ماجرای ارائه ناقص لایحه بودجه از زبان امیرآبادی

کد خبر: 1197554

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در تلاش است تا پایان دی ماه لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند لذا مجلس تلاش خواهد کرد تا پایان سال لایحه برنامه و لایحه بودجه را به تصویب برساند.

ماجرای ارائه ناقص لایحه بودجه از زبان امیرآبادی

احمد امیرآبادی درخصوص احتمال بررسی لایحه بودجه سه دوازدهم در مجلس،گفت: بعد از انقلاب در ۷ مورد بودجه به صورت چند دوازدهم به تصویب رسیده است، سه مورد در سال‌های اول انقلاب و دوران جنگ بوده است، ۴ مورد در دهه ۸۰ و ۹۰ بوده است. سه مورد در دوران ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد و یک مورد در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی لایحه برنامه ششم به مجلس ارائه نشد لذا مجلس مجبور شد که لایحه بودجه را به صورت چند دوازدهم بررسی کرده و لایحه برنامه را تدوین نماید.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در ساز و کار ارائه بودجه به صورت چند دوازدهم، مجلس به دولت اجازه میدهد که دو یا سه ماه از دوازده ماه سال، بودجه کشور را بر اساس بودجه سال قبل اداره کرده و تنخواه بگیرد.بعد از آنکه بودجه اصلی تصویب شود دولت مابه تفاوت افزایش حقوق کارمندان را به صورت یکجا پرداخت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر بودجه بر اساس چند دوازدهم تصویب نشود، بهتر است چون بودجه چند دوازدهم استثنایی بر اصل سالانه بودن بودجه است اما بلاخره این راهکار از نظر علم بودجه نویسی یک قاعده است و قانونگذار در ماده ۱۸۴ آیین نامه داخلی این حق را به دولت داده است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه به صورت کامل به مجلس ارائه نشده است گفت: مجلس اخیراً طرحی را به تصویب رساند که بر اساس آن دولت باید بودجه را در دو مرحله به مجلس ارائه کند این طرح روز گذشته به تایید شورای نگهبان رسید .

امیرآبادی ادامه داد: بر اساس قانون روزشماری برای ارائه لایحه بودجه وجود دارد که باید لایحه بودجه در آبان‌ماه ارائه شود که با توجه به این زمان بندی امکان ارائه لایحه بودجه ۱۴۰۲ بر اساس این قانون وجود ندارد.

امیرآبادی گفت: دولت بر اساس این طرح، لایحه احکام بودجه را به مجلس فرستاده بود در حالی که این طرح هنوز قانون نشده بود.

وی ادامه داد: در سنوات قبل معمولاً ابتدا تبصره های بودجه به مجلس فرستاده می‌شد وبعضا ۴تا ۵ بعداز ارسال بودجه به دولت ردیف ها وجداول تغییر می کرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت،: دولت در تلاش است تا پایان دی ماه لایحه برنامه هفتم توسعه را به مجلس ارائه کند لذا مجلس تلاش خواهد کرد تا پایان سال لایحه برنامه و لایحه بودجه را به تصویب برساند.

به گزارش ایرنا، بهادری جهرمی، سخنگوی دولت اعلام کرد: مبنای قانونی عدم وصول بودجه روشن نیست، با اعلام وصول و توزیع بودجه بین نمایندگان محترم، ایشان فرصت بیشتری برای بررسی کارشناسی بودجه خواهند داشت.

وی ادامه داد: بودجه ۱۴۰۲ منطبق بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین شده است، تصور اینکه برنامه پنجساله کشور را می‌توان دو سه ماهه نوشت، منطبق با واقعیات موجود و یک نظر کارشناسی شده نیست.

ایرنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها