در کمیسیون های تخصصی مجلس چه گذشت؟

کد خبر: 1197437

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی میزان تحقق منابع و مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد که بر اساس بررسی های صورت گرفته در ۹ ماهه اول امسال در ردیف هایی از منابع مانند فرآورده های نفتی بیش از تکالیف تبصره ۱۴ تحقق منابع داشتیم و در برخی از ردیف ها مانند فروش و صادرات گاز کم تر از تکلیف ۹ ماهه پیش بینی شده محقق شده است.

در کمیسیون های تخصصی مجلس چه گذشت؟

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی میزان تحقق منابع و مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و تاکید کرد که بر اساس بررسی های صورت گرفته در ۹ ماهه اول امسال در ردیف هایی از منابع مانند فرآورده های نفتی بیش از تکالیف تبصره ۱۴ تحقق منابع داشتیم و در برخی از ردیف ها مانند فروش و صادرات گاز کم تر از تکلیف ۹ ماهه پیش بینی شده محقق شده است.

مالک شریعتی نیاسر ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: جلسه امروز کمیسیون انرژی به بررسی تحقق منابع و مصارف ۹ ماهه تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختصاص داشت. در این نشست مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، نمایندگانی از وزارت نفت و برخی از مدیران ارشد وزارت نفت، معاون دیوان محاسبات و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند.

وی در ادامه اظهار کرد: گزارشی را سازمان دیوان محاسبات از تحقق منابع و مصارف ارائه کرد و گزارشی نیز از سوی شرکت پالایش و پخش و شرکت ملی گاز به صورت جداگانه به اعضای کمیسیون ارائه شد. آنچه که مشخص شد در ۹ ماهه اول امسال در ردیف هایی از منابع مانند فرآورده های نفتی بیش از تکالیف تبصره ۱۴ تحقق منابع داشتیم و در برخی از ردیف ها مانند فروش و صادرات گاز کم تر از تکلیف ۹ ماهه پیش بینی شده محقق شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مقرر شد دستگاه ها گزارش رسمی خود را به صورت رسمی به کمیسیون انرژی ارائه کنند تا محاسبات و مقایسه آن به صورت دقیق صورت گیرد. اما احتمالا بخشی که به شرکت گاز و عدم فروش آن باز می گردد مربوط به تعدیلی است که در قیمت گاز صنایع برای حمایت از شرکت های بورسی اتفاق افتاد و بعد از ارائه لایحه دولت تخفیفی برای شرکت های بورسی دولت لحاظ کرد و تقویت بورس را شاهد بودیم. عدم تحقق در این بخش قابل پیش بینی بود. در بخش مصارف نیز برخی از ردیف ها کامل محقق شده بود و برخی از ردیف ها به ویژه در موارد غیرموضوع هدفمندی یارانه ها عدم تحقق داشتیم که به خصوص در برخی از تکالیف کمیسیون حساسیت داشت. از جمله ردیف ۱۰ جدول مصارف که ناظر به ساماندهی خودروها و جایگاه های LPG برای توسعه حمل و نقل عمومی کشور بود. مقرر سد نامه ای را کمیسیون به دولت تقدیم کند تا این موضوع تعیین تکلیف شود. در غیر این صورت مصوبه ای را که کمیسیون چند ماه قبل در قالب ماده ۲۳۴ پیرامون عدم تحقق این تکلیف داشت، به صحن ارجاع خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد:درباره  بقیه موارد نیز مقرر شد ‌گزارشی را از دستگاه ها در حوزه مصارف بگیریم تا ببینیم عدم تحقق تخصیص ها به چه علت بوده است‌. سازمان برنامه و بودجه مکلف شد تا گزارش دقیقی از تخصیص این هزینه ها برای جدول مصارف تبصره ۱۴ به کمیسیون ارائه کند. در ادامه جلسه امروز کمیسیون عضو ناظر کمیسیون انرژی در کارگروه ماده ۳ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق انتخاب شدند. برای تعیین قیمت برق صنایع قانون تکلیف کرده تا کارگروهی تشکیل شود که در آن نمایندگان وزارت نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه و یک عضو ناظر از کمیسیون انرژی حضور دارند.

وی افزود: مقرر شد آقایان محمدنژاد و شریعتی به عنوان دو عضو منتخب کمیسیون انرژی به صحن مجلس معرفی شده و در صحن یکی از این افراد با رای نمایندگان انتخاب و به این کارگروه برود. این کارگروه تا پایان فروردین ماه هرسال تعرفه برق صنایع را تعیین کند.

 مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در نشست بررسی معدوم‌سازی تخم مرغ‌‌های نطفه‌دار غیبت کردند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس از حضور نیافتن معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه و تعدادی از اعضای آن در نشست امروز این کمیسیون‌ خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی ومحیط زیست مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز این کمیسیون، گفت:  با توجه به انتشار اخبار پیرامون معدوم سازی تخم مرغ‌های نطفه‌دار و همچنین خارج کردن بخشی از آن‌ها از چرخه تولید، نشستی در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به منظور بررسی مسائل معدوم سازی تخم مرغ‌های نطفه‌دار که حدود 18 روز در دستگاه جوجه‌کشی قرار گرفته‌اند و بخشی دیگر نیز که از چرخه حذف شده‌اند، از معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه و تعدادی از اعضای آن به کمیسیون دعوت شده بودند که معاون وزیر جهاد کشاورزی در این نشست برای ارائه توضیحات حاضر نشد.

وی با تأکید بر اینکه زمانی که مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در نشست کمیسیون حاضر نمی‌شود، عملا باید اقدام و تصمیمات آن‌ها را دارای اشکال بدانیم، عنوان کرد: در سال‌های گذشته ماهانه به 130 میلیون قطعه جوجه یک روزه نیاز داشتیم، چگونه شده است که میزان نیاز کشور به 110 میلیون قطعه جوجه یک روزه کاهش پیدا کرده، اگر به چنین عددی رسیده‌اند باید از ماه‌های قبل اطلاع می‌دادند تا تولیدکنندگان متحمل هزینه نمی‌شدند.

اعظمی گفت: دستورکار دیگر کمیسیون کشاورزی مجلس، معرفی 4 نفر به عنوان کاندیدای عضویت ناظر در شورای عالی قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی بود که زارعی کیاپی، علیرضا نظری، سمیه رفیعی و علیرضا عباسی به صحن مجلس معرفی می‌شوند تا از میان آن‌ها دو نفر انتخاب شوند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، افزود: با انتخاب اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، معین‌الدین سعیدی و حسین رئیسی به عنوان اعضای کمیسیون مشترک طرح خدمت و محرومیت‌زدایی انتخاب شدند.

 بررسی طرح توسعه فیبر نوری در کمیسیون صنایع مجلس پایان یافت

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس از اتمام بررسی طرح توسعه فیبر نوری در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس، مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امروز(یکشنبه، 18 دی) کمیسیون متبوعش، گفت: دستور کار نخست جلسه امروز کمیسیون استماع گزارش مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص عملکرد صنعت دریایی بود؛ عمده‌ترین مشکل در حوزه دریا، نبود سیاست‌گذاری واحد است، به این معنا که شوراهای متعدد، مناطق آزاد، سازمان‌های مختلف و... به صورت جزیره‌ای در حال تصمیم‌گیری در این حوزه هستند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس افزود: صنعت دریایی شامل بخش‌های مختلف مانند حمل و نقل، ساخت، تعمیر و اسقاط کشتی، گردشگری، استخراج نفت و... می‌شود و متولیان مختلفی از دریا می‌توانند استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد یکی از اولویت‌هایی که امروز مجلس و دولت باید پیگیری کنند، سیاست‌گذاری واحد در کشور در حوزه دریایی است، اضافه کرد: در حوزه صنعت دریایی ظرفیت‌های مغفول زیاد است در واقع زیرساخت‌های مناسبی ایجاد شده، اما از آن‌ها به درستی استفاده نمی‌شود که در نشست امروز تأکید شد، به این موضوع توجه ویژه شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بررسی طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را دومین دستورکار نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن دانست و ادامه داد: این طرح درباره توسعه شبکه فیبر نوری است به این معناکه قرار است 20 میلیون دسترسی در کشور طی 4 سال ایجاد شود و منابع آن از حق‌السهم پرداختی اپراتورها به دولت تأمین خواهد شد؛ بررسی این طرح در کمیسیون به اتمام رسید و برای رسیدگی به صحن علنی ارجاع می‌شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: براساس قانون، حدود 27 درصد از درآمد اپراتورها به خزانه دولت واریز می‌شود که بخشی از آن برای توسعه شبکه ملی اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باز می‌گردد و بقیه به خزانه برای هزینه‌های عمومی واریز می‌شود که براساس این طرح از اعتبار باقیمانده، با موافقت هیأت وزیران منابعی برای توسعه فیبر نوری اختصاص داده می‌شود.

 کلیات طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در کمیسیون آموزش، تصویب شد

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از تصویب کلیات طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در نشست امروز کمیسیون خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (یکشنبه 18 دی) این کمیسیون، عنوان کرد: در بخش نخست نشست امروز، رأی گیری گزارش نهایی کمیسیون در خصوص تحقیق و تفحص از سازمان سنجش آموزش کشور انجام و با رأی اعضا این گزارش در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در ادامه نشست امروز، انتخاب یک نفر از اعضای کمیسیون جهت عضویت در کمیسیون مشترک طرح خدمت و محرومیت زدایی در دستور کار کمیسیون قرار داشت که احمدحسین فلاحی با نظر اعضا از طرف کمیسیون آموزش برای عضویت در کمیسیون مشترک طرح خدمت و محرومیت زدایی معرفی خواهد شد.

وی ادامه داد: دستور دیگر کمیسیون آموزش بررسی طرح اساسنامه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بود که با رأی اعضای کمیسیون کلیات این طرح مصوب شد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یادآور شد: در ادامه اعضا وارد بررسی جزئیات طرح شده و پس از بحث و بررسی درباره جزئیات، به منظور بررسی بیشتر، این طرح به کمیته فنی و حرفه‌ای و مهارت آموزی ارجاع شد.

بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح انتقال سوابق بیمه ای در کمیسیون اجتماعی

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از بررسی ایرادات شورای نگهبان به طرح نقل و انتقال سوابق بیمه بازنشستگی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

حسن لطفی در گفت و گو با ایسنا، در تشریح جلسه امروز یکشنبه (18 دی ماه) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در جلسه امروز کمیسیون دو موضوع در دستورکار اعضاء قرار داشت که دستورکار اول بحث رفع ایراد از طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی اعاده از شورای نگهبان ‌بود که با حضور نماینده این شورا بررسی شد و به اتمام رسید.  

سخنگوی کمیسیون اجتماعی و نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ دستور کار بعدی امروز کمیسیون اجتماعی رفع ایراد طرح اصلاح ماده 5 قانون بیمه کارگران ساختمانی بود که ادامه رسیدگی به آن به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها