رشد تولید داشتیم، با این وجود در بعضی بخش های دیگر مثل نفت نتوانستیم اضافه تولید داشته باشیم چون سرمایه گذاری لازم انجام نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به آثار حذف ارز ترجیحی بیان کرد: این اقدام قدری فشار را بر منابع دولتی کمتر کرد، هر چند در مقطع چند ماهه نرخ تورم جهشی شد. اگر دولت بتواند نرخ ارز را حدود 30 تا 35 هزار تومان تعدیل کند، این امیدواری وجود دارد که رشد اقتصادی به سال های بعدی نیز ادامه پیدا کند.

 

۱

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها